Miniprojekt: En USB-hubb med turbo...

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Miniprojekt: En USB-hubb med turbo...

Inlägg av Illuwatar »

Detta lilla projekt (som är avslutat - ni får se slutresultatet) är en sidoprodukt av ett större projekt jag utförde på jobbet. Dä ingick bland annat en 7-portars USB-hubb. För at testa SMSC-kretsen som används skapade jag ett testkort. Men för att inte få något som hamnade i hyllan efter avslutat jobb såg jag till att göra testkortet användbart. Resultatet: lösningen på en av alla våra I-landsproblem - en USB-hubb med extra kräm i portarna.

Fyra av portarna är kapabla att leverera 1 A till ansluten utrustning, helt utan att be om lov... :twisted:. De återstående lämnar 500 mA, även där ovillkorligen. Jag har utan problem kört en äldre 2.5"-disk i USB-låda direkt på en av 1 A-portarna. Strömbegränsningen som finns får regulatorerna stå för, vilka är tagna ur SimpleSwitcher-serien.

Den som är intresserad kan hämta hem schemat på hubben:

http://web.comhem.se/illuwatar/diverseb ... B-hubb.pdf

Den obligatoriska bilden:

Bild
Användarvisningsbild
RasmusB
Inlägg: 1006
Blev medlem: 24 augusti 2006, 23:32:13
Ort: Södertälje

Inlägg av RasmusB »

Haha så coolt :o
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Snyggt och väldigt praktiskt! :)
Användarvisningsbild
007sweden
Inlägg: 3500
Blev medlem: 3 mars 2005, 20:18:12
Skype: oo7sweden

Inlägg av 007sweden »

Säkert att du inte köpt en färdig hub och tagit ut kortet? :o :shock:
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Det är säkert - lite jobbit att få fram schemat från en flerlagerskort. Dessutom så har jag inte sett en kommersiellt tillverkad hubb med 1 A strömkapacitet. Och hur förklarar man "Illuwatar" som är tryckt på PCB'n... :wink:
limpan4all
Inlägg: 8214
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Inlägg av limpan4all »

Snyggt.

Men det kändes konstigt att läsa schemat, in till höger och ut till vänster känns asiatiskt...
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Inlägg av Micke_s »

Skrapisar på kortet :lol: Det lär vara tillverkat av Illuwatar, en vanlig tillverkare brukar vilja ha ner kostnaden och hade skippat byglarna.

Ser snyggt ut Illuwatar.

Hade inte två 3Amps step down och polyswitch blivit lite billigare och kompaktare.
Användarvisningsbild
007sweden
Inlägg: 3500
Blev medlem: 3 mars 2005, 20:18:12
Skype: oo7sweden

Inlägg av 007sweden »

Vet att det är byggt av illuwatar :P Syftade bara på att det ser närmast professionellt ut. :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30019
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

I det närmaste?
Illuwatar är professionell. Han jobbar ju med det för 17. ;)
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Varje regulator aktiveras individuellt per port från SMSC-kretsen, därav en för varje port. Dessutom ville jag ha dem oberoende av varandra. Byglarna är där eftersom dess primära uppgift var att agera testkort för USB-chippet (för att hitta rätt setup till den slutliga produkten). Dessutom skulle kortet vara relativt lättbyggt (den 80-poliga TQFT-kapseln räknas dock inte dit), därav storleken och blandningen ytmonterat och hålmonterat. Hade jag tänkt bygga detta för produktion hade det sett annorlunda ut (mer kompakt och helt ytmonterat).

Schemat ja - det blev som det blev. Jag bara ritar på och grejerna hamnar där de hamnar. Du skall se hur mitt Minimig-schema ser ut...

Jag kan bjuda på en bild på den slutliga produkten som denna hubb var en del av. Det är en del av ett testsystem (den andra delen är ett PC-program utvecklat av en kollega) för IP-telefoner. Elektroniken är i princip fyra ljudkort som används som en 8-kanals audiomätare för att kontrollera genomkoppling av talet hos telefonerna som testas. Mjukvaran kör script som styr telefonerna via dess telnet-interface. På köpet får man 3 USB-portar med 1 A strömkapacitet.

Bild
d-sier
Inlägg: 10
Blev medlem: 22 november 2006, 00:38:36
Ort: Halland

Inlägg av d-sier »

Nize!
Skriv svar