Sida 1 av 2

Motoriserad Kickbike

Postat: 13 augusti 2007, 00:39:16
av mullemeck
Hej!

Då var det äntligen dags för mig att få ut en projekttråd igen.

Denna gången var det en kickbike som fick lida lite. Det började med ett försök att laga en redan trasig men med min gamla alldeles för kraftiga svets var det inte det enklaste så det blev en lätt modifierad produkt som kom ut ur verkstan istället.

Ett par större luftgummi däck, en ny ram, en rejäl motor, två blyackar och lite drivelektronik senare så blev resultatet som följer

Bilderna är direkt efter första funktionstestet

Klicka för större bilder
Bild
Bild
Bild

Dålig film med kamera i vad jag hört tokjobbigt format, funkar dock prima i VLC under linux.
Klick mee

Postat: 13 augusti 2007, 01:00:02
av syltkaka
Kul grej!

Skulle vara intressant om du berättade mer om själva drivelektroniken, motorn och själva kraftöverföringen mellan motoraxel och hjul. Är där kanske en snäckväxel, var kommer motorn ifrån?

Postat: 13 augusti 2007, 01:01:10
av chille
Snyggt.

Du får lägga till ett gyro också så du kan stegra och den balanserar själv på bakhjulet. :lol: 8)

Du får gärna säga till sen när du har siffror såsom topfart, batteritid med mera. Vore kul att veta om man någon gång kanske skulle få för sig att bygga något liknande.

Postat: 13 augusti 2007, 01:24:31
av 486-Moddare
Nu blev jag sugen på att bygga en själv :)
Give me specs!

Postat: 13 augusti 2007, 01:36:23
av JimmyAndersson
En sånhär vore helt lysande när man hämtar Elfa-kartonger från posten! :D

Berätta gärna mer om projektet. Det finns inga bilder på själva byggandet?


Kul att se Mullemeck i en projekt-tråd igen. Det var inte igår direkt.. :)

Min dator ville spela upp filmen i Nokia's mjukvara för min telefon. Det gick utmärkt. :)

Postat: 13 augusti 2007, 01:37:14
av $tiff
Jag smyger in och svarar lite (jag är för övrigt fotografen till dessa eminenta foton *host* mobilkamera :) ).

Batterina är blyackumulatorer från biltema, 2 st 12 V 10 Ah.
Motorstyrningen är en AVR Mega88 som pulsbreddsmodulerar två effekttrasistorer (FET) via en drivkrets (IR2104-liknande). Detta innebär steglöst ställbar spänning över motorn via en spak.
Växellådan är faktist inte en snäckväxel, då hade det ju inte gått att rulla ekipaget fritt utan att motorn drev.

Postat: 13 augusti 2007, 03:17:20
av mullemeck
Ja det var ett tag sen jag hade tid att bygga projekt som kunnat resultera i projekttrådar, förhoppningsvisk ska det komma några fler inom kort.

Det finns lite bilder från byggandet men de ligger på en mobil som jag inte har tillgång till just nu, ska försöka skaka fram de i morgon.

Specar är som $tiff nämnde, kan tillägga att AVRen även mäter batterispänning via ADn och ger besked på spänningen via tre lysdioder, den stänger även motorn när battreierna har för låg spänning för att det ska va nyttigt för dem.

Toppfarten är inte klockad än men skulle kanske tippa på ca 10km/h, motorn är egentligen i klenaste laget för den har lite svårt att ta sig upp för backar. Batteritiden har inte heller mätts men skulle gissa på ca 30min körning

Postat: 13 augusti 2007, 10:06:34
av syltkaka
"Växellådan är faktist inte en snäckväxel, då hade det ju inte gått att rulla ekipaget fritt utan att motorn drev."

Bah. Det borde jag ju fattat själv. Angående drivkretsen, är FETarna parallellkopplade eller hur se det ut? Finns det några snabba frihjuldioder? Är lite intresserad av hur det funkar att driva lite större motorer.

Postat: 13 augusti 2007, 12:49:34
av mullemeck
Där sitter en ordentlig skyddsdiod över motorn men det är inte nån speciellt dyr historia. Bara den största jag hittade i skåpet här.

Det jobbigaste när man ska driva stora motorer är att filtrera bort alla spikar och otrevligheter, innan jag fick det funka ordentligt eldade jag upp mina spänningsregulatorer 3ggr. En drossel, motstånd, diod och zenerdiod fick till slut bort tillräckligt med spikar för att jag inte skulle bränna något.

FETarna sitter parallellkopplade.

Postat: 13 augusti 2007, 13:24:09
av Illuwatar
:tumupp: x 5 för detta bygge. Hade en gång i tiden själv en ide om att bygga något liknande. Hittade dock ingen vettig lösning på att koppla motorn till hjulet (förutom drev + kedja). Vad för slags koppling används här?

Postat: 13 augusti 2007, 18:46:25
av mullemeck
Har turen att ha en ordentlig växel färdigmonterad på motorn så hjulaxeln går direkt igenom motorns växel.

Postat: 13 augusti 2007, 19:06:55
av Henry
Annars så kan man ju förstås använda snäckväxel fast då sätta dit någon enkel grej som kopplar bort motorn när den inte driver längre som tex principen som används på en cykel.


Hur var det nu förresten var dessa kickbikes lagliga eller det hade med hastigheten att göra?

Postat: 13 augusti 2007, 19:08:45
av 486-Moddare
Var fick du tag på motorn? =)

Postat: 13 augusti 2007, 19:37:36
av mullemeck
Motorn har jag ingen aning om var den kommer ifrån, var nån gammal kompis pappa som hade ett jobb där han fick tag på den för den var visnings ex eller nåt.

Vad jag läst mig till så är den fullt laglig såvidare den bara går i 6km/h då man kan klassa det som lekfordon eller nått sånt.

Postat: 13 augusti 2007, 19:55:20
av Henry
Aha ok, med andra ord i princip bara gångtakt.