Koppla 230V 50Hz till högtalare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Koppla 230V 50Hz till högtalare

Inlägg av Fritzell »

Satt å funderade lite granna..
Borde det inte rent teoretiskt sett gå att koppla nätspänningen till ett VÄLDIGT stort högtalarelement egentligen? Det skulle ju bara bli en extremt kraftig baston som man lika gärna kan få ur en förstärkare fast mycket kraftigare. :shock: 230/4=57.5 A :shock: Man måste nog använda ett element med högre impedans..

Inte för att jag hade tänkt att prova direkt :D
Euphaz
Inlägg: 49
Blev medlem: 18 juni 2004, 23:21:07

Inlägg av Euphaz »

Testade att driva en 2*15" Cervin Vega högtalare med en variac-trafo en gång, skruvade upp till ungefär 150V, fast saker började flytta sig runt omkring på hyllor, och fönstren började låta taskigt!

Inte att rekommendera, en ren sinus skapar en helvetes massa resonanser i stället för ljud :-)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30024
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det går väldigt bra att göra så om man har en högtalare som klarar effekten. Om vi tar en 8-ohmshögtalare som är betydligt vanligare för hemmabruk, så ska den tåla minst 6612W. En på 4 Ohm måste tåla 13,2kW. Nu kan man säkert inte räkna såhär, men men :D
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Coolt :D
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Det skulle ju iofs gå att seriekoppla två kraftiga 16-ohm högtalarelement (är inte så ovanligt, har två liggande själv). Då behöver de "bara" tåla 827W st, lite mer rimliga siffror...

Vill man avara lite mer försiktig med effekten kan man ju använda en tongenerator (sinus) och mata sina steg med. Jättekul när man ska testa sina nya baslådor:
Bild1
Bild2 (50Hz är trams :razz: )

När man matar sinuskrurva så finns det ju risk för att stegen kan ge vad de verkligen är specifierade för. 800W rakt ut i varsitt baselement låter väldigt mycket i sinus! :twisted:
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Om jag inte minns fel så var det nåt om detta jag läste i hifiklubbens katalog för några år sedan. Där gick det att läsa om att ett Cervin Vega-element (15" bas) hade kopplats in direkt i elutaget (i USA alltså......110 V ).....fast då ä det ju 60Hz istället....men ändå.

Edit: 8 Ohm förresten.......en bashögtalares impedans varierar rätt kraftigt kring resonansfrekvensen................

Det innebär att om man hittar en bas med resonansfrekvens på 50Hz.......där impedansen är som högst minskar ju effektutvecklingen i talspolen.........det är kanske värre när det gäller mekaniskt uppkomna skador

Fast elementet måste nog tåla en hel del effekt ändå.....
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> evert2

Jajustdet, tänkte jag inte på...

Men problemet blir då att det är bashögtalare som brukar tåla höga effekter, och bashögtalare har per definition låg resonansfrekvens (lägre än 50Hz iaf...).
Jag tog en titt på mina baselement. De är specifierade till 8ohm. Impedansen vid 50Hz är ca 20 Ohm. De skulle nog hålla om man seriekopplade två till 230VAC 50Hz, men jag vill inte prova :P
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

ja men PA-basar då? De brukar väl ha lite högre resonansfrekvens..........de kanske dock är lite för dyra...
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Det är ju PA-grejer jag snackar om iaf. Det är isåfall billiga "HiFi"-högtalare som har hör resonansfrekvens. Midbasar skulle jag vilja kalla dem. Men de brukar ju inte tåla någon effekt att tala om ändå så de kan ju lika gärna försummas.

Basarna jag pratar om är PA-basar. Fakta (så slipper jag skriva själv :P )
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Jo, men du kan ju inse att 30Hz för en 18"-are är en relativt hög resonansfrekvens om man jämför det med SERIÖSA hifi-element i samma storlek. Det är inte ovanligt med resonansfrekvenser kring 20 Hz på en Hifi-15"-are.

Men visst har du rätt när du säger att det är MID-basar som har en resonansfrekvens omkring 50 Hz.....

Men ändå......Jag hittade Beyma SM 110 hos Hifikit....de har en Res.frekvens på 50Hz.........om man serikopplar två sådana kanske...... :twisted: Kostar "bara" 1395:-/st :!:

Eller RCF L15P540 (15"-bas) med en Res.frekv 50Hz......kostar visserligen 2765:-

P.S såg nån 18"-BAS! med en Res.frekv. på 40Hz!
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Varför måste du skriva seriösa i versaler? Menar du att PA-element inte är seriösa?
De 18" jag har valt mellan för mitt subbasbygge har en resonansfrekvens på mellan 20Hz och 40Hz. Det är utefter det jag bildat min uppfattning. Sen om man nu tycker det är mer HiFi med låg resonansfrekvens så är det väl åkej, men det brukar vara på bekostnad av något annat som man inte gärna vill vara uta, exempelvis ekonomi eller effektivitet.
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Hade varit intressant att testa att direkt koppla in faktiskt... konstaterar dock att jag inte har några element i den kalibren...

Är väl dumt att lägga sig i diskutionen men kan inte låta bli :roll:
$tiff>> Vad jag tror evert2 menade med SERIÖSA hifi-element är dem som är dyra och har mkt bra specs... PA-element är inget man skulle köpa för att bygga HiFi anläggning hemma... PA står ju som du vet för Public Audince (reservation för stavningen) dvs för stora publik massor... dvs det är inte ngt man ska spela "snyggt" med utan det är bra så länge ljudet kommer ut och låter vettigt... HiFi ska inte klara lika mkt... det är "finare" så att säga...

//Rille
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

rickeboy, det är klart du är välkommen i diskussionen! :wink:

PA står för Public Address så vitt jag vet.

Och anledningen till att jag envist pratar om PA är att det är sådana element som krävs för att kunna tåla en sådan behandling. HiFi-element är sällan konstruerade för att plågas med kontinuerligt hög effekt, åtminstone inte om man håller sig insom humana summor pengar.

Jag tycker det går utmärkt att använda PA hemma. Visst, det är inte HiFi, men det mycket renare än någon billig plasthistoria till stereo. Dessutom har man ju verkningsgraden på sin sida, något som sällan betonas inom HiFi.
Med "seriösa" kanske menas priset också? Vad kan ett bra HiFi-baselement kosta? Ett vettigt PA-baselement kan lätt kosta 5000:-. För de pengarna får man enligt mig mer än vad dyrare HiFi-element kan prestera. Delvis för att marknaden är större...

Edit:

Tyckte det var intressant att ta reda på hur mycket ljud det blir av att koppla in mina baselement till 230VAC @ 50Hz, räknat då elementen är utan resonanslåda (d.v.s. "worst case").
Jag reserverar mig för eventuella galna resonemang (påpeka gänra) samt att ha borsett från eventuella konsekvenser när det gäller effektberäkningen vid induktiva laster med växelström.

Ljudstyrka vid 1W, 50Hz: 92dB
Impedans vid 50Hz: 20Ohm
Två lika element seriekopplas till 230VAC, total impedans: 40Ohm
Effekt RMS: 230² / 40 = 1322,5W
Effekt per element: 661,25W
Ljudstyrka för ett element vid 661,25W: 92+10log(661,25/1)=120,2dB
Ljudstyrka för två element: 120,2dB + 3dB = 123,2dB

Jag skulle inte vilja uppleva 123,2dB ren sinus! :shock:
Elementen skulle nog inte heller vilja uppleva det, de hade troligtvis kreperat efter några minuter.
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

$tiff: Jag menar precis det som rickeboy skrev: Med "SERIÖSA hifi-element" så var detta ingen värdering i förhållande till PA-element.......utan en värdering emot billiga skit-element

Jag skrev SERIÖSA, för att PA-element skulle jämföras med bra hifi-element istället för dåliga hifi-element
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Men dåliga HiFi-element finns ju inte, då förtjänar de helt enkelt inte sin titel! :humf:
Skriv svar