Servonätdel

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Servonätdel

Inlägg av LaRdA »

Jag ska till att bygga ihop nätdelen till min cnc fräs när jag började fundera lite.
Fräsen har 3st servomotorer på 6Nm peak och 1,9Nm kontinuerligt, dom är typade för 72V 8,5A kontinuerligt och 38A peak.
Eftersom jag använder geckodrive som klarar en högsta ström på 20A så kommer det att begränsa peakströmmen.
Nätdelen jag tänkt ska bestå av 3st ringkärnor på 2*24v 600VA där 24v lindningarna är seriekopplade för 48v vilket efter liktiktnigen ger 68v och 8,8A st.
Min fundering är om man ska parallellkoppla alla transformatorerna eller om man ska låta dom driva varsitt servo, fördelen men att parallellkoppla dom är att man har en större kraftreserv vid kortvariga belastningar etersom det inte är troligt att alla axlar drar max ström samtidigt.
Dom tre transormatorerna kommer att anslutas på varsin fas för att sprida belastningen jämnare och dom kommer att ha mjukstart bestående av en trefaskontaktor och ett tidrelä som kortsluter ett 33 Ohms motstånd i serie med varje primär.

Är det någon som har några idéer om hur man kan göra det hela bättre eller ser några brister så får ni gärna säga till.
:)
Användarvisningsbild
blackadder
Inlägg: 321
Blev medlem: 2 juli 2007, 21:23:40
Ort: Dingle

Inlägg av blackadder »

liten fråga bara: Kan man köra både servo och stegmotorer med geckodrivar?

har lite funderingar på att skaffa geckodrivar till min fräs men det hade varit suveränt om man kunde skaffa servon senare när plånboken tillåter.
(har stegmotorer för tillf.)
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Inlägg av LaRdA »

Det är olika typer av drivare för stegmotorer och servon så det går tyvärr inte att göra så, den jag har är G340.
H.O
Inlägg: 5716
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

Öhh, nu är jag lite osäker här för 3-fas belastningar har aldrig varit men starka sida så hoppas någon annan hoppar in också.

Primärlindningen är på 230V, eller?

Jag hade nog parallelkopplat dom pga av de fördelar du anger MEN jag skulle jag sätta separata likriktarbryggor på transformatorerna och SEDAN parallelkoppla dom. Annars känns det som det kan hända konstiga saker...

EDIT: Eller en 3-fas likriktare, såklart...

/H.O
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Inlägg av LaRdA »

Ja primärlindnigarna är på 230v så dom kommer att anslutas mellan fas och nolla.
Du har rätt i att det är bäst att paralellkoppla dom efter likriktningen, vilket också är en fördel för mig eftersom jag inte har någon nog kraftig likriktarbrygga hemma som klarar alla 3 samtidigt. :)
limpan4all
Inlägg: 8213
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Inlägg av limpan4all »

Tänk bara på att en 24V lindning ger 24V vid nominell primärspänning och full last.
Vid dellast säg 10% och 5% överspänning samt att trafon inte är specad för 230V utan för det äldre 220V primär så ligger du lätt ovanför de tillåtna 72VDC.

Så kolla vad du får på DC sidan efter filtreringen, kolla vad du då har på primärsidan och skala om till åtminstone 242VAC.

Hoppas att det funkar.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Inlägg av LaRdA »

Det var faktiskt det som var orsaken till att jag valde en 2*24v istället för en 2*50v trafo.
Men lite överspänning är inga större problem så länge den håller sig under 80v som är drivarens maxspänning och ska helst inte överstiga motorn märkspänning med mer än 5v.
Jag tog och mätte och fick 73v efter likriktning och glättning med 11700uF kondingar, det med en nätspänning på 243v och endast 20Kohm bleeder motstånd som belastning.
Så jag tror att det ska fungera ganska fint.
limpan4all
Inlägg: 8213
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Inlägg av limpan4all »

Då skall det vara lugnt.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Inlägg av LaRdA »

Tog och lade till ett 100 Ohms motstånd och då sjänk spännigen till 70,5v.
Mindmapper
Inlägg: 6422
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Inlägg av Mindmapper »

Listigt att köra 3-fas, det blir inte så mycket rippel, så du kan hålla nera storleken på kondingarna. Samtidigt vill man inte ha för små kondingar heller, eftersom transienter får lättare att slå igenom. Har du funderat på att sätta dit någon kofot för att skydda drivarna. Det skulle också gå att göra en trefas likriktare med tyristorer som bryter bort ett antal perioder vid överspänning.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Inlägg av LaRdA »

Jag hade inte planerat det iallafall, men det kan kanske vara en ide med en crowbar.
Kanske kan klara sig med en enkel bestående av en tyristor, zener, motstånd och en konding. :humm:
Annars har du något schema på hur du tänkt dig att styra likriktaren av tyristorer?
Kondingarna hade jag nog tänkt att ha hyfsad storlek på så det borde inte vara ett problem.
H.O
Inlägg: 5716
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

Det finns scheman för Returned Energy Dump circuits på Geckodrives Yahoo-grupp. Den här, till exempel.

/H.O
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Inlägg av LaRdA »

Jag kommer inte åt just den filen men jag antar att du menar något liknande domhär.
Länk
Länk2
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30018
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Hmm... räcker det med en sådan i andra länken till ett helt drivkort med t.ex 3 H-bryggor, eller bör man ha en sådan per motordrivare?

Eller ja, kollar man den mer avancerade på första länken, verkar det ju bara sitta precis vid trafon. Alltså bara en sådan jordshunt till hela bygget.

Men jag förstår inte riktigt hur det är tänkt att första ska fungera. I andra är det ju tydligt med dioden i serie med lasten, men den första där är ju parallellkopplad med allt? :s
Hmm, nåja. det är nåt med de extra dioderna där...
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Inlägg av LaRdA »

Du borde kunna klara dig med en för hela drivkortet tycker jag, men brinner det så skyll inte på mig :lol:
Skriv svar