Solceller

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

> Vill vi ha färre lastbilar på vägarna...

...får vi transportera mer med tåg.

Jag förstår inte att lastbilar som kommer till Trellborg och ska till Finland,
får åka *själva* genom landet. Självklart ska de köras upp på ett långt
järnvägs-set och köras upp till Värtahamnen, eller vart nu Finlandsbåten
går från.

> energiförbrukning från "gemene man" ökat lavinartat de senaste åren

Japp, kolla bara på all skit som vräks ut genom dörrarna på OnOff, El-Giganten
och andra liknande ställen, otroligt. Och nu slängs massor av *fungerande*
TV-apparater och ersätts av nya (platta) som drar 3-4 gånger *mer* el och
dessutom har sämre bild... Helt sanslöst.

Och visst, om man inte lider av laktos-intollerans så kan man dricka mjölk.
Men det normala är att det enzym (laktas) som bryter ner laktos
("mjölksocker") slutar produceras i matsmältningssystemet i övre tonåren...
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Inlägg av Mizzarrogh »

OT.
Jo, här gick det många smalspåriga järnvägar fram till, (har jag för mig) någon gång till början av 50-talet. Tror nog sådana saker vore värt att börja fundera på igen. Skulle nog kunna ersätta rätt många av såväl gods som persontransporter, och dessutom underlätta högst vesäntligt medelst ökad service, tillgänglihet och inte minst komfort.

---------------------
"Men det normala är att det enzym (laktas) som bryter ner laktos
("mjölksocker") slutar produceras i matsmältningssystemet i övre tonåren..."

Vad beträffar laktosintolerans, så stämmer det för en majoritet av jordens befolkning, men är man det inte så måste det väl, trots alla hälsoivrare, väl ändå vara bättre alternativ än alla läskdrycker och liknande folk häller i sig istället. :)

Nä, nu skall jag nog ta och lägga ned för idag tror jag...

Nå, har allt mer börjat inse att: "om sodjan säger det så är det nog så, även om det ibland kan ta en stund innan man inser varför..." :D
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Har man en gemensam elmätare så får amn ju ha individuella också. Så att man kan ha en interndebitering på elen. Det förutsatte jag.

Jag tror ju att natttaxa kommer att bli vanligt när det är fjärravlästa mätare med tim avaläsning. Då borde man kunna köpa el till varierat pris timme för timme. Men då kommer nite elräkningen att bli lättare att fatta. Och fattar men inte nu så blir det inte lättare.

grym: Den biliga vattenkraften kommer ju alla till del genom att vattenfalls vinster bättrar på statskassan. Helt utan krångel.
Millox
Inlägg: 559
Blev medlem: 10 december 2005, 22:10:43
Ort: Östhammar

Inlägg av Millox »

En kort passus: Lägenheter som inte har individuella elmätare förbrukar 35 % mer el än lägenheter som har det. Vilket tydligt bevisar att tesen "förbrukningen avgörs inte av priset" är totalt felaktig. Just på el (och ännu mer bensin) är det kraftigt positiv priselasticitet, på elen även kombinerat med permanent minskande åtgärder(kommer inte ihåg vad det kallas)

Ang. djurhållningen inom kravramarna har danei rätt där också, djuren riskerar att lida mer inom ramarna för krav. Det är ett flertal bönder som gått ur pga. att de inte fått ta till de åtgärder de velat för att förbättra exempelvis klövhygienen. Detta beror sannolikt att krav-reglerna formulerats av byråkrater utan verklighetsanknytning(garanterat miljöpartister med sin romantiserade bild av förr).

Sen vet jag inte om jag tycker att det är särskilt dyr el idag, jag kollade just på vår senaste räkning och då var den på ungefär 20-25 öre per kWh, låter väl knappast orimligt. Att nätavgifterna och skatterna är höga har ju faktiskt inget med det elbolagen tar ut. (Även om nät- och elbolag ibland är samma men vi struntar i den diskussionen nu)

Vi har idag effektbrist, vilket leder till höga priser då det krävs hög effekt. Vi behöver absolut minst ett till två storskaligt kraftverk till i sverige (à 1200-1500 MW) för att få bättre balans i elförsörjningen och för att kunna exportera bra el till Polen, Danmark och Tyskland där mycket kolkraft med sin miljöpåverkan finns.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

> Vad beträffar laktosintolerans, så stämmer det för en majoritet av jordens befolkning,

Och 10-15% av den svenska befolkningen och nästan alla av den invandrade delen.
Kolla själv på alla "laktos-fria" produkter på mejerihyllorna i dag !
Väldigt många går omkring med krånglande mage (gasig) utan att förstå
att det är all mjölksocker som de häller i sig som är problemet.


> väl ändå vara bättre alternativ än alla läskdrycker...

Mjölk är sämre än t.ex mineralvatten, kranvatten, lättöl eller *ett* glas vin.
Läskedrycker är en helt annan historia... :-)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16779
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

hur var det nu, man får inte sälja vidare el till andra fastigheter, så om du har ström till ett hus och grannen vill bygga en friggebod jämte ditt garage så får man inte sälja el till den , även om effekt och energiåtgången är minimal

det var på det sättet jag tänkte, vet inte om det är så nu, men för inte allt för längesedan så fick till exempelvis en by inte köpa el vie en mätare och sedan sälja den vidare internt innom byn, utan varje hushåll var tvugna att köpa direkt från elbolaget


och vad beträffande om statens hanskande med pengar, int tror jag på att dom klarar det int :wink:
visserligen matas pengarna in till staten igen men om dom kommer till nytta på ett någurlunda effektiv sätt, tror inte det
det här kan vi diskutera här i evigheter och det kommer ändå inte hända något

det ända lösningen jag kan se på eländet är en statskupp ledd av en bra diktator och som sedan endast annvänder tekniker för beslut om vad och hur staten skall göra med allt som statligt skall vara :badgrin: :eh: :tyst: :tyst: :tyst:
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Inlägg av v-g »

grym:Läskigt funderade just på att "tänk om man i byn kunde gå samman och..." tyvärr omkullade du de planerna 5 minuter senare :(

Staten är definitivt inga bra pengarförvaltare. Om du är potatisodlare ska du klara dig på 25% (c:a beroende på räknesätt) av dina potatisar resten anser staten sig behöva. Vad gör då staten för dina och mina pengar jo tex gör reklam för GB (nogger) Sponsrar Monas shoppingrundor. Samt feta avsugningsvederlag till diverse politiker.

Administrationen av detta land kommer äta upp oss inifrån och det är på god väg tyvärr.

Åter till ämnet:
Jag skulle vilja klara min framtida elförsörjnig själv men utan att för den delen leva som på 1700talet. Däri ligger nog mycket av problematiken också det är lätt att se det man vill/"måste" ha. Lite obekvämlighet (såsom EJ diskmaskin) skulle spara mycket el men å andra sidan så barnfamilj med 2 barn och ska man vara ärlig så hellre en bok med barnen än en timme i diskhon. Sålänge inte uppvärmningen är beroende på elen (annat än cirkpump) så BÖR det gå att lösa precis som trådstartaren gjort. Dock ej i permanentboende.

Jag avundas (och skall själv troligen skaffa) en dylik tillflyktsort. En stuga utan större elinstallationer förrutom kyl och elbelysning det är drömmen det för en mans psyke.

:humm: Tillförde inte något av värde egentligen men. :roll:
Mindmapper
Inlägg: 6422
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Inlägg av Mindmapper »

Frågan, vad som händer om vi blir riktigt duktiga på att spara el, är också intressant. Jag tror inte påatt bolagen inte försöker kompensera sig utan frågan är hur mycket priset ökar pga att vi blir duktiga på att spara! Naturligtvis blir det bara spekulationer, och stackars dom som inte sparar.

När det gäller nattaxa så fungerade det hyfsat innan avregleringen. Varför det inte ska funka nu är en gåta. Det behövs inte timtaxa för att det ska fungera, utan kunderna har två elmätare som mätte olika tider. Både nätbolagen och elbolagen borde tjäna på att få nöjdare kunder. Elbolag tjänar kanske inte lika mycket på en jämnare elförbrukning.

Edit: Jag tror ej att det är någon större skillnad på politiker eller bolagstoppar, det primära är oftast att tjäna mycket oavsett vit, rött, svart, blått, grått, det är desssutom spritt i alla riktningar på positioner. Vem vet det kanske blir skatt på att inte förbruka el.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

v-g: Nu hittar jag visserligen inga exempel på gemensam mätare i villa områden. Men det är vanligt i bostadsrättsföreningar. Men ärligt talat verkar inte grym ha koll på läget så kolla upp det innan du ger upp.

Mindmapper: Hur skulle bolagen kunna pressa upp priserna?

Politiken kommenterar jag inte i den här tråden.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16779
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

har jag inte koll på lääget :evil: ,,, :lol: :lol: :lol: , det var ett antal år sedan jag kollade på det, så det kan mycket väl hänt en hel del sedan dess, återkomm gärna med det, för jag vill veta, nu har jag ingen nytta av det men då funderade jag allvarligt på en sak men det gack icke
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

En uppressning av priserna är väl precis vad som sker när svensk el kan säljas dyrt till Europa. Ju mer som kan säljas ju högre blir priset för de inhemska kunderna.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Inte för att vara elak, Men dina inlägg i den här tråden har inte varit särskilt givande. Men om någon vet så skulle det ju vara intressant.

EDIT: Inlägget syftar inte på peters inlägg utan gryms. Peters inlägg kom efter att jag börjat skriva.
Senast redigerad av danei 25 juli 2007, 23:16:04, redigerad totalt 1 gång.
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

danei:

Jag har inte sett att du kommit med så mycket vettiga förslag själv.
Du har ju uppfattningen att allt fungerar bra och inget kan göras åt prisbilden så då är det svårt att övertyga dig. Du tycker ju också att det är bra att stora pengar håvas in som vinster av utlandsbaserde bolag och aldrig kommer Sverige till del. Även om endast en liten del av de pengar som tas ut som beskattning av el används till något vettigt så stannar de i alla fall i Sverige. Där ligger ju naturligtvis den största delen som kan reduceras men det var inte den ursprungliga frågan för diskussionen.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16779
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

ingen fara, detta är något som jag personligen tycker är så surt i det svenska samhället att jag knappt vill ta i det med tång :)

och jag är glad on något tycker att något inlägg jag skriver tillför något, mycket av dom gör det inte men jag gillar i allmenhet det här forumet och folket däruti, och alla kan inte ha samma åsiktet och smak, det är bara till att scceptera det

sen är det tyvärr mycket enklare att bråka om dom sista decimalerna i pi än att kunna få ett helhetsgrepp om jordens energipolitik :lol:
Flummo
Inlägg: 301
Blev medlem: 10 november 2005, 02:40:18

Inlägg av Flummo »

Hmm... En tanke nu bara. Inte lätt att genomföra, men ändå. En logaritmisk kurva för kWh-priset, där priskurvan sätts efter medelförbrukningen för den sorts boende man har (lägenhet vs. villa, elvärme o.s.v.), och om man har lägre förbrukning än medel ska man ha ett ganska bra pris, men om man har en bit över medel ska priset öka brant. Borde få högförbrukarna att se över vad de använder, medan lågförbrukarna istället får snäppet bättre pris.
Skriv svar