ELM SMC - DC Servomotor Controller

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Eson
Inlägg: 397
Blev medlem: 30 september 2004, 08:31:51
Ort: Huddinge - STHLM
Kontakt:

Inlägg av Eson »

Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Inlägg av Andax »

Chan är helt klart en av mina favoriter på nätet. Med mycket små medel och en oerhörd kreativitet fixar han det mesta! 8)
Användarvisningsbild
warpcore
Inlägg: 668
Blev medlem: 3 november 2003, 00:30:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av warpcore »

Du JBV...

du sa att du fått igång AVR kretsen på labbkortet etc?!

Hur programmerade du den, jag har en STK500 som jag tänkte använda nu, har kopplat upp allt på labbplattan, och tänkte progga kretsen, men inte via ISP utan direkt på kortet, men vad körde du med för filer, och vad ska man ha för fuses? har inte donat så mycket med AVR än så är lite grön där :)


men motorn och encodern är på G iaf.. så ska nog lyckas få ihop detta och programmeringen vill sig :)
JBV
Inlägg: 411
Blev medlem: 4 maj 2006, 11:44:28
Ort: Älvsbyn

Inlägg av JBV »

Jag menade min egen kod :) Men jag kör AVR ISP och AVR studio 4.. Vet inte hur det är med en STK500
Användarvisningsbild
warpcore
Inlägg: 668
Blev medlem: 3 november 2003, 00:30:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av warpcore »

Okej, men hur är det med fuses å sånt då? det får man välja även om man har en AVR ISP osv..

är 16 Mhz, mer vet jag inte, brown out och såntdär är inte lika kritiskt väl, du som har lite mer koll på AVR, vad borde jag köra?
JBV
Inlägg: 411
Blev medlem: 4 maj 2006, 11:44:28
Ort: Älvsbyn

Inlägg av JBV »

Jag tror det räcker om du väljer rätt klocka :P Se även till att "Divide clock by 8 internally" EJ är aktiverad.. Jag hade problem tills jag upptäckte den var på en gång :)
Användarvisningsbild
warpcore
Inlägg: 668
Blev medlem: 3 november 2003, 00:30:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av warpcore »

Okej ska testa, återkommer med svar när jag fått igång senaste AVR Studio...
Användarvisningsbild
warpcore
Inlägg: 668
Blev medlem: 3 november 2003, 00:30:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: ELM SMC - DC Servomotor Controller

Inlägg av warpcore »

JBV skrev:Jag har nu börjat att bygga en ELM SMC och tänkte dokumentera bygget här!

Har ritat upp ett schema med komponenter från Elfa med några små modifikationer: ingen ISP kontakt då koden redan är klar, ingen Z på enkodern samt inga lysdioder pga platsbrist.
http://jbv.hv4all.com/elmsmc/schematic.png

Layouten på ett 75*100 mm dubbelsidigt laminat.
http://jbv.hv4all.com/elmsmc/board.png

Komponentlista för Elfa.
http://jbv.hv4all.com/elmsmc/elfa.txt
Jag ska använda IRFP460LC som jag redan har flera av. Det finns dock mycket billigare att använda!

Bilder för belysning av laminatet.
http://jbv.hv4all.com/elmsmc/top.png
http://jbv.hv4all.com/elmsmc/bottom.png
Notera att spänningsregulatorerna bara ska ligga ner på jordplanet på topplagret utan skruvar eller hål!

Synpunkter innan jag sätter igång?


Tjoho!
Nu har jag faktiskt fått igång lite grejjer :) Mycket för att det finns bra support här på forumet :)

Men jag har lite problem med din h-brygg koppling JBV... Du sa att du brände dina drivare? Jag får absolut inget liv i dom alls.. verkar inte vara kortis nånstans heller eller så.. har du verkligen testat den kopplingen du ritat upp på schemat?

någon ström borde det dra i nått fall, har köpt precis samma som du skrivit i din elfa-lista, samma drivare iaf... Det finns ingen annan smidig krets som bara är att koppla in, upp till nån amp som skulle kunna passa till PWM regleringen? tycker denna kopplingen borde funka jättebra annars... :(
Användarvisningsbild
warpcore
Inlägg: 668
Blev medlem: 3 november 2003, 00:30:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av warpcore »

Tro det eller ej, men nu har jag faktiskt fått igång SMC3 servodrivaren.. den funkar nästan som jag vill..

Efter allt elektronikmekk kommer jag ju till utmaningen, att ställa in alla parametrar för just den lilla motorn jag har.. någon som vet lite mer om detta, eller har erfarenhet av det? vad/vilken parameter som gör vad står på Chans ELM SMC sida:

http://elm-chan.org/works/smc/report_e.html

det som händer nu är att det fungerar egentligen bara i mode 1 (torque mode) då kan man vrida motoraxeln lite åt ena hållet innan den börjar kompensera, sen blir det trögare dessto mer man drar på... Sen i mode 3, alltså det man vill köra till sin cnc etc. där bara far den iväg, sen blir det servo error direkt. Kör med en liten fin 6W motor och en encoder på 3600cpr.

felkällorna kan vara många.. Men om någon har nått hett tips etc, så välkomnas det :)

Mvh Micke
JBV
Inlägg: 411
Blev medlem: 4 maj 2006, 11:44:28
Ort: Älvsbyn

Inlägg av JBV »

Testat vända A & B eller Motorns poler? :)

Vilken h-brygga körde du på?
Användarvisningsbild
warpcore
Inlägg: 668
Blev medlem: 3 november 2003, 00:30:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av warpcore »

Men ja självfallet har jag provat det! går bara att köra på ett sätt, annars får den spunk, och det märker man kan jag lova :)

kör på den du ritat upp faktiskt, i princip exakt som den bryggan, funkar kanon. Detta är nått mer mjukvaruinriktat.. tror inte felet ligger i hårdvaran...
JBV
Inlägg: 411
Blev medlem: 4 maj 2006, 11:44:28
Ort: Älvsbyn

Inlägg av JBV »

Kan hända att enkodern har för hög upplösning? µCn måste ju läsa av 14400 pulser per varv. Den skulle väl klara läsa av enkodern i ca 50kHz om jag inte minns fel? Är det i quadruature så skulle det ju innebära att den bara pallar:
50000 / 14400 = 3,47 varv i sekunden eller 208 rpm.

Om det är räknat i 50kHz per kanal så ska den klar så bör den klara 833 rpm?

Testa iaf att sänka spänningen över bryggan till så låg spänning att du ligger under 200 rpm och testa :)
Användarvisningsbild
warpcore
Inlägg: 668
Blev medlem: 3 november 2003, 00:30:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av warpcore »

jepp, jag har tänkt i samma banor, men det har inte gett resultat.. har även testat att koppla in den till en räknare, 4024, men det hjälper inte även om man delar med /2 eller /4 :)

funkar inte att sänka spänningen heller. de andra parametrarna funkar verkar det som, torque limit och EMF compensation funkar iaf...

Skulle behövt en annan motor/encoder att testa med.. har inte det i dagsläget :(
JBV
Inlägg: 411
Blev medlem: 4 maj 2006, 11:44:28
Ort: Älvsbyn

Inlägg av JBV »

Testa sätta en pullup på Z in pinnen (som jag inte ritade in). Inte för att det bör påverka något positionsläget tycker jag... :P

Skickar du rörelsekommandon via terminalprogram eller step/dir?
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Inlägg av Andax »

Kan det vara någon typ av overflow i mjukvaran i någon räknare? Eller att den effektiva P-konstanten blir för stor för att du kör med en mindre motor än Chan? Finns det något sätt att få ut bör och är värden, och beräknade styrvärden i någorlunda snabb takt via serieporten? Vad kör reglerloopen på för frekvens?
Skriv svar