Första projektet! Stepup 3v - 5v. Usb-laddare.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14868
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Inlägg av mrfrenzy »

Allt tyder på att batteriet i mp3-spelaren är kasst, när du laddar batteriet stiger dess spänning, och strömmen som dras från laddaren minskar då tills batteriet är fulladdat och strömmen nästan noll.

Får du samma problem med orginalladdaren?
Användarvisningsbild
Housepainter
EF Sponsor
Inlägg: 1318
Blev medlem: 19 juli 2006, 18:50:38
Ort: Borås

Inlägg av Housepainter »

Nej, det är det konstiga. Jag testade med "väggvårteladdaren" nu över natten, och det gick bra. Men batteriet börjar bli dåligt, utan tvekan.. Synd, för mp3-spelaren är bara lite över ett år gammal.. men jag köpte den i England, så det skulle vara lite svårt att få något på någon garanti, om det nu var aktuellt.
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Funderade bara lite löst om det här som du beskriver med laddare osv.

Brukar man inte mata sånna här grejer (bla mp3 spelare och annat) med en helt vanlig fast DC-spänning? Istället för att "ladda" på med ström..
Isåfall räcker det ju bara med en liten 3.3->5V stepup.
Användarvisningsbild
Housepainter
EF Sponsor
Inlägg: 1318
Blev medlem: 19 juli 2006, 18:50:38
Ort: Borås

Inlägg av Housepainter »

Är det inte en "liten stepup" som jag byggt då? :?:
Detta är väldigt konstigt.. Men jag kollar vidare..
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Tyckte ni pratade om laddare? Att den skulle starta på en hög ström och sedan sjunka. Precis som när man laddar ett batteri. Borde den inte dra en konstant ström istället? :?:
Användarvisningsbild
Housepainter
EF Sponsor
Inlägg: 1318
Blev medlem: 19 juli 2006, 18:50:38
Ort: Borås

Inlägg av Housepainter »

Jo det är väl det den borde.. Mendet gör den inte.. och sen laddar den ur batteriet på något konstigt vis istället för att ladda. Men jag skall testa med en ipod också innan jag kan säga mer. Men nu skall jag åka till Linköpings universitetssjukhus imorgon och är där till på fredag. Så nu stänger jag verkstaden för denna veckan. Är bortrest i helgen också.

På återseende!
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Ojdå. Ja på återseende då :)
Användarvisningsbild
Housepainter
EF Sponsor
Inlägg: 1318
Blev medlem: 19 juli 2006, 18:50:38
Ort: Borås

Inlägg av Housepainter »

Projektet har inte stått helt still i aktivitet, dock i resultat. Jag bantade ner kortet till bara det nödvändiga, tog väck lo-batt indikationen och switchen. Etsade ett nytt kort. Det konstiga är att jag nu får ut runt 7V.

Tyvärr så är det så att jag hade tänkt ha färdigt laddaren till idag, då jag skall iväg på semester en vecka nu. Men jag får jobba vidare på den efteråt. Och så skall jag köpa en trafo som fixar 230V ur 12V så jag kan ladda i bilen i stället.
Skriv svar