Första projektet! Stepup 3v - 5v. Usb-laddare.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Housepainter
EF Sponsor
Inlägg: 1318
Blev medlem: 19 juli 2006, 18:50:38
Ort: Borås

Första projektet! Stepup 3v - 5v. Usb-laddare.

Inlägg av Housepainter »

Ok, någon gång skall vara den första. Jag har nog varit på forumet i över ett år och knappast åstadkommit något vettigt inom elektronik under denna tid.

Men nu skall jag göra en sak som jag verkligen behöver. Min mp3-spelare är väldigt fin visar till och med film. Dock använder jag den mest till ljud, och jag skall snart spela in med den i några dagar - långa dagar. Men batteriet börjar bli dåligt. Känns joxigt att byta, så jag bygger en laddare i stället.

Det hela inspireras mycket (väldigt mycket) av en guide på Instructables. Den hittar du HÄR

Nu finns inte Max756 att hitta verkar det som. Så jag kör med Max856. Jag blev nästan chockad när jag fick hem kretsen över hur liten den är. :shock: Jag önskar att jag hade fluss hemma! Nej, jag har faktiskt inte det. :(

Utöver själva kretsen så skall man ha en induktor på 47µH, en schottkydiod, en usb-anslutning och några kondingar.

På databladet så står det att man skall kondingar på in och ut som skall ligga på 68µF. Hur noga är det med detta? Jag har förgäves letat igenom min samling utan att hitta det värdet, jag har som närmst antingen 47µF eller 100µF. Funkar någon av dessa?

Just nu sitter jag och skall rita upp ett schema i Eagle, och jag är inte snabb på den biten (precis som på alla andra bitar).

Jag har inte än riktigt förstått biten med "lo batt", men jag skall fortsätta att läsa i databladet flera gånger och försöka själv innan jag frågar.

Jag vet att alla gillar bilder, men jag har inte kameran hemma just nu, och det finns heller inte mycket att ta kort på nu heller. :)


edit: mellanslag
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gvs »

xobx
Inlägg: 196
Blev medlem: 14 juni 2007, 13:46:43
Ort: Där borta

Inlägg av xobx »

Kom ihåg att kolla på databladen till Max756 och Max856 så du får rätt ben på kretsen osv..
Användarvisningsbild
Housepainter
EF Sponsor
Inlägg: 1318
Blev medlem: 19 juli 2006, 18:50:38
Ort: Borås

Inlägg av Housepainter »

Ja, jag kollar! :) Men tack för tipset.

Ang Low-Batt så har jag kommit längre i funderingarna. Jag har fattat att LBO blir hög när LBI kommer under en viss nivå, detta beroende på lite motstånd mellen LBI och gnd och VIN.
Min undran är om man kan driva en led direkt på den, eller om jag skall köra med en transistor emellan. Eller hur "brukar" man göra? Jag vet verkligen ingenting. :)

Annars så går det "frammåt" och schemat är nästan klart! :jimmyhacker:
rehnmaak
Inlägg: 2204
Blev medlem: 13 december 2005, 01:43:41

Inlägg av rehnmaak »

Det stod inget om max ström på LBO mer än att spänningen garanterat är lägre än 0.4V vid 2mA. Utgången är en open drain. Lämpligt kanske är att driva lysdioden via en PNP transistor.

När det gäller kondensatorerna så brukar större vara bättre. På utgången så påverkar kondensatorns storlek hur mycket spänningsrippel du får. På ingången behövs kondensatorn som lågimpediv spänningskälla till switchern. Du kan utan vidare gå upp till 100uF och dessa ska vara av typen låg-ESR. Det är ofta bättre att sätta flera tex 47uF i parallell för att sänka ESR värdet. Löd dit ett par 100nF keramiska när du ändå är igång. Tänk på att kondensatorerna måste klara strömripplet. Strömripplet kan vara upp till 2-3ggr lastströmmen. På ingången kan du dessutom sätta ett common mode filter om du ska vara riktigt riktig.
Användarvisningsbild
Housepainter
EF Sponsor
Inlägg: 1318
Blev medlem: 19 juli 2006, 18:50:38
Ort: Borås

Inlägg av Housepainter »

Ok, nu tar vi det på svenska!! :)

Jag har faktiskt börjat rita in en transistor, så på den vägen är jag på rätt väg då! :)

Strömrippel?

Lastströmmen? Som jag har fattat det så är en USB på 5v 100mA. Är då lastströmmen 100mA? och isf behöver det alltså klara kanske 300mA?

ESR-värde?

Jag har ritat in en kondensator på 100n på utgången, presis som man gjort på den på instructables. Men jag skall ha en på ingången också?

Tackar ödmjukast för all hjälp!!
rehnmaak
Inlägg: 2204
Blev medlem: 13 december 2005, 01:43:41

Inlägg av rehnmaak »

ESR värdet och max tillåten strömrippel brukar stå i databladen. Elfa har det i sin katalog också. ESR betyder "ekvivalent serie resistans" och kan ses som en resistans i serie med själva kondensatorn. Om kondensatorn har ESR på 1ohm och man drar 1A ur kondensatorn så kommer alltså spänningen att variera 1V oberoende hur stor kondensatorn är. Denna resistans bidrar också till uppvärmningen av kondensatorn och därav så måste man ta hänsyn till strömripplet.

Tex ELFA 67-740-53 som är en bra kondensator har ett ESR på 0.2ohm vid 100kHz och max förlusteffekt 0.125W. Vid 0.2ohm och 0.3A är förlusten 0.06W.

100nF kondensatorer kan man aldrig få för många av :)
Användarvisningsbild
Housepainter
EF Sponsor
Inlägg: 1318
Blev medlem: 19 juli 2006, 18:50:38
Ort: Borås

Inlägg av Housepainter »

Vad blir då skillnaden om jag sätter en vanlig elytkonding på in och ut? Kommer det att funka över huvud taget? Jag har lyckats läsa mig till i databladet att man kan ha lägre värden, ända ner till 10µF (med högre ESR). Kan det då funka med en elyt på 47µF?

Jag ställer säkert många dumma frågor. Men jag vill bara veta! :) TRodde jag skulle lyckas få ihop denna idag, men det kan jag glömma.

Sen har jag problem i eagle också.. Lyckas inte få ihop paddarna till smd-komponenterna med wires som jag drar. fattar inte hur jag skall ändra för att det skall gå.. :x

Men det är bara att fortsätta kämpa på! :)
rehnmaak
Inlägg: 2204
Blev medlem: 13 december 2005, 01:43:41

Inlägg av rehnmaak »

Det blev lite fel det där... Effekten P = I^2 * R och inget annat :oops:

P blir då 0.3*0.3*0.2 = 18mW

Som sagt, kondensatorn påverkar spänningsripplet. Visst går det med andra kondensatorer också. Det är ju ingen brutal skillnad mellan 47 och 68u...
Användarvisningsbild
Housepainter
EF Sponsor
Inlägg: 1318
Blev medlem: 19 juli 2006, 18:50:38
Ort: Borås

Inlägg av Housepainter »

Ok.. När jag blir bättre på detta skall jag göra en "Perfekt" modell!! Tack förtålamodet!!

*brottas vidare med eagle*
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Berätta gärna mer om Eagle-problemet. Gärna med en illustrerande bild. :)

För något år sedan gillade jag inte alls Eagle, tyckte det var rörigt och svårjobbat. Kunde bara använda det någon halvtimma i taget innan jag tröttnade. Men till slut så blev vi kompisar och nu händer det att jag gör scheman och routar bara för att det är kul. :)
Användarvisningsbild
Housepainter
EF Sponsor
Inlägg: 1318
Blev medlem: 19 juli 2006, 18:50:38
Ort: Borås

Inlägg av Housepainter »

Hm.. Nu har jag tagit väck board-filen tre ggr. Så jag har tyvärr inte så jag kan visa en bild. Men problemet är att när jag skall dra ledningsbanor på kortet så kan jag inte dra de så de hamnar på smd-padsen utan ledningsbanan hamnar emellan.
Svårt att förklara.. Sen är det sjukt svårt att routa när man nästan aldrig gör det :)

Funderar på om man skulle tjäna på att fejka ett dubbelsidigt kort med två kort som man lägger mot varandra? DÅ kanske det bli enklare att routa..
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Om du vill så provar jag gärna att routa, bara för att se om jag får samma problem. Jag hänger inte riktigt med på vad som inte fungerar. :)
Det är inte så att du har för stora värden inställda på "grid" (view-menyn) ?
Användarvisningsbild
Housepainter
EF Sponsor
Inlägg: 1318
Blev medlem: 19 juli 2006, 18:50:38
Ort: Borås

Inlägg av Housepainter »

Du får gärna prova! Schemat

Sen kan jag åtminstonde se hur du gjort! :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Schemat ser fint ut. Har precis börjat routa, dvs första testplaceringen av komponenterna är påbörjad. :)

Men det var verkligen ingen stor krets! :D
Skriv svar