vart finner man massiva rör och trapetsskruv

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
SmourF
Inlägg: 267
Blev medlem: 13 april 2004, 15:33:58
Ort: Jönköping
Kontakt:

vart finner man massiva rör och trapetsskruv

Inlägg av SmourF »

hej

satt idag o kollade runt lite för ja ska göra en fräs och hade bestämt mig för 2meter lång o ja var säker på att wiberger.se hade 2meter och till min stora förvåning när jag gick in där ida stod det 1meter... fly förbannad...

jag tänkte i första hand fråga om ni vet andra ställen vart man kan köpa längre trapetsskruvar till ett sådant förnuftigt pris.

och så undrar jag vart ni finner era massiva runda rör, E85 har ju de på sitt bygge så som många andra... hittar inte de ngnstans!?... hittar bara ihåliga

sen undrar jag på wiberger.se står de på trapetsgängerna... vad står 5.8 för ?
(d)x(stigning) (?)
TR 12X3 Gängad stång, höger, 5.8, 1m 81,00kr

hoppas ngn finner tiden o svara... o kanske även ha svaret...

tack i förhand

EDIT: om ngn vet ngt bra ställe som säljer alu profiler eller almänt alu till rimlig pris e ni välkomna o skriva :p letar efter sånna ställen...

MVH SmourF
Jim_the_one
Inlägg: 1669
Blev medlem: 8 december 2004, 00:03:49
Ort: Falköping

Inlägg av Jim_the_one »

Massiva rör kan vara ruskigt jobbigt att hitta, dock finns väl massiva stänger att få tag på.
Sen tror jag maxlängden hos wiberg är 6m, dom anger priset per meter där för står det så.

edit: 5,8 tror jag står för hållfastheten eller vad det nu kallas.
Senast redigerad av Jim_the_one 26 juni 2007, 23:48:01, redigerad totalt 1 gång.
SmourF
Inlägg: 267
Blev medlem: 13 april 2004, 15:33:58
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av SmourF »

Jim_the_one skrev:Massiva rör kan vara ruskigt jobbigt att hitta, dock finns väl massiva stänger att få tag på.
Sen tror jag maxlängden hos wiberg är 6m, dom anger priset per M där för står det så.

edit: 5,8 tror jag står för hållfastheten eller vad det nu kallas.
jupp... ja vet :)

det står faktiskt pris/st... men om du säger så ska ja faktiskt ta o ringa de imorn!

EDIT: du vet inte vad 5.8 står för ? :D

MVH SmourF
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"Massiva rör kan vara ruskigt jobbigt att hitta"

:rofl

Aj, jag har skrattkramp! :lol:
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Hade du angett lite närmare vart du bor, så får du nog svar på vart du kan köpa aluprofiler.
Annars så finns det ett ställe i Ukraina som jag varmt kan rekomendera. :rofl

Varför inte bara ringa till Wiberger å fråga, i stället för att bli förbannad, :humm:
Du kan köpa i 1362mm längder också. Inte kan dom skriva ut priset för varje mm :doh:

Du har inte behov för några ihåliga rundstänger jag fick över från mitt förra bygge? :)
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor
Inlägg: 1593
Blev medlem: 21 januari 2006, 16:57:56
Ort: Mölndal

Inlägg av BEEP »

Massiv kan också vara något som är tungt och kraftigt :)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Eller homogent.
whynot
Inlägg: 545
Blev medlem: 15 december 2005, 01:47:52
Ort: Eskilstuna

Inlägg av whynot »

och så undrar jag vart ni finner era massiva runda rör, E85 har ju de på sitt bygge så som många andra... hittar inte de ngnstans!?... hittar bara ihåliga

sen undrar jag på wiberger.se står de på trapetsgängerna... vad står 5.8 för ?
(d)x(stigning) (?)
TR 12X3 Gängad stång, höger, 5.8, 1m 81,00kr


Ett massivt rör får Du nog leta efter till dödagar,, Ett rör är ett rör med ett hål i finns tjockväggiga rör som kallas ämnesrör Men Du menar väl vanlig rundstång kan vara automatstål, kompaxel, mässingstång, kopparstång, aluminiumstång eller någon annan kvallite finns t.ex på Tibnor.
5.8 är hållfastheten på trapetsskruven, TR 12 x 3 höger betyder Trapetsgänga ytterdiameter 12 mm stigning 3 mm och högergängad.
En vanlig gängstång är oftast 4.8 och en svart insexskruv oftast 12.9 och den är stark då.
Jim_the_one
Inlägg: 1669
Blev medlem: 8 december 2004, 00:03:49
Ort: Falköping

Inlägg av Jim_the_one »

whynot: ungefär det jag skrev i första inlägget :)

En vanligt bult har 8.8
klas
Inlägg: 184
Blev medlem: 27 november 2006, 13:50:53
Ort: Halmstad

Inlägg av klas »

www.ledarskruv.se har gott om trapetsgängad stång i många storlekar och längder. Dock så har de inge vidare bra sida med priser o.s.v. ...men ringa går ju.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Ledarskruv tar ca 500-600:-/meter.
SmourF
Inlägg: 267
Blev medlem: 13 april 2004, 15:33:58
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av SmourF »

jojje skrev:Ledarskruv tar ca 500-600:-/meter.
de var dyrt... för mig ngn här på forumet sa att kulskruv kostar ca 1000lappen per meter...

ringde wieberger ida faktiskt och de har upp till 3m... för den som gått i samma tankar...

och jojje... de där stället från ukarina ? har du en länk kanske

och jojje... att de inte skriver ut i mm kan jag förstå men vad jag hänvisade till var att de hade skrivit pris per st (1m)... och inte påpekat på ngt sätt att längre finns...

jag finns i jönköpings län... värnamo o jönköping...

hur långa e dina rundstänger... och vilken ytterdiameter... jag tänkte mig massiva och som vissa påpekar e de onödigt tungt vilket är helt rätt men jag ska använda det enbart på X-axeln och fräsens bruttovikt påverkas, inte nettovikt (vikt som ska röras)... jag funderar än om så som jag tänkt mig e de bästa sättet och jag tänkte ta ut prisuppgiften för denna lösning...

usch de var mkt :) min data funkar nämligen inte den e helt konstig hehe

och tack alla för alla svaren... ganska lustigt de e ett jättelitet forum men när det gäller kommunikation och gästvänlighet så ligger de på topp

MVH SmourF
Användarvisningsbild
mrOh
EF Sponsor
Inlägg: 541
Blev medlem: 6 mars 2005, 13:54:31
Ort: Bromma

Inlägg av mrOh »

Om jag inte minns fel så står första siffran för brottspänningen, och andra för sträckgränsen, men lite tillkrånglat. Ta tex 8.8 där betyder första åttan att brottspänningen är 8 GPa och andra åttan betyder att sträckgränsen är 0.8 * brottspänningen.

Brottspänningen är den spänning där skruven går av, sträckgränsen är den spänning där skruven deformeras plastiskt, alltså när den inte kommer återgå till sin ursprungliga form när den avlastas.

I detta fall skulle det betyda att skruven klarar spänningar på upp till 5 GPa men deformeras permanent om den utsätts för spänningar som är större än 4 GPa.

F = p*A om man vill veta hur stora krafter det är.
Användarvisningsbild
Sungam
Inlägg: 288
Blev medlem: 26 juni 2006, 19:45:06
Ort: Göteborg

Inlägg av Sungam »

mrOh skrev:Om jag inte minns fel så står första siffran för brottspänningen, och andra för sträckgränsen, men lite tillkrånglat. Ta tex 8.8 där betyder första åttan att brottspänningen är 8 GPa och andra åttan betyder att sträckgränsen är 0.8 * brottspänningen.

Brottspänningen är den spänning där skruven går av, sträckgränsen är den spänning där skruven deformeras plastiskt, alltså när den inte kommer återgå till sin ursprungliga form när den avlastas.

I detta fall skulle det betyda att skruven klarar spänningar på upp till 5 GPa men deformeras permanent om den utsätts för spänningar som är större än 4 GPa.

F = p*A om man vill veta hur stora krafter det är.
Enl ISO/R 898 används SMS2265 för skruv som där delas in i 12 hållfasthetsklasser. För mutter gäller SMS2268 i 7 klasser.
En "vanlig" hålfasthetsklass på skruv är 8.8, som betyder att brottgränsen är minst 800MPa(N/mm2) och sträckgränsen 0.8x800 dvs 640MPa

Så de så!
SmourF
Inlägg: 267
Blev medlem: 13 april 2004, 15:33:58
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av SmourF »

hehe... så mkt fysik för att förklara en sån enkel sak :) man tackar men jag antar de räcker med att ja vet att de e hårddighetsgraden :)

men jag undrar iaf... vet ngn hur mkt man ska ha minst skruvdjup för att det ska hålla eller hur stor djup ger så mkt dragkraft eller ngt liknande... håller på o ritar upp cncmaskinen typ

och jag undrar me om ngn vet för jag hade planerat använda 12mm massiv järnstång... hur mkt det klarar av... altså kilo då... verkar finnas duktigt fysikfolk :)

sitter o funderar på om ja kanske ska använda tjockare eller om det räcker...

tack i förhand

MVH

EDIT: om ngn har en sida där man kan slå upp hur mkt olika material klarar tryck eller kilo så kan de uppskattas :D
Skriv svar