Snabb fråga om enfasmotor, hur koppla in till 220V?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
FredrikNestor
Inlägg: 135
Blev medlem: 1 mars 2007, 13:09:24
Ort: Norrköping

Snabb fråga om enfasmotor, hur koppla in till 220V?

Inlägg av FredrikNestor »

Hej!
Fick tag i två 220V enfasmotorer idag. Jag tror att de har används till att sänka/höja ett arbetsbord/skrivbord.
Motorn har fyra kablar: grön/gul, brun, svart och blå. Hur kopplar jag in dem till vägguttaget? Och hur får jag den att gå åt olika håll?`

Tack på förhand :)
Millox
Inlägg: 559
Blev medlem: 10 december 2005, 22:10:43
Ort: Östhammar

Inlägg av Millox »

Jag skulle gissa på att den gulgröna som vanligt är skyddsjord, den blå som vanligt är nolla och brun och svart som vanligt är faser... Koppla in antingen den bruna eller den svarta till fasen och blå till nollan så antar jag det ska gå åt ena eller andra hållet (beroende på vilken av brun och svart du kopplar in)
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Det kan tänkas att den vill ha en kondensator mellan brun och svart oxå.
FredrikNestor
Inlägg: 135
Blev medlem: 1 mars 2007, 13:09:24
Ort: Norrköping

Inlägg av FredrikNestor »

Jag har provat att koppla in grön/gul till jord, och blå till nolla, och brun till fasen. Då surrade bara motorn. Testade då att koppla in svart till fasen. Motorn surrade då med. Har även testat att vända på stickproppen i vägguttaget, eftersom jag inte vet vilket som är fas/nolla.

Om det nu är en kondensator jag behöver koppla in, vad ska det då vara för värde, och hur ska den kopplas?

/ Fredrik
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Det verkar vara kondensatorn som saknas. Som jag sa koppla mellan brun och svart. Värde någonstans mellan 1-10 uF 400 V beroende på motorstorlek.
FredrikNestor
Inlägg: 135
Blev medlem: 1 mars 2007, 13:09:24
Ort: Norrköping

Inlägg av FredrikNestor »

Men vilken av brun o svart ska jag koppla till fasen då?
Är det så man vänder rotationsriktning på motorn, genom att koppla antingen svart eller brun till fasen?
Vågar inte exprimentera allt för mycket själv, är lite ovan att hålla på med 220.
larky
Inlägg: 1100
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av larky »

Tror att 80 μF per kW är en bra början
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Det stämmer brun eller svart kopplar du matningen till. 80uF per kW låter mycket tycker jag, men jag är inte expert på området.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23633
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Du kopplar kondingens ena kontakt till den svarta sladden och sedan kopplar du kondensatorns andra kontakt till brun eller blå och beroende på vilken du koppplar den till så kommer motorn att gå medurs eller moturs, 10uF räcker till mer eller mindre alla mindre motorer på några 100W och motorn startar och går bra ändå även om den tex bara varit på 10W.
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Nej, kondensatorn ska sitta mellan brun och svart.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23633
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Då finns det alltså två varianter för jag har varit med om ett antal som kan styras på båda håll beroende på vilken fas kondingen kopplas till har.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Ni har alla rätt, Det beror helt på hur motorn lindats.

Vissa motorer kopplas kondingen mellan brun och svart, vissa mellan brun och blå och vissa mellan svart och blå.

Blå är nolla och fasen, ja brun eller blå, återigen beroende på hur motorn lindats.

Rotationsriktningen, återigen hur motorn lindats.

Vissa motorer kan reverseras utan problem, medan vissa förlorar i moment och varv och vissa går det inte alls.
Återigen beror det på motortillverkaren.

Kontentan, det är omöjligt att veta utan tillverkarens instruktioner.
Ibland kan det finnas nån klisterlapp som talar om hur det skall vara, men dock inte alltid.
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Jo, det är klart att färgerna kan variera. Det jag reagerade mot var att kondingen skulle flyttas beroende på rotationsriktning. De motorer jag har sett så sitter kondingen fast monterad och rotationsriktningen bestäms av vilken sida av kondingen som spänningen ansluts till.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23633
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Flytta kondingen? Om du menade mitt inlägg så är det ju förstås inte kondingen som flyttas på något vis utan bara en sladd som ändras beroende på vilket håll man vill att en motor skall gå om den nu är gjord för att ändra riktning vls.
FredrikNestor
Inlägg: 135
Blev medlem: 1 mars 2007, 13:09:24
Ort: Norrköping

Inlägg av FredrikNestor »

Jag har mailat återförsäljaren för motorn, hoppas att de kan vara schyssta och svara på hur man kopplar in den. Det löser sig nog :)
Annars får jag väll sälja dem här, om jag inte hittar något att ha dem till.
Skriv svar