Billigt servosystem!

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
JBV
Inlägg: 411
Blev medlem: 4 maj 2006, 11:44:28
Ort: Älvsbyn

Inlägg av JBV »

Köper man delar för ett kort så kostar det ca 300 spänn... (ej inräknat laminat som är för dyra på elfa). Tror inte det blir så mycket mängdrabatt på komponenterna om man köper för tre enheter.

Jag vet inte vad nätdelen kan kosta.. Men för kanske 1500 spänn så bör du ha tre drivers och strömförsörjning tycker jag.

Angående spänningen så kan vissa drivers begränsa PWM:en till ett maxvärde och därmed spänningen, dock tror jag inte denna klarar det. Vore dock lätt fixat för någon som kan ASM, att sätta in nånting i stil med: if(PWM > max) PWM = max; Där max är närmaste heltal av (256 / strömförsörjningspänningen) * motorspänningen
lenny
Inlägg: 119
Blev medlem: 15 april 2006, 03:55:53
Ort: Lerum

Inlägg av lenny »

OK
Det skall bli mycket spännande och följa dina framsteg här.
Nu jäklar JBV nu är det brute force med servo som gäller eller ? :D
Inga fler tappade steg. :D
JBV
Inlägg: 411
Blev medlem: 4 maj 2006, 11:44:28
Ort: Älvsbyn

Inlägg av JBV »

Hell yeah :) Måste bara hitta en lämplig motor! Vore ju fint om man kunde köra 3000 mm i minuten iaf!

Edit:
Om man kör 3:1 så behöver jag 2250 rpm och minst 0,5 Nm kontinuerligt vridmoment. Jag spände fast en halvmeter lång pinne som "vev" på ledskruven och testade med en våg hur många gram som krävdes för att hissa upp fräshuvudet... Blev ca 300g och därmed ca 1,5Nm.
Användarvisningsbild
warpcore
Inlägg: 668
Blev medlem: 3 november 2003, 00:30:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av warpcore »

Håller med Lenny, detta ska bli väldigt intressant, JBV får dra upp en helt ny egen tråd när han gjort kortet i eagle och fått igång allt. Men till dig (er) som sysslat med servo nu och kännt på grejjerna, hur exakt och hur hårt klarar en servokontroller som denna att hålla en oväxlad dc motor, Är den snabb, och stannar exakt med tillräckligt moment (såklart beroende på strömmen jag vet) för att det ska bli bra i tex en fräsmaskin, kan man köra den sakta med samma moment, borde det inte slita nått jävulskt på motorn? Så hur är det egentligen med kraft, nogrannhet och hastighet? Någon som vet :)
H.O
Inlägg: 5716
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

Hej,
En DC-motor har konstant vridmoment, alltså du kan få ut maximalt vridmoment vid alla hastigheter. (Till skillnad mot en stegmotor). Så att om motorn har ett kontinuerligt vridmoment på 1Nm så har den ett kontinuerligt vridmoment på 1Nm - det spelar alltså ingen roll om den snurrar med 10, 1000 eller 10000 varv/min.

MEN det är effekt som gör "jobbet" och i fallet med en DC motor så är utvecklad effekt som högst när varvtalet är som högst (P=vridmoment * hastighet). Vad det betyder är att en DC motor NÄSTAN alltid behöver monteras med någon form av utväxling om den skall användas på en CNC-maskin.

Man har liksom ingen nytta av en motor som lämnar 0.5Nm och snurrar med 6000rpm direkt-kopplad till en kulskruv. Så vad man gör är att montera den med en utväxling på, säg, 1:4 och får då plötsligt 2Nm och 1500rpm - mycket bättre.

Beträffande hurvida den "stannar exakt" beror dels på hur "styvt" servo-loopen är trimmad, hur många pulser per varv encodern lämnar och dels på själva motorn (bland annat). En motor som skall användas som servo-motor ska ha så lite "kugg-känsla" som möjligt när man snurrar axeln med fingrarna - helst ingen alls. Och så länge motorn körs inom de gränser den designats för så sliter det inte på den att köra långsamt.

/H.O
Användarvisningsbild
warpcore
Inlägg: 668
Blev medlem: 3 november 2003, 00:30:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av warpcore »

JBV skrev:Köper man delar för ett kort så kostar det ca 300 spänn... (ej inräknat laminat som är för dyra på elfa). Tror inte det blir så mycket mängdrabatt på komponenterna om man köper för tre enheter.

Jag vet inte vad nätdelen kan kosta.. Men för kanske 1500 spänn så bör du ha tre drivers och strömförsörjning tycker jag.

Angående spänningen så kan vissa drivers begränsa PWM:en till ett maxvärde och därmed spänningen, dock tror jag inte denna klarar det. Vore dock lätt fixat för någon som kan ASM, att sätta in nånting i stil med: if(PWM > max) PWM = max; Där max är närmaste heltal av (256 / strömförsörjningspänningen) * motorspänningen
Hur går det med kortet? Hur har du gjort med alla komponenter, finns alla på elfa, eller har du några ersättare? sökte lite snabbt på några dioder men hittade inte på elfa iaf :)

Är ditt kort klart, har du testat med SMC drivern osv? :) Updates :D
JBV
Inlägg: 411
Blev medlem: 4 maj 2006, 11:44:28
Ort: Älvsbyn

Inlägg av JBV »

Har nästan routat klart.. Är jävligt trångt :D Har ingen större brådska då jag inte har något servo att leka med än..
Användarvisningsbild
warpcore
Inlägg: 668
Blev medlem: 3 november 2003, 00:30:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av warpcore »

Jag funderar på om jag ska ta en sån motor jag och säljer, och slänga på en sånhär sensor ifrån farnell typ:

http://se.farnell.com/jsp/search/produc ... ku=1161112

det skulle väl funka, blir juh att mekka på dendär sensorn, men sen är man väl i princip hemma, och som jag förstod det på hans sida så fick man max 3900 rpm med en 1600cpr sensor, denna är 1000cpr så borde juh bli lite högre, det räcker iaf gott.. för hur kraftiga strömmar bygger du ditt kort? Och med vad för komponenter? ytmonterat?

Skulle vara schysst om man fick en komponentlista :D



funderar på om jag ska göra ett eget, fast smått som tusan med ytmonterade grejjer.. vore juh nice. är sugen på att bygga ett såndär displaykort med, som man kan sätta på ISP kontakten, helnajs :)
JBV
Inlägg: 411
Blev medlem: 4 maj 2006, 11:44:28
Ort: Älvsbyn

Inlägg av JBV »

Köp såna här istället: http://www.usdigital.com/products/e4p/
Kostar bara 20 dollar :) 250 linjer räcker nog fint.

Jag siktar på 10A men det är laminatet som är flaskhalsen.

Ja ta och rita upp en egen! :) Alltid intressant att se hur det blir!
Användarvisningsbild
warpcore
Inlägg: 668
Blev medlem: 3 november 2003, 00:30:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av warpcore »

Jo den funkar nog bra den med, bara det är det är rövdyrt att beställa ifrån usdigital, vi beställde därifrån via jobbet härrom veckan, köpte grejjer för 1000kr men det kostade det dubbla att få hem allt, var jättedyr frakt och krångligt att betala, skulle nog hellre köpa ifrån farnell eller allmotion, Allmotion hade någon liten söt encoder som hette ME16, kostade 450kr typ.

Jo jag hade tänkt det, men ifall du ville dela med dig med vilka komponenter du använde, så jag kunde köra samma kanske? eller motsvarande, annars får jag sitta och hitta ersättare till allt. Får se hur mycket tid över jag har till det nu, är ont om tid, men gott med allt annat (inkl pengar) är alltid nått som saknas dock när man hittar nått kul att sätta tänderna i :)
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Inlägg av Andax »

Har för mig att Arotate-Consulting AB är lite av återförsäljare av USDigitals prylar... Går kanske att få det billigare m.a.p frakt den vägen...
JBV
Inlägg: 411
Blev medlem: 4 maj 2006, 11:44:28
Ort: Älvsbyn

Inlägg av JBV »

Jag ska lägga ut Eagle schemat jag har ritat senare, alla delar på det finns hos elfa!
Användarvisningsbild
warpcore
Inlägg: 668
Blev medlem: 3 november 2003, 00:30:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av warpcore »

LaRdA skrev:
warpcore skrev:Jag har annars DC motorer i samma storlek, nya, går mycket fint och smidigt, som jag faktiskt själv hade tänkt utvärdera som servo i framtiden, men nu han du före med att sätta det till verklighet. skicka ett PM om du är intresserad. data för motorn är 12V, 3500RPM obelstad, 9.5mm axel ut, 220W rating vid 12v. hmm har säkert glömt massa... :)
Ett enkelt test du kan göra för att se hur passande dom är för servo drift är att prova hur låg spänning du kan köra dom på utan att dom börjar hacka och gå ojämnt.
Mina 72V servos kan jag utan problem köra på 0,5v utan att dom går ojämnt, och på ett 1,5v batteri så är dom riktigt starka.
De motorer jag postade innan som jag har, går jättefint ända ner till 1v, går utan problem att köra på ett 1.5v batteri då det snurrar kanon, tror gränsen är 0.8v, men då är den inte så stark direkt. Det bådar väl gott :)
Nihilim
Inlägg: 121
Blev medlem: 12 mars 2006, 21:00:20

Inlägg av Nihilim »

Hmm, konstaterade precis att jag förmodligen inte kan använda den där servodrivaren ändå. Encodrarna jag har är på 20k cpr så det blir nog lite tufft för stackars tiny2313 att hinna med räkningen... Man kanske skulle försöka sig på någon interruptbaserad lösning i stället...
JBV
Inlägg: 411
Blev medlem: 4 maj 2006, 11:44:28
Ort: Älvsbyn

Inlägg av JBV »

Du skulle ju kunna använda lite logik så den räknar vart 10:e steg eller så! Kanske blir knepigt med 2 kanaler?
Skriv svar