PIC10F "The World's Smallest Microcontroller"

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
sebastiannielsen
Inlägg: 3662
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Dekodningen ska jag göra i programvaran.
Det enda jag ska göra är att skicka de "lösa" 0:orna och 1:orna i serieporten. Altså som ettor och nollor på skärmen. Kom inte ihåg vilken ASCII-kod de hade men jag kommer ta reda på det och skicka ut dessa ascii-koder på den bitrate som applikationen klarar.
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Det är ingen som förutsatt att du skall decoda i µC´n.
Problemet är att den har inte minne nog för att läsa in ett helt spår i minnet och sedan i lugn och ro skicka ut det via rs232 till datorn utan du måste ha tillräckligt hög hastighet mellan µC och dator för att den inte skall missa tecken. Eller så får du skriva en skylt onavför läsaren "Dra kortet sakta igenom läsaren" så slipper du kanske 10% utav alla som klagar på att det inte funkar. Resterande 90% kommer gapa ändå.... det är tydligen så homosapiens funkar. :roll:
sebastiannielsen
Inlägg: 3662
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

rs232-porten kommer köra på HÖGSTA hastighet. Finns ingen chans typ att kortapplikationen inte hinner med. Men det som det där chippet ska göra är att jämna ut de varierande hastigheter (man drar ju inte kortet exakt samma hastighet hela tiden) som blir när man drar kortet.
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

O hur har du tänkt dig att göra det utan att lagra det i minnet?
Du har som Mats skrev "553 bits på spår 1, 200 på spår 2 eller 535 bitar på spår 3"
Det är endel, beroende på vilket spår man tar.
sebastiannielsen
Inlägg: 3662
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Eftersom kreditkortsnummer och giltighetsdatum ligger på spår 2 tänker jag använda spår 2 till min applikation. Spår 2 används till de flesta kortsystem.
Skriv svar