PIC10F "The World's Smallest Microcontroller"

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
mrmike
Inlägg: 301
Blev medlem: 29 oktober 2003, 20:40:12

PIC10F "The World's Smallest Microcontroller"

Inlägg av mrmike »

Microchip kommer med en ny PIC-familj. PIC10F är 6-pinnars i SOT-23-kapsel.
länk
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Ja, de var ju små. Men är det verkligen lönsamt med så små mikrokontrollers?
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Coolness, små saker är alltid bra. Lite få pinnar till vissa saker kanske men...
Michel
Inlägg: 436
Blev medlem: 3 februari 2004, 18:08:04
Ort: Stockholm

Inlägg av Michel »

$tiff skrev:Ja, de var ju små. Men är det verkligen lönsamt med så små mikrokontrollers?
Så små och 'begränsade' processorer används väl i huvudsak till 'distributed intelligence'-applikationer.

En kollar ett par knappar och sköter avstudsning / avkodning - som i sin tur snackar med en som hanterar LCD'n - som i sin tur snackar med en annan som sköter en motor - som pratar med en som...
Användarvisningsbild
mrmike
Inlägg: 301
Blev medlem: 29 oktober 2003, 20:40:12

Inlägg av mrmike »

För att citera en väggbonad. "Litet och gott är lycklig lott".

Hmm, den här tråden hamnade lite fel.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> Michel

Jo, det är klart. Men med (max) 4 I/O kommer man inte jättelångt, då skulle det kunna vara bättre med en lite större...?
Jag experimenterar faktist själv med detdär du kallade "distributed intelligence", men då är det PIC16F84A som är minsta enheten, jag tycker det behövs några I/O för att det ska vara lönt att dela upp det.
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Det finns säkert ett många olika kretsar som kan ersättas med en sådan enkel mikrokontroller-----T ex LM555.

Om applikationen är enkel så vill man ju inte lägga ner mer pengar på mikrokontrollers än nödvändigt (dessutom så spar det plats).........å ioch med att det är flashminne så kan ju uppdateringar å justeringar göras i efterhand eller?
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Det är klart att en PIC10F kan ersätta en 555 flera gånger om, nästan utan yttre komponenter. Men det är frågan om pengar. Om PIC10F lyckas bli billigare än en 555 så hade ju allt varit underbart :P
Sen kvartår problemet att man måste programmera PICen till skillnad från 555. Programmeringen kostar också resurser, som det gärna spars på vid serieproduktion.
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Låt mig påminna dig om att en LM555 ilband behöver en stor konding-----------som inte är gratis .......och ibland anses denna konding ta för stor plats!...........dessuton innebär det färre komponenter som behöver monteras.........alltså minskar monteringskostnaderna, den interna oscillatorn har en avvikelser på bara 1%....... osv osv

EDIT: Det finns möjlighet att få kretsarna förprogrammerade..........

Dessutom så kan microcontrollern sättas i sleepmode......vilket minskar energiförbrukningen..............

Jag tror att F10:an kommer att användas för att avlasta större microcontrollers......
Användarvisningsbild
zus
Inlägg: 198
Blev medlem: 14 december 2003, 11:34:08
Ort: Göteborg

Inlägg av zus »

precis som evert säger.....så kommer en sådan liten PIC att bli billigare i framförallt produkter som inte görs i enorma serier....

För små tillverkare är det kanon, färre sorters komponenter behöver inhandlas o.s.v. När kunskapen om PIC-programmering finns inom företagen redan så kommer troligen dessa komponenter bli lönsamma....

Dessutom...så kan de ju programmeras om, utifall en konstruktionsmiss upptäcks kanske inte all elektronik behöver bytas ut, det kanske räcker med programvaran...
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Inlägg av rikkitikkitavi »

och framför allt så kan man köpa dem programmerade, tillverkaren lägger in programmet i chipet vid framställningen av detta , då man har koden klar.

Många MCU kan köpas med prom (kan ej programeras) och då blir priset ännu lägre. bara att löda in och lägga på spänning.

edit: såg nu att det var flashminne. då får man antagligen programmera den själv.

/rickard
Senast redigerad av rikkitikkitavi 6 juni 2004, 20:44:45, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Frågan är om inte tillverkarna satsar på att bara tillvera Flash-µC nuförtiden för att få ner priserna på dessa...?
Magnus Pihl
Inlägg: 401
Blev medlem: 6 maj 2004, 12:22:36
Ort: Stockholm

Inlägg av Magnus Pihl »

Ska man producera riktigt billiga apparater och konkurera med produkter från fjärran östern är dessa små mikrokontrollers jättebra. Vill man ha fler I/O är det bara att hänga på ett shiftregister. Denna kostar kanske en krona. En större mikrokontrollern kanske kostar 10 kr extra. Ska man nu producera en miljon enheter, blir det en del att tjäna...
Användarvisningsbild
grapetonix
Inlägg: 293
Blev medlem: 14 juli 2004, 17:20:50
Skype: grapetonix
Ort: Hägersten, Stockholm

Inlägg av grapetonix »

$tiff skrev:>> Michel

Jo, det är klart. Men med (max) 4 I/O kommer man inte jättelångt, då skulle det kunna vara bättre med en lite större...?
Jag experimenterar faktist själv med detdär du kallade "distributed intelligence", men då är det PIC16F84A som är minsta enheten, jag tycker det behövs några I/O för att det ska vara lönt att dela upp det.
Mjaaeee.... Kollat på 16F684/16F688 ?

14-pinnars kapsel med två sexbitarsbussar. Har dessutom A/D och intern osc.

I övrigt ser jag ganska liten nytta i 10F-serien för just hobbyister, det här är för stortillverkare som behöver pressa ner priset för tillverkningen på sina konsumentprodukter till ett absolut minimum. Om en PIC kostar 8 eller 16 kronor spelar säkerligen mindre roll för en hobbybyggare.

Det jag försöker säga är att vi redan har 12F-serien, en krets jag tycker är mycket trevlig är 12F675:an. A/D, 128bytes eeprom med mera. Kanon

(Ska man ha 10F i DIL-variant så kommer den i åttapinnarskapsel, och inte en gullig sexpinnars som man ju skulle vilja)
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Det fina är väl F10:an finns i SOT23-utförande! Ett problem som jag kom på är att om man vill kunna omprogrammera kretsen så blir det en hel del hårdvara för detta!
Skriv svar