Kjell o Co PWM kit

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Smoothmachines
Inlägg: 447
Blev medlem: 5 april 2007, 16:03:57
Ort: Stockholm
Kontakt:

Kjell o Co PWM kit

Inlägg av Smoothmachines »

Glad ihågen lödde jag ihop DC speed motor controller kittet från Kjell o Co, http://www.kjell.com/content/templates/ ... 00,7780000
Åbäket funkar jättekonstigt och reglerar endast på en tredjedel av potentiometersträckan.
Sänker man hastigheten så kör den en 24vdc motor från Stegia så att den hoppar ojämt, typ jag har inte satt fast sladdarna på motorn.
Tar man på kylfänsen sänker motorn varvtalet...
Kollegan lyckades inte heller med den byggsatsen, för ett par år sedan...
Någon som använt dessa och vet ngt?
Användarvisningsbild
Smoothmachines
Inlägg: 447
Blev medlem: 5 april 2007, 16:03:57
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Smoothmachines »

Med lite mer test: jag kör från två separata labbaggregat, en till motorn och en till styrningen. Styrningen ska kunna matas med 9vdc till 18vdc.
Vid det första försöket körde jag på 10vdc och det gick inget bra.
När jag matar kretsen med 18vdc beter den sig som man kan förvänta sig, mkt underligt...
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Släng allt utom plinten, kylflänsen och mosfeten...

Och sägg dit en spänningsregulator och en PIC istället. En 12F675 så har du A/D för en pot och den kapabel nog att generera PWM med sw. Stabilare och bättre lösning och ger gig möjlighet till softstart vid POR också.
Användarvisningsbild
Smoothmachines
Inlägg: 447
Blev medlem: 5 april 2007, 16:03:57
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Smoothmachines »

Nästa gång köper jag nått färdigt tror jag...

Den där har ingen start o stopp utan man får bryta strömmen till motorn helt enkelt.
Menar du: man pulsar PIC utgången och triggar mosfeten med den, reglerar via poten?
Var är POR??
Senast redigerad av Smoothmachines 3 juni 2007, 14:36:46, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Du skickar ut PWM på valfri pinne. Start/stopp kan du också lösa fint med en uC.

POR= Power On Reset. Så att om du har ställt poten på typ 80% pådrag så får du en mjuk start - brukar öka livslängden på prylar att starta lite snällare...
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Om du sedan inte orkar programmera så kan du få en, som jag själv tycker, väldigt bra PWM styrenhet med en LM324 och några få kring komponenter som du sedan kan styra tex en mosfet med och då en motor från 0 - 100% steglöst.

Testade ett schema baserat på den för några år sedan genom att reglera en ordentligt belastad motor liknande 32-3266 hos clasohlson och matade den med 26V. Vid max pulsbredd och belastning drog den 42A men jag kunde utan problem reglera den från några få varv i sekunden till fullt blås i princip från 0 - 100%.


Finns förstås dock vissa fördelar med en uP.
Användarvisningsbild
Smoothmachines
Inlägg: 447
Blev medlem: 5 april 2007, 16:03:57
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Smoothmachines »

Det låter som min lösning, jag kan ju inte programmera bara såhär och jag spar det till andra grejor än att sakta ner en motor med, för det mesta lämnar jag bort det.
LM324 verkar vara en grej som jag har i en låda, är det en operationsförstärkare?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16779
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

brukar annvända en 4093 för 1> 99 % pwm har alltid funkat bra för mig
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

För 0>100% PWM funkar ett 10kΩ motstånd bra för mig.
:lol:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det låter som om Kjell-kittet använder en 555a för att generera PWM?
Kombinationen 555 och PWM har aldrig fungerat särskillt bra för mig.


edit: Visst var det så! Från databladet över byggsatsen:
"The chip used is an nmos dual timer/oscillator, NE556. This IC has two 555 timers in one 14-pin IC package."

555 och 556 är ganska "svajjiga" och temperaturkänsliga så det blir ofta problem vid tidskritiska saker som PWM där man vill ha stabila pulser. Då hade det varit bättre om de använt två OP istället. Det fungerar tillochmed med 2st 741-kretsar. Ena ger triangelvåg och andra fungerar som schmitt-trigger som plockar topparna från triangelvågen. Mycket stabilare än en 555-lösning.
limpan4all
Inlägg: 8214
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Inlägg av limpan4all »

Tja, jag håller inte med helt och hållet.
En 555 fungerar utmärkt som PWM tillochmed såsom ensam krets. En variabel DC nåvå på pinne 5 påverkar pulsbredden linjärt. Sedan så blir det enklare att få till bra med dubbla 555. Men man skall notera att det fabrikat/variant beroenden med 555 hur dom beter sig utanför standard astabil och monostabilkopplingarna. Dessutom så är funktionerna med CMOS varianterna ytterligare lite anorlunda...
Så samanfattningsvis så instämmer jag med att använda en CPU istället, det är bättre men kanske inte nödvändigtsvis mindre mängd jobb.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

;) jo, om man har färdig kod så är den mycket snabbt !
sonite
Inlägg: 228
Blev medlem: 29 januari 2007, 20:41:46
Ort: Göteborg /Arboga
Kontakt:

Inlägg av sonite »

Är det någon som har en lösning, kretsar, kretsschema osv. för en annan typ av matning? Min DC Speed Controller uppför sig som förväntat om jag matar både den och motorn med 12vdc... men om jag matar steget sig självt med 15V så är det svårare att trimma in topphastigheten på motorn samt att jag verkar inte kunna få till samma höga hastighet som med 12V
Användarvisningsbild
kimmen
Inlägg: 2042
Blev medlem: 25 augusti 2007, 16:53:51
Ort: Stockholm (Kista)

Inlägg av kimmen »

Kan du se nån kondensator som filter på inspänningen? (alltså mellan E+ och E-) Nä det kan inte jag heller. En stor elektrolyt som kan käka upp rippelströmmen till motorn borde det sitta där. Och C7? Var är motståndet? :lol:

Men, vad är switchfrekvensen på den där? Mer eller mindre hemsk sak, inte konstigt om den inte fungerar... 8)

Edit: Såg inte att den här tråden hade kommit fram ur gömmorna.
Senast redigerad av kimmen 11 oktober 2007, 00:39:39, redigerad totalt 1 gång.
sonite
Inlägg: 228
Blev medlem: 29 januari 2007, 20:41:46
Ort: Göteborg /Arboga
Kontakt:

Inlägg av sonite »

keh?! Jag har antagligen skaffat en sådan hemsk sak eftersom jag inte har tillräcklig kunskap att bygga en egen!

På C7 sitter det 100nF monocap. du menar att det skulle sitta ett motstånd där samt att jag borde löda dit en elektrolytkondring mellan E+ och E- ?
Skriv svar