Rökmaskin med vatten

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Rökmaskin med vatten

Inlägg av squiz3r »

Hej, Jag har sett ett par olika sorters rökmaskiner som gör rök av vatten. Det är inte rök utan fina vattenpartiklar så det ser ut som rök. Dem fungerar genom att man har en sak som vibrerar snabbt som man sänker ner i vattnet. Men hursnabbt?? Någon som har tipps på hur man kan bygga en??

http://fy.chalmers.se/~perolof/fyslek/l ... rator.html

//DanieL A
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

kokar man inte vattnet i en vattenrökmaskin? Trodde jag man gjorde i alla fall.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nej det gör man inte. Vattnet finfördels mha ultraljud. "Röken" som blir är kall.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Madmodder: Exakt :)

//Daniel A
Användarvisningsbild
Pean

Inlägg av Pean »

Jag har pratat med han som har det labbet... och han använder kvartskristall, han sa att man kunde beräkna hur stora vattenpartiklarna blev beroende på hur snabbt kristallen vibbrerade...

han hade iaf köpt den och visste inte hur man gör en. men skulle gärna vilja göra en
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Jag har laborerat med dessa förut och jag kan säga att det är inte värt att försöka bygga. Mycket billigare att köpa färdig produkt på t.ex Ebay.

Frekvensen ligger ialla fall på 1,6 till 1,7Mhz beroende på storleken på membranet.

Såhär ser minsta modellen ut, sen finns det i princip hur stora som hellst. (fler membran)
Bild
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

ok :( Vad heter de på engelska? Vet inte riktigt vad jag ska söka på för at hitta dem.. Hur ligger priset på dem? Jag hade för mig att en liten kostade ca. 400 och en ganska liten ca. 700 (skr).

//Daniel A
BJ

Inlägg av BJ »

Jag har funderat på en sak. Är det ingen risk för att det blir hörbara undertoner när man gör så? Eller farligt ultraljud? Visserligen är det ju en jättehög frekvens, men kan det inte bli resonans med lägre frekvens i saker...?
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Engelska: MistMaker / Fogger
Tyska: Nebler

Man kan höra ett dovt surrande från dessa men det är olika beroende på variant.
Membranet är i princip ett helt vanligt piezo element fast mycket tjockare.
Det är ingen ide att testa med ett sådant, det fungerar ändå inte. Man måste upp i tjocklek för att kunna förflytta vattnet en sån "lång" sträcka för att en vattendimma ska kunna bildas.

Angående farligt ultraljud, det är lika farligt att hålla handen ovanför "jetströmmen" på en mistmaker som att stoppa ner den i en ultraljudstvätt. Så lite försiktig får man vara.
Det handlar ju trots allt om ljudvågor så dessa studsar ju men dock så är dom väldigt centrerade.

Ljudvågorna går även igenom och smälter olika plaster så det är väl nån liknande teknik som används vid ultraljudssvetsning.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Om det var ultraljud, varför drar då rökaggregat 100W viloeffekt och ett par kW när de blåser rök? Röken är inte hellre kall, utan är som vattenånga. ast det finns antagligen olika tekniker för att göra det. Hur stor kapacitet har en som arbetar med ultraljud?
Användarvisningsbild
Smoothmachines
Kontakt:

Inlägg av Smoothmachines »

Jag har en tremembrans som jag brukar ha till fester, den är köpt på http://www.aquainterior.se/produkter.asp?nav=88
Funkar mkt bra, skapar vattenpartiklar med ultraljud.
Det blir "rätt mkt rök", fyller lätt badkaret och rinner över lite. Sprider sig inte, fuktar men snuskar inte ner som vanlig rökmaskin.
Det enda dumma är att min hade inbyggd belysning och denna värmde upp vattnet i hinken den låg i.
Då var det tänkt till lite moln i en utställning.
OBS: de skvätter en del...
Går i år utan service, tveksamt om det lönar sig ngt att bygga.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

"Fyller lätt ett badkar med rök", det är väl inte mycket. Hade det däremot kunnat fylla etthelt rum med rök på 15 sekunder så man knappt ser vad man själv tänker så hade det varit ntressant. 100W tomgång är ju en ganska mäktig effekt om man tar den gånger 8760. Det är nära en tusenlapp som gårupp i rök på ett år utan att det ens har blivit någon rök av det.
Användarvisningsbild
Smoothmachines
Kontakt:

Det är sant det här Marta, det är mkt effekt för väldigt lite rök.
Vet inte hur mkt som går åt åt ljusdelen, hela 15st vita starka leds.
Den sortens maskin används som trädgårdeffekt, inte för rockkonserter, i en liten damm räcker den ju.
Andra rökmaskiner kräver massa skötsel så det finns en poäng med vattenröksmaskinernerna.
Men det är nästan oansvarigt att ha den på för jämnan, den drar ju massor av el, hade faktiskt inte ens kollat specen.

Edit: meningsbyggnation :roll:
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Nu är här nog missförstånd på gång. Jag har ine kollat någon spec på maksinen för prydnandsrök, utan var otydlig och jämförde med vad en maskin från SmokeCloak suger i sig i beredskapsläge. Det kunde ju givetvis inte någon veta.. Hade det funnits ultraljudsmaskiner som kunde prestera detsamma, men utan att dra tomgångsström, så skulle det vara mycket intressant.
Användarvisningsbild
Smoothmachines
Kontakt:

Haha, det råkade stämma på vattenröksgeneratorns strömkomsumtion, men det skulle jag aldrig annars trott, tänkte 20W :)
Skriv svar