Nu ska jag bygga min första cnc maskin och behöver tips.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
bossen12345
Inlägg: 19
Blev medlem: 25 maj 2007, 23:10:37

Nu ska jag bygga min första cnc maskin och behöver tips.

Inlägg av bossen12345 »

Hej, Nu har jag läst igenom fourmet några veckor och nu är det dags för min maskin, det ska bli kul som fan.

Nu efter några skrivare\ faxar och en gigant kopiator har jag samlat på mig lite olika stegmotorer, men alla är olika, olika stor och dom stora har få steg (24). och en litten som har 200. Kan visa bilder om ni vill.

Ska jag leta vidare eller köpa riktiga på en gång.
Jag tänkte bygga en billlig för att lära mig men det blir kanske bara jobbigt att få allt att passa ihop, och jag vill bygga en seriösare direkt efter om jag får till det. Kanske lättare att köpa riktigt direkt.


Jag tänkte fixa styrkort från http://www.bergan.se/cgi-bin/store/commerce.cgi och då är det väll lika bra att köpa motorer samtidigt.
eller vad rekomenderar ni?


Det jag vill köra är plexi, trä, plaster och helst koppar och aluminium men jag vet inte hur mycket maskin som behövs för det.

Den mekaniska biten blir minsta problemet, tror jag iaf. Hade tänkt använda trapetsstänger iaf.



Så ja, då startar vi.

Mvh Ted
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor
Inlägg: 1210
Blev medlem: 24 oktober 2003, 13:45:48
Ort: Orsa

Inlägg av Forsgren »

Ang. motorerna så tycker jag nog att det är lika bra att köpa nya, då får du rejäla motorer med bra "upplösning" och rätt kraft. På dom är det ju också standardstorlek så det är ju lätt om du vill uppgradera till större senare eller använda motorerna på nästa fräs du bygger... ;)
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor
Inlägg: 1280
Blev medlem: 14 september 2005, 20:00:14
Ort: Malmö

Inlägg av pcmper »

Min erfarenhet säger att om man skall köra i alu och metall med cnc så kostar det mer än 20 000:- att bygga själv eller att köpa. Och cnc-a i bara plast och trä så kan man komma under 20 kkr.
bossen12345
Inlägg: 19
Blev medlem: 25 maj 2007, 23:10:37

Inlägg av bossen12345 »

Vad är det som sätter stopp för vad man kan köra, hoppar motorerna över steg eller?

Det borde ju gå men ta längre tid. växla ut eller köra mindre matning.

Vad sätter stop helt enkelt?
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Vibrationer & svikt i maskinen är den största boven.
Fräsarna kan slås sönder,
Spåren blir bredare än vad fräsen är
Spåren kan avvika i sidled & hål blir koniska p.g.a maskinens svikt.
Och resultatet ser ut som skit.

Man kan ju givetvis minska dessa faktorer genom att ta extremt små skärdjup & tunnare fräsar, men då sliter man upp fräsarna på nolltid, så bitarna man tänkt göra kommer bli hur dyra som hälst.
Senast redigerad av Fagge 26 maj 2007, 11:38:59, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor
Inlägg: 1280
Blev medlem: 14 september 2005, 20:00:14
Ort: Malmö

Inlägg av pcmper »

Det är hur stabil maskinen blir och därmed vibrationer etc.
För att köra i metall behövs det mer krafter överlag.
Så att bygga i MDF är billigt och bra för plast, inte för för metall, enligt mig :)

Edit: Fagge hann före med 2 min. :D
spufuz
Inlägg: 704
Blev medlem: 15 september 2006, 00:00:39
Ort: Tanum

Inlägg av spufuz »

har metervis med aluprofiler liggande på jobbet, men själv kommer jag bygga med stål. "Fyrkantsrör" även kallat RHS. 50x50, 60x40 och liknande.
Hade tänkt att maskinen skulle klara alu någorlunda.

Det blir inte bra annars, helt enkelt!
bossen12345
Inlägg: 19
Blev medlem: 25 maj 2007, 23:10:37

Inlägg av bossen12345 »

Tackar för svaren.
Jag har nog tänkt svetsa konstruktionen i stål.
Jag har inte bestämt mig för vilken modell jag ska bygga.

Men om jag gör bordet skjutbart i ett led så behöver ju inte x och z åka utan kan byggas massiv och fast.

Bitarna jag ska fräsa + bordet kommer säkert bli mycket lättare än en stabil släde eller vad man nu kallar det.
Varför gör inte alla så?
Användarvisningsbild
POS
Inlägg: 2847
Blev medlem: 4 februari 2007, 20:16:03
Ort: Arboga
Kontakt:

Inlägg av POS »

En anledning till fast bord är helt enkelt om du vill ha ett ganska stort arbetsområde så blir maskinen jättestor om man har rörligt bord, den jag nyss byggde med Jojje, 600x900 hade blivit enormt stor i mitt lilla garage :wink:
Men klarar du dig med mindre arbetsområde så blir det nog lättare att göra en stabil konstruktion med fast portal och rörligt bord.
Lycka till, och glöm inte lägga upp dom obligatoriska bilderna!
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Inlägg av dar303 »

Kolla vårt projekt för lite inspiration:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... highlight=

Det är lite avstannat för tillfället eftersom polaren som bygger har bytt jobb och förlorat tillgången till sin fina verkstad.
Vi jobbar på att muta en på verkstaden för att göra klart det sista.
bossen12345
Inlägg: 19
Blev medlem: 25 maj 2007, 23:10:37

Inlägg av bossen12345 »

Här får man bra svar och fort, Grett.

Det jag undrar nu innan beställning är.

Blir det bra med trapetsstänger och vilken stigning mm, för och nackdelar.
Det jag tänkte är
http://www.wiberger.se/templates/trapetsstaang.htm
TR 10X3 Gängad stång, höger, 5.8, 1m 59,40

Sen mutter, vilket är bäst av vanlig och nylon typen, jag tänkte ha 2 st per led och justera glappet med, eller hur löser man det bäst?
http://www.wiberger.se/templates/gaengstaenger.htm

Sen min andra fråga, ska alla stegmotorer vara lika stor? eller ska man kosta på någon mer?

Snart så blir det svetsning.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Det finns mycket bättre trapetser på http://www.ledarskruv.se/ men dom kostar också därefter.

Jag använder 4 muttrar/axel. 2 för glappet, och två för att fixera mot upphängningen/lagret. Ev. kan du göra på annat sätt, jag tyckte det var lättast iaf.

Stigningen är 3'an i "TR 10x3", men jag använder 12mm av någon konstig anledning, dock samma stigning.

Tror inte dom har några nylonmuttrar kvar. Jag använder vanliga stål sexkant, pga enklare fastsättning. Det vara bara att fräsa ut ett sexkanthål, men då måste man ju ha en fräs redan. :D Går nog säkert att klämma dit dom på nåt sätt, så det sitter stadigt.

Jag/vi använder samma stegmotorer (mina 57STH76) till alla axlar. Ev. kan du ha mindre till Z. Svårt att veta, pga att det finns tex inga bilder att se på hur du har tänkt dig det hela.

Edith: Om du vill bygga en stadig maskin, titta då på min "Nya fräsen, 500 x 200 x 100.". Du hittar den på: http://www.bergan.se/cgi-bin/store/comm ... 2895.11392
bossen12345
Inlägg: 19
Blev medlem: 25 maj 2007, 23:10:37

Inlägg av bossen12345 »

Vad menar du med mycket bättre trapetser.
Är det värt priset? Är dom jag tänkt helt värdelösa, vill inte betala för för overkill.

Sen hur gör an bäst en klapp fri mutter konstruktion, jag förstod inte riktigt hur du menade.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Det är upp till dig att avgöra om du vill ha mindre teoretiskt glapp/krona. Jag använder dom från Wiberger. Jag har ingen nytta av dom sista hundradelarna, iaf inte nu. Sen är det inte bara glappet, det är även stigningen som är bättre på dyrare stänger.

Du skrev "... jag tänkte ha 2 st per led och justera glappet med ..."
Precis så gör jag också, men dom andra två sitter i änden av stången för att fixera den.
bossen12345
Inlägg: 19
Blev medlem: 25 maj 2007, 23:10:37

Inlägg av bossen12345 »

Jag tänkte tra ihop 2 muttrar och svetsa, punkta ihop.
Eller sätta dom en bit ifrån varandra och punkta fast i själva bordet men med spänn åt varsit håll.

Men det jag är rädd för är att det slår sig när svetsen kallnar och blir glapp eller trögt.
Skriv svar