Dålig idé med koordinatbord?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
sweFredrik
Inlägg: 261
Blev medlem: 24 maj 2007, 21:46:58
Ort: Lund

Dålig idé med koordinatbord?

Inlägg av sweFredrik »

Hej,

jag har börjat läsa på lite om cnc-byggen och nu är det mest det som kretsar i huvet. För att komma igång lite snabbare samt att jag har lite begränsade verkstadsmöjligheter, hade jag tänkt att utgå från ett koordinatbord. Ex. Proxxon kt150 (http://www.idealo.de/preisvergleich/Off ... oxxon.html)

Men nu verkar det ju vara så att vändglappet blir ett problem. Men är det kanske lättare ändå att fixa glappet med någon "zero backlash" mutter som jag sett på nätet, än att bygga sitt eget bord?

Tar gärna emot synpunkter, kanske någon känner till något annat bord som är bättre. Max 3000 kr ink moms får det kosta.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

Bättre att bygga sitt eget bord med kulskruvar, dock är det dyrare och kan kräva en cnc maskin för att få bra.
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Jag har ett sådant bord.

Det kan vara handhavandefel men jag måste spänna lagren väldigt hårt för att det inte ska glappa, det är väldigt trögt att flytta det då samtidigt som det ändå glappar när man kommer några centimeter från centrum.

Av mina erfarenheter skulle jag inte rekommendera det över huvud taget, men jag hoppas att någon kan förklara hur man ska fixa det :)
Användarvisningsbild
Eson
Inlägg: 397
Blev medlem: 30 september 2004, 08:31:51
Ort: Huddinge - STHLM
Kontakt:

Inlägg av Eson »

Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Vilket jobb han lägger ner! Man blir nästan avskräckt...
Men det ser ut att bli bra iallafall. :)

Det finns bara till cnc37.htm på den sajten? Filen cnc38.htm och därefter hittas inte..
sweFredrik
Inlägg: 261
Blev medlem: 24 maj 2007, 21:46:58
Ort: Lund

Inlägg av sweFredrik »

Tjena strombom!

Du har inte lite bilder på ditt bygge med detta bord? Jag hittade några bilder på nätet där de hade bytt muttern till en egentillverkad "antibacklash" mutter. Men du spänner lagrena istället? Hmm jag hoppas som du att någon svarar på detta :)
lenny
Inlägg: 119
Blev medlem: 15 april 2006, 03:55:53
Ort: Lerum

Inlägg av lenny »

Här kommer en länk till lite förslag på några kraftigare bord.
http://www.drift-underhall.se/#showCategory.php?id=229
sweFredrik
Inlägg: 261
Blev medlem: 24 maj 2007, 21:46:58
Ort: Lund

Inlägg av sweFredrik »

Lenny, de ser fina och ganska rejäla ut. Har du någon erfarenhet av dessa bord och vet hur stort "vändglappet" är? Och om det är "CNC vettigt" som någon här skrev i en tidigare tråd.

Jag har också läst att i MACH3 går vändglappet att kompensera bort om man bara mäter upp ordentligt hur stort det är. Är det någon som lyckats med detta?
JBV
Inlägg: 411
Blev medlem: 4 maj 2006, 11:44:28
Ort: Älvsbyn

Inlägg av JBV »

Här har du ett som garanterat funkar rakt av för CNC, samma XY "serie" som i min fräs! Dock kostar det ju lite!

http://www.optimum-machines.com/product ... index.html
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

"Dock kostar det ju lite!"

Jag tycker det kostar mycket, men allt är ju relativt. :humm:
JBV
Inlägg: 411
Blev medlem: 4 maj 2006, 11:44:28
Ort: Älvsbyn

Inlägg av JBV »

Money is not an issue!!! :lol:
sweFredrik
Inlägg: 261
Blev medlem: 24 maj 2007, 21:46:58
Ort: Lund

Inlägg av sweFredrik »

hmm, jo det tycker jag med. Det drar ju iväg väl mycket om man skall lägg 7 000 innan stegmotorer och z-axel mm.

Inga fler krativa ideer gällande vänglappet, eller om man kan kompensera det. Kanske blir det billigare att köpa alu-profiler, linjärstryningar och kulskruvar och skruva ihop det själv. Någon som har gjort någon kalkyl på ett sådant bygge?`
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jag kan inte hitta vad du ska använda den till.
Ska du fräsa eller "bara" borra?
Ska du fräsa stål eller mjukare material?
Hur stort arbetsområde vill du ha?

Kläm fram med allt på en gång. :)
JBV
Inlägg: 411
Blev medlem: 4 maj 2006, 11:44:28
Ort: Älvsbyn

Inlägg av JBV »

Folk är onödigt rädda för vändglapp.. jag kör trapetsskruvar och har inga problem... Se bara till att ställa in i CAM programmet att köra "convetional cutting" eller nå i den stilen så funkar det :D
lenny
Inlägg: 119
Blev medlem: 15 april 2006, 03:55:53
Ort: Lerum

Inlägg av lenny »

swefredrik du skrev att du hade begränsade möjligheter till verkstad, så här kommer lite tips.
Jag hade satsat på det lite dyrare bordet 2795:-. Går det inte att justera muttrarna, vändglappet, vilket jag inte tror så gör följande.
Såga ett snitt med en bågfil genom nästan hela muttern och sätt en slangklämma eller något annat klämmförband på.
Då kommer glappet säkert att bli mindre, det är så det fungerar på Optimum fräsarna.
Det dyrare bordet har säkert hyfsade lager.
Jag har sett det bordet betydligt dyrare än 2795:- på andra ställen.
Skriv svar