Instalera ubunty-partiotionera

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Instalera ubunty-partiotionera

Inlägg av squiz3r »

Hej, jag sitter här och försöker instalera ubunto home edition (eller vad är det den heter :?:) Och då frågar den hur jag vill partiotionera hårddisken... Hur vill jag det :S Kan inget om sånt...

alternativen:
Guidad- använd hela disken
Guidad- använd största oavbrytna lediga utrymme
manuel

Vilken ska jag ta?? Jag har bara en disk på 300gb.
(Jag har winXP på samma burk.)

//Daniel A
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

Om du redan hade XP innan så har du antagligen bara en enda stor partition, då kan du inte installera Ubuntu utan att ta bort den. (Finns visserligen program för att förminska befintliga partitioner, men det kan vara riskabelt)
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Skaffa en till hårddisk (man kan aldrig få för mycket) :)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jahopp... Jag som trodde att det var så enkelt att ha båda.. Hur mycket skiljer sig serverversionen av ubuntu mot denna?? Jag tänkte instalera det på denna datorn först så jag lär mig linux, och sen tänkte jag lägga in serverversionen i min gamla dator. Finns spelen där?? :D

//Daniel A
Mupp

Inlägg av Mupp »

Server är hyfsat barskrapad, där saknas X och sånt lull-lull. Vill man ha det är det förstås bara att installera det i efterhand, men ska du inte sitta vid skärm och tangentbord vid datorn så kan du installera server, annars passar nog desktop.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Menar du att man inte har fönster och sånt?? Ungefär som DOS??? :shock:

//Daniel A
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

LOL - Ickegrafiskt ska det ju vara. ;)

Nä, Ubuntu är faktiskt riktigt trevligt som arbetsstation!
Installationsprogrammet kan förminska NTFS-partitioner ganska säkert vad jag förstått det.

Välj manuell partitionering så kan du ändra storlek på den befintliga och sedan skapa nya för Ubuntu. Tror "Guided" återkommer som alternativ även om du väljer manuell först. Osäker dock.

Linux kan numer och läsa OCH skriva (!) NTFS-filsystem i.o.m. NTFS 3G.
Det fungerar riktigt bra, bara man inte lämnar Windows med Hibernate! Då kan både det ena och det andra försvinna (den varnar dock som tur är). Har tyvärr egna erfarenheter. :D
Användarvisningsbild
Kezo

Inlägg av Kezo »

squiz3r>Jahopp... Jag som trodde att det var så enkelt att ha båda..

Ja, det ÄR enkelt, så länge du har flera partitioner från början, typ från när du lägger in XP. Annars kan man ju alltid köra PQMagic, det kan dock vara småproblem som någon sa, men jag har aldrid stött på problem med det. (Kanske hjälper en del om man defragmenterar hårddisken först?)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Men då måste man lära sig alla komandon för att göra allt?! :dead: :jimmyhacker: Finns det något grafiskt server program??

///Daniel A
Olle E.
Kontakt:

Inlägg av Olle E. »

Webmin är riktigt bra. Det kör du visserligen från en webbläsare på en annan dator, men jag tror det är den enda (någorlunda) heltäckande grafiska serverhanteraren till Linux/*BSD.

Annars är det den gamla vanliga (men ack så kraftfulla) terminalen/konsolen som gäller. 8)
Användarvisningsbild
ylle

Inlägg av ylle »

squiz3r, du lär dig kommandona riktigt snabbt, linux kör ju med Tab-kompletering eller vad det nu heter så bara du vet 1a eller 2 första bokstäverna i kommandot så kan du tabba dig fram.
Annars finns hur mycket howtos och hjälpsidor som helst på nätet.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Okej... Jag håller på att ladda er det nu. Jag har en stor tjock "Linux for dumies" bok 8) Får se om man kan hitta sånt i den. Hur vet man om alla expansionskort m.m. funkar? Jag har 3st dubbla parallelports kort i den som jag inte fffår att fungera med windows och ett nätverkskort också.

//Daniel A
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

min gammla fujutsi dator vägrar bota från CD'n och vägrar gå in i boten...:S:S vad gör man då??

Edit: Det ligger win98 på den nu..

//Daniel A
Olle E.
Kontakt:

Inlägg av Olle E. »

Du får gå in i BIOS och kolla att bootordningen är rätt. BIOS brukar du komma in i genom att trycka på Delete, eller någon av F-tangenterna när datorn precis startats.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

:oops: Skrev fel, jag menar att den vägrar att gå in i BIOS också... Men jag får fortsätta testa...

Edit: Nu har jag testat varenda knapp! Finns det något sätt att ta reda på vilken det är? eller vad som hellst!!!??? Det är lite iriterande :evil:

//Daniel A
Skriv svar