Korta en bakaxel

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Sparkz
Inlägg: 429
Blev medlem: 26 november 2003, 19:17:33
Ort: Vesene

Inlägg av Sparkz »

[sarcasm mode on]
Absolut inte, danei! Du vet väl att vi hatar bilder här.
Användarvisningsbild
Snabelost
Inlägg: 1089
Blev medlem: 1 mars 2005, 23:12:57
Ort: Sweden / Örebro / Fjugesta
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Självklart skall du leta upp och länka till bilderna!

/Magnus
Greven
Inlägg: 54
Blev medlem: 25 mars 2005, 00:27:29
Ort: Bertilstorp (Österlen)

Inlägg av Greven »

Vill bara berätta att på en lastbil så vrider sig drivaxelen 3/4 varv när man drar igång ,(gäller Scania) den ligger nog på en 70 mm i diameter

snacka om styrka o seghet .
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

??? drivaxeln??? jag hänger inte riktigt med....
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Det är två axlar, som börjar i mitten och går ut, en till varje hjul.
Den som går från växellådan till bakaxeln heter kardanaxeln.
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

jovisst... jag vet vad en drivaxel är.. men att den skulle flexa 3/4 varv tror jag helt enkelt inte på... Axeln är härdad så den skulle spricka om den flexar mer än 1/4 varv.
Greven
Inlägg: 54
Blev medlem: 25 mars 2005, 00:27:29
Ort: Bertilstorp (Österlen)

Inlägg av Greven »

Har inte själv kollat det, men Scania påstår att det är så .
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Vad har du för källa på scania?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Bara att höra med någon som kör Dragrace. Där är allt optimaliserat till tusen pga vikt, och väldigt stora krafter.

Har föresten en kompis som jobbar på Scanias motoravd. men han har nog gått hem vid det här laget. Får se om jag får något svar tills på måndag.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Inlägg av Andy »

Drivaxlar är sällan eller aldrig härdade mer än i ändarna där det finns splines och liknande, om dom vore det skulle dom smälla av som en bit glas.
Greven
Inlägg: 54
Blev medlem: 25 mars 2005, 00:27:29
Ort: Bertilstorp (Österlen)

Inlägg av Greven »

Det händer i bland att dom går av (fast sällan)
,fassan körde sönder sin när han skulle gå igång i en ganska kraftig backe , (pga av att en personbil trodde han ägde hela vägen)

Drivaxelen gick av , men den var inte så dyr (runt 7-9 tusen )tror jag
problemet var att när den gick sönder så blev det en sån -ävla smäll
av rekylen så att den slog sönder hela diffen oxo o så vart det 30 tusen till.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Då hade det varit billigare och bättre att bara låta personbilsägaren tro att han ägde vägen resten av den dagen, eller ...???
Användarvisningsbild
blackadder
Inlägg: 321
Blev medlem: 2 juli 2007, 21:23:40
Ort: Dingle

Inlägg av blackadder »

tror nog vägen hade lutat lika mycket dagen efter :lol:
Greven
Inlägg: 54
Blev medlem: 25 mars 2005, 00:27:29
Ort: Bertilstorp (Österlen)

Inlägg av Greven »

Det blir inte mycket till lön om man ska stå kvar i backen hela dagen
:roll:
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Nä, det är klart. Tjänar man mellan 37-39 tusen om dagen, då kan jag förstå det. :D

Men å andra sidan, så var det väl just det farsgubben fick göra. Stå kvar resten av dagen + lite till, bara för att visa personbilsägaren vart skåpet skulle stå. :lol:
Skriv svar