Korta en bakaxel
Korta en bakaxel
Hej!
Jag vet att dwenna fråga kanske inte är så relevant med tanke på klientelet här, men under har ju skett förr...
Jag behöver två bilbakaxlar som skall kortas av (göra smalare) så att avståndet mellan fälgens anliggningsytor blir cirka en meter. Det är till mitt lastmaskinsbygge så det rör sig inte om vare sig precision eller höga hastigheter.
Nån som har nån erfarenhet av detta? Jag vill kunna korta dom med minsta möjliga arbetsinsats och helst utan att behöva använda special verktyg såsom fräs eller svarv. Nån som har bra tips på en enkel axel? Volvo 140? 240? Opel kadett?
/Magnus
Jag vet att dwenna fråga kanske inte är så relevant med tanke på klientelet här, men under har ju skett förr...
Jag behöver två bilbakaxlar som skall kortas av (göra smalare) så att avståndet mellan fälgens anliggningsytor blir cirka en meter. Det är till mitt lastmaskinsbygge så det rör sig inte om vare sig precision eller höga hastigheter.
Nån som har nån erfarenhet av detta? Jag vill kunna korta dom med minsta möjliga arbetsinsats och helst utan att behöva använda special verktyg såsom fräs eller svarv. Nån som har bra tips på en enkel axel? Volvo 140? 240? Opel kadett?
/Magnus
- Mizzarrogh
- Inlägg: 20344
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
No problems, (om det gäller volvoaxlarna)kapa axeln (spara en bit av ytteränden med fästet) "skala fram" inneraxeln(eller rättare sagt kapa den (separat)så att en bit sticker ut på var sida där skarven kommer att hamna) och svetsa en hylsa utanpå som sedan får ligga som förstärkning över skarven, svetsa en motsvarande större, kraftig rörhylsa (med motsvarande bärkraft som gjutjärns skalet) som håller ihop ytterdelen (gjutjärnet) över glappet som blir.
Hoppas nu det gick att uttdyda någonting läsbart av detdär...
Hoppas nu det gick att uttdyda någonting läsbart av detdär...
Senast redigerad av Mizzarrogh 9 maj 2007, 21:58:39, redigerad totalt 2 gånger.
Jag skulle nog göra såhär:
- Plocka ur drivaxlarna.
- svetsa på ett eller två fyrkantsrör på varje sida om diffhuset för att enklare kunna rikta upp när du ska svetsa ihop delarna.
- Såga ut en bit på varje sida av diffklumpen.
- För ihop ändarna, rikta mha fyrkantsröret som sitter fastsvetsat och bränn ihop med svetsen.
- Drivaxlarna kapas så att man sparar ändarna.
- Svarva en tapp på den ena delen och ett hål med passning i andra. Passa på att göra svetsfogar när delarna sitter i svarven.
- Svetsa ihop. Helst med pinne.
- Rikta med ögonmått, slägghammare och städ.
- Smacka ihop grejorna och kör så det ryker!
Inget under av tydlighet kanske.
Är det någon som hajjar hur jag menar.
/Klas
- Plocka ur drivaxlarna.
- svetsa på ett eller två fyrkantsrör på varje sida om diffhuset för att enklare kunna rikta upp när du ska svetsa ihop delarna.
- Såga ut en bit på varje sida av diffklumpen.
- För ihop ändarna, rikta mha fyrkantsröret som sitter fastsvetsat och bränn ihop med svetsen.
- Drivaxlarna kapas så att man sparar ändarna.
- Svarva en tapp på den ena delen och ett hål med passning i andra. Passa på att göra svetsfogar när delarna sitter i svarven.
- Svetsa ihop. Helst med pinne.
- Rikta med ögonmått, slägghammare och städ.
- Smacka ihop grejorna och kör så det ryker!
Inget under av tydlighet kanske.
Är det någon som hajjar hur jag menar.
/Klas
Tack för era svar!
Hur ser den yttre änden ut på en drivaxel från en volvo 140? Sitter inte flänsen med hålen för hjulbultarna där? Isåfall borde man ju helt enkelt kunna kapa tuben, svetsaihop och sedan kapa drivaxeln och montera en ny fläns med hjulbultar?
Jag kan tillägga att jag inte behöver ha kvar några bromsar. Axlarna kommer att vändas mot varann, dvs medbringarna för kardanaxeln kommer att peka mot varann. Sedan kommer dom att förmindas med en kardanaxel med några knutar på. På denna axel tänkte jag sätta en bromsskiva från en MC + ett bromsok. Drivningen kommer att ske med centralt monterad hydraulmotor ihopkopplad med en kedjetransmission.
/Magnus
Hur ser den yttre änden ut på en drivaxel från en volvo 140? Sitter inte flänsen med hålen för hjulbultarna där? Isåfall borde man ju helt enkelt kunna kapa tuben, svetsaihop och sedan kapa drivaxeln och montera en ny fläns med hjulbultar?
Jag kan tillägga att jag inte behöver ha kvar några bromsar. Axlarna kommer att vändas mot varann, dvs medbringarna för kardanaxeln kommer att peka mot varann. Sedan kommer dom att förmindas med en kardanaxel med några knutar på. På denna axel tänkte jag sätta en bromsskiva från en MC + ett bromsok. Drivningen kommer att ske med centralt monterad hydraulmotor ihopkopplad med en kedjetransmission.
/Magnus
För att inte axeln ska bli skev när du svetsar den så ska du svetsa den korsvis.
Svetsa en bit, vrid axeln 180 grader.
Svetsa en bit, vrid axeln 90 grader.
Svetsa en bit, vrid axeln 180 grader.
Svetsa en bit, vrid axeln 135 grader.
Svetsa en bit, vrid axeln 180 grader.
osv.
Om du ska köra rally med kärran så ska du inte svetsa axeln med miggen eller pinnsvetsa med en vanlig elektrod.
Svetsa en bit, vrid axeln 180 grader.
Svetsa en bit, vrid axeln 90 grader.
Svetsa en bit, vrid axeln 180 grader.
Svetsa en bit, vrid axeln 135 grader.
Svetsa en bit, vrid axeln 180 grader.
osv.
Om du ska köra rally med kärran så ska du inte svetsa axeln med miggen eller pinnsvetsa med en vanlig elektrod.
Nej, jag skall inte köra rally med dessa axlar. 25 Km/h motsvarar cirka 230 varv per minut om jag inte missminner mig (med min hjulstorlek), så inte ens ganska kraftig obalans skall kunna göra någon större skada. Det viktiga är att det håller.
Jag vill hitta en axel där drivaxlarna inte är avlastade utan där medbringaren för bromstrumma och hjul sitter svetsat direkt i änden av drivaxeln. Då kan jag göra nya medbringare som jag trär på drivaxeln och svetsar fast. Då kan inget bli snett eller gå sönder eftersom drivaxeln inte är skarvad. Givetvis kan tuben bli sned, men det är ju ett rör och det gäller ju istortsett att få snitten raka så är det lugnt.
/Magnus
Jag vill hitta en axel där drivaxlarna inte är avlastade utan där medbringaren för bromstrumma och hjul sitter svetsat direkt i änden av drivaxeln. Då kan jag göra nya medbringare som jag trär på drivaxeln och svetsar fast. Då kan inget bli snett eller gå sönder eftersom drivaxeln inte är skarvad. Givetvis kan tuben bli sned, men det är ju ett rör och det gäller ju istortsett att få snitten raka så är det lugnt.
/Magnus
Enklast är nog att göra som Noxin säger, svarva hål och tapp och skarva axeln på mitten. Eller så långt in så möjligt, där böjmomentet blir minst vid belastning.
Att svetsa på en ny fläns blir svårare, du har lagret precis innanför där med.
Axelrören är instuckna i klumpen och pluggsvetsade på ett par ställen bara, det borde gå att borra ur svetsarna och få ut rören så slipper man att skarva. Rallyåkarna brukar svetsa lite mer mellan rör och klump, det har hänt att klumpen vrider sig av momentet.
740 och nyare 240 har samma klump, det skiljer bara i infästningar och bredd.
Rätt kul att du börjar prata om kortade axlar och golfdiesel, kompisen har liknande planer, men med tvångsstyrning i stället för midja. (tänk Bobcat) Ska ta lite bilder om planerna nån gång blir verklighet...
Att svetsa på en ny fläns blir svårare, du har lagret precis innanför där med.
Axelrören är instuckna i klumpen och pluggsvetsade på ett par ställen bara, det borde gå att borra ur svetsarna och få ut rören så slipper man att skarva. Rallyåkarna brukar svetsa lite mer mellan rör och klump, det har hänt att klumpen vrider sig av momentet.
740 och nyare 240 har samma klump, det skiljer bara i infästningar och bredd.
Rätt kul att du börjar prata om kortade axlar och golfdiesel, kompisen har liknande planer, men med tvångsstyrning i stället för midja. (tänk Bobcat) Ska ta lite bilder om planerna nån gång blir verklighet...
- Mizzarrogh
- Inlägg: 20344
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)