Korta en bakaxel

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Snabelost
Inlägg: 1089
Blev medlem: 1 mars 2005, 23:12:57
Ort: Sweden / Örebro / Fjugesta
Kontakt:

Korta en bakaxel

Inlägg av Snabelost »

Hej!

Jag vet att dwenna fråga kanske inte är så relevant med tanke på klientelet här, men under har ju skett förr...

Jag behöver två bilbakaxlar som skall kortas av (göra smalare) så att avståndet mellan fälgens anliggningsytor blir cirka en meter. Det är till mitt lastmaskinsbygge så det rör sig inte om vare sig precision eller höga hastigheter.

Nån som har nån erfarenhet av detta? Jag vill kunna korta dom med minsta möjliga arbetsinsats och helst utan att behöva använda special verktyg såsom fräs eller svarv. Nån som har bra tips på en enkel axel? Volvo 140? 240? Opel kadett?

/Magnus
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Inlägg av Mizzarrogh »

No problems, (om det gäller volvoaxlarna)kapa axeln (spara en bit av ytteränden med fästet) "skala fram" inneraxeln(eller rättare sagt kapa den (separat)så att en bit sticker ut på var sida där skarven kommer att hamna) och svetsa en hylsa utanpå som sedan får ligga som förstärkning över skarven, svetsa en motsvarande större, kraftig rörhylsa (med motsvarande bärkraft som gjutjärns skalet) som håller ihop ytterdelen (gjutjärnet) över glappet som blir.

Hoppas nu det gick att uttdyda någonting läsbart av detdär...
Senast redigerad av Mizzarrogh 9 maj 2007, 21:58:39, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Noxin
Inlägg: 614
Blev medlem: 21 september 2006, 11:59:45
Ort: Stockholm, Årsta + Orrefors

Inlägg av Noxin »

Jag skulle nog göra såhär:
- Plocka ur drivaxlarna.
- svetsa på ett eller två fyrkantsrör på varje sida om diffhuset för att enklare kunna rikta upp när du ska svetsa ihop delarna.
- Såga ut en bit på varje sida av diffklumpen.
- För ihop ändarna, rikta mha fyrkantsröret som sitter fastsvetsat och bränn ihop med svetsen.
- Drivaxlarna kapas så att man sparar ändarna.
- Svarva en tapp på den ena delen och ett hål med passning i andra. Passa på att göra svetsfogar när delarna sitter i svarven.
- Svetsa ihop. Helst med pinne.
- Rikta med ögonmått, slägghammare och städ.
- Smacka ihop grejorna och kör så det ryker!

Inget under av tydlighet kanske.
Är det någon som hajjar hur jag menar.

/Klas
Användarvisningsbild
Snabelost
Inlägg: 1089
Blev medlem: 1 mars 2005, 23:12:57
Ort: Sweden / Örebro / Fjugesta
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Tack för era svar!

Hur ser den yttre änden ut på en drivaxel från en volvo 140? Sitter inte flänsen med hålen för hjulbultarna där? Isåfall borde man ju helt enkelt kunna kapa tuben, svetsaihop och sedan kapa drivaxeln och montera en ny fläns med hjulbultar?

Jag kan tillägga att jag inte behöver ha kvar några bromsar. Axlarna kommer att vändas mot varann, dvs medbringarna för kardanaxeln kommer att peka mot varann. Sedan kommer dom att förmindas med en kardanaxel med några knutar på. På denna axel tänkte jag sätta en bromsskiva från en MC + ett bromsok. Drivningen kommer att ske med centralt monterad hydraulmotor ihopkopplad med en kedjetransmission.

/Magnus
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

påminner lite om transmissionen på ett "stridsvagns" bygge jag var med och byggde. Men då var det orginalbredd och ingen midja. Kolla bara så att du får tag i två axlar med samma slutväxel.
Användarvisningsbild
Snabelost
Inlägg: 1089
Blev medlem: 1 mars 2005, 23:12:57
Ort: Sweden / Örebro / Fjugesta
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Jo, att ha samma utväxling är ju av högsta vikt.

Nån som har bytt lager i en 140-bakaxel?

/Magnus
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor
Inlägg: 1593
Blev medlem: 21 januari 2006, 16:57:56
Ort: Mölndal

Inlägg av BEEP »

För att inte axeln ska bli skev när du svetsar den så ska du svetsa den korsvis.

Svetsa en bit, vrid axeln 180 grader.
Svetsa en bit, vrid axeln 90 grader.
Svetsa en bit, vrid axeln 180 grader.
Svetsa en bit, vrid axeln 135 grader.
Svetsa en bit, vrid axeln 180 grader.
osv.

Om du ska köra rally med kärran :) så ska du inte svetsa axeln med miggen eller pinnsvetsa med en vanlig elektrod.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det beror ju på hur man gör snittet också. Gör man en fisk skav eller vad det heter så håller det bättre. Men jag tror inte han han ska köra rally med lastaren.
spufuz
Inlägg: 704
Blev medlem: 15 september 2006, 00:00:39
Ort: Tanum

Inlägg av spufuz »

när jag kapat/förlängt kardanaxlar har jag efter svetsningen riktat axeln i en svarv med indikatorklocka, genom att slå med kulhammare på svetsfogarna.
Kanske ett bra tips om du vill ha den rak.
Användarvisningsbild
Snabelost
Inlägg: 1089
Blev medlem: 1 mars 2005, 23:12:57
Ort: Sweden / Örebro / Fjugesta
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Nej, jag skall inte köra rally med dessa axlar. 25 Km/h motsvarar cirka 230 varv per minut om jag inte missminner mig (med min hjulstorlek), så inte ens ganska kraftig obalans skall kunna göra någon större skada. Det viktiga är att det håller.

Jag vill hitta en axel där drivaxlarna inte är avlastade utan där medbringaren för bromstrumma och hjul sitter svetsat direkt i änden av drivaxeln. Då kan jag göra nya medbringare som jag trär på drivaxeln och svetsar fast. Då kan inget bli snett eller gå sönder eftersom drivaxeln inte är skarvad. Givetvis kan tuben bli sned, men det är ju ett rör och det gäller ju istortsett att få snitten raka så är det lugnt.

/Magnus
Användarvisningsbild
Sparkz
Inlägg: 429
Blev medlem: 26 november 2003, 19:17:33
Ort: Vesene

Inlägg av Sparkz »

Enklast är nog att göra som Noxin säger, svarva hål och tapp och skarva axeln på mitten. Eller så långt in så möjligt, där böjmomentet blir minst vid belastning.
Att svetsa på en ny fläns blir svårare, du har lagret precis innanför där med.

Axelrören är instuckna i klumpen och pluggsvetsade på ett par ställen bara, det borde gå att borra ur svetsarna och få ut rören så slipper man att skarva. Rallyåkarna brukar svetsa lite mer mellan rör och klump, det har hänt att klumpen vrider sig av momentet.

740 och nyare 240 har samma klump, det skiljer bara i infästningar och bredd.

Rätt kul att du börjar prata om kortade axlar och golfdiesel, kompisen har liknande planer, men med tvångsstyrning i stället för midja. (tänk Bobcat) Ska ta lite bilder om planerna nån gång blir verklighet...
Användarvisningsbild
Snabelost
Inlägg: 1089
Blev medlem: 1 mars 2005, 23:12:57
Ort: Sweden / Örebro / Fjugesta
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Sparkz: Det låter som ett intressant bygge! Skall han bygga med en hydraulmotor per sida som på en bobcat/Gehl eller skall han använda bromsarna för styrning?

/Magnus
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Inlägg av Mizzarrogh »

Kanske skall inflika att beskrivningen jag gav givetvis mer var menad om man inte har tillgång till fina svarvar och annat, och inte har så höga krav i övrigt.

Skall det hela sitta i en racingbil fungerar det naturligtvis inte lika bra, men det finner jag något överflödigt att påpeka.





:)
Användarvisningsbild
Sparkz
Inlägg: 429
Blev medlem: 26 november 2003, 19:17:33
Ort: Vesene

Inlägg av Sparkz »

Det blir styrbromsar, svårt att göra annat med bakaxlar...
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Exakt som vårat bygge. Ska jag leta lite bilder på det bygget?
Skriv svar