Hej ! Det är så att grabben håller på med ett x-jobb, och ska komma upp med ideér till en ny form av öppningsanordning till en smältugnslucka. Den nuvarande dom har är baserad på kedjedrift men krånglar pga värmeutvecklingen. På de andra ugnarna används tryckluft för att öppna och stänga luckorna. Men just vid denna ugn finns inte utrymme till att koppla in denna öppning och stängning. Har lite bilder jag kan scanna in, men inte på just denna ugn eftersom den stängs av i denna månaden då kan man se själva ugnen i fråga men bilderna är ifrån dom andra, lite taskig kvalite på bilderna. Tacksam för svar o nya infallsvinklar på problemet.
Hej ! håller på o lägga upp bilder på ugnarna som styrs med tryckluft dom kommer att ligga på alltid.4t.com så kolla dom där. Har tyvärr inte bild på den ugn det gäller eftersom den kommer att köras till mitten av maj månad. Bilderna är inte så bra kvalite men dom visar ugnar som öppnas med tryckluftskolvar alltså inte den ugnen det är fråga om. Där är öppning av ugn monterad uppe på luckan men den ugn det gäller har alltså inte det utrymmet där uppe för att montera samma kolvsystem. Men som sagt kolla dom bilder som finns på alltid.4t.com
Kommer även att lägga upp bilder på ugnen ifråga. Så fort dom stänger ner den kommer det att finnas bilder på den, förhoppningsvis med bättre kvalite´än den som aktuell nu. Lägger upp dom på alltid.4t.com
hehe står namnet för "det tar alltid4 evigheter tills bilderna är laddade" ?
Tips: Beskär bilderna så det inte är vita ramar runt. Filstorleken blir mindre då. Gör riktiga minibilder istället för att fuska och använda size-tagen. Det går snabbare att ladda indexsidan då.
Skulle det inte funka med några feta vajrar (wirerar ) istället för kedjor?
oki ska ta o putsa bilderna, jo var faktiskt själv inne på ett vajersystem. Med tanke på värmeutveckling så kan man ju placera dom så att värmen inte påverkar dom lika mycke. Och man kan ju använda taljor mm kanske nån typ av vajer som inte blir påverkad av värme mm. Tackar för att ni tog er tid o kolla fast bilderna var taskiga mvh urbi
Som madmodder föreslog med vajrar, fast du bygger ut en "arm" i W02 material (värmetåligt) o fäst vajern i den så påverkar den inte av värmen lika mycket.
Hej ! Kanske för att elektroniknördarna brukar kläcka dom bästa lösningarna, Och teknik behöver faktiskt inte bara vara elektronik utan kanske också behandla mekanik kretskort, bygga lådor mm, och jag tror ju på elektroniknördarna,, mvh urbi
Men å andra sidan, så har nog elektroniknördarna minst erfarenhet av smältugnsluckor. Så risken är väl minimal att få nåt vettigt härifrån, men nåt litet guldkorn kan man kanske vaska fram.
Ta inte illa upp bara, jag tror det är fel forum, men kör på du...
Tror inte jag är nog helt rätt forum faktisk. Har inte hittat nått bättre finns massor av idesprutor här. Bara o öppna källare o garage det är därifrån dom bästa innovatörerna kommer ifrån. Nackdelen är nog att dom aldrig får betalt för det fina jobb dom gör.. mvh urbi