Ide tips

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Xerbee
Inlägg: 179
Blev medlem: 27 april 2004, 17:43:44

Ide tips

Inlägg av Xerbee »

Tjenare

Här kommer min första tråd på forumet, brukar hänga på 64bits men är lite mer Elektronik sugen nu.

Det är så att jag har skrivit ett litet arbete/fakta häfta om allmän elektronik eller vad man ska kalla det, det står lite om några forskare (Ohm, Tesla, Volt osv) och nu tänkte jag hinna med att göra något praktiskt i samband med arbetet. Vill därför ha tips på saker man kan göra, iom att det är ganska fritt arbete kan jag nästan göra vad som helst som har med lite elektronik att göra.
Men inget för svårt bara för jag är inte något elektronik guru.

Jag har funderat på en IR mottagare till winamp eller något annat coolt, eller något som bara ser coolt ut men inte har något större funktion än att vara cool att vissa för klassen att man byggt :D

Kom gärna med halv enkla förslag på saker man kan hitta på som inte är allt för dyra...

/Tack Xerbee
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

En "Tesla Coil" lär ju imponera fett. Men det ska du inte bygga :P

Något med några lysdioder som du kan kontrollera på något sätt, det kan vara fint.
En mini-FM-radiomottagare (går lätt att bygga in i en tändsticksask exkl. batteri).

Tja, ganska torrt på idéer här också :humf:
Användarvisningsbild
Tony
Inlägg: 1038
Blev medlem: 9 november 2003, 16:08:47

Inlägg av Tony »

Vad sägs om "Magic Stick" sätt 8 lysdioder med varsitt 390 Ohms motstånd i rad på en pinne (t.ex ett vp-rör). Koppla till LPT. Med lämplig programvara kan du vifta fram korta texter (5 tecken om man viftar för hand utan startsync).

Startsync: en brytare (t.ex en bit folie) på toppen så att datorn vet när den skall skicka sekvensen.

Om det inte är för enkelt... :wink:
Användarvisningsbild
Xerbee
Inlägg: 179
Blev medlem: 27 april 2004, 17:43:44

Inlägg av Xerbee »

Tack för tipsen, tony det är inte för enkelt för jag vet inte ens vad LPT är för något...... Det var några som byggde en FM radio när vi hade teknik och det såg faktiskt ganska skoj ut, har du någon komponetts lista eller vad behöver man? Det finns iofs färdia på Elfa att köpa och bara löda ihop. Men man kan väll lika gärna bygga en på ett experiment kort ? Och ha den i en liten ask av något slag, kanske en tändsticks ask som du sa.

Får fundera vidare nu, men kom gärna med fler förslag, gärna något enkelt men endå coolt.
Användarvisningsbild
Tony
Inlägg: 1038
Blev medlem: 9 november 2003, 16:08:47

Inlägg av Tony »

LPT = parallellporten.

Tänkte att du gillar datorer & programmering eftersom du hänger på 64 Bits.

Magick stick handlar ju om att skriva ett program som matar ut tecknen som en punktmatris, en kolumn i taget.

Titta på nedanstående pendelklocka.

www.teknikmagasinet.se art nr: 390045


Visst kan man ha en låda men det kan bli lite tungt.
Man skall ju trots allt vifta fram och tillbaka med den.

En bit experiment-kort kan nog vara bra.

Jag och en kurskamrat satte 8 röda med 15-20mm mellanrum (centrum/centrum) i ett genomskinligt plaströr.
Det var i assemblerkursen (på MC68000) och motstånden fanns på labbkortet.


I ditt fall är det enklast att sätta motstånden i kontakten.

Köplista elfa:

Röda lysdioder 75-020-99 8st
Motstånd 390 ohm 0,25 W 60-104-41 8st
25 pol D-sub hane 44-055-77 1st
röd kåpa till ovanstående 44-132-17 1st
kabel LiYY 55-721-69 2m
krympslang 3,2mm 55-068-78 1st
Användarvisningsbild
Xerbee
Inlägg: 179
Blev medlem: 27 april 2004, 17:43:44

Inlägg av Xerbee »

Tack Tony, Då har jag lärt mig en till förkortning idag då. Jag har skickat farsan på att köpa lite saker från Elfa idag, är lite komponenter till IR mottagare men snart ska jag nog börja bygga en radio eller en Magic stick. Förmodligen en radio för om man ska göra en magic stick måste man väll kunna programmera? Och det är något jag inte börjat så mycket med ännu, blir det på gymmnasiet sen efter sommarlovet.

Vad behöver man för att slänga ihop en FM radio? Inte så advancerad, bara FM bandet och vanligaste frekvense området (80 - 108 något va?) Ni får gärna skriva en liten lista på vad som krävs för att bygga en radio och gärna tillbehörande schema till den.

Ska börja löda IR mottagre snart ..... Längtar, det blir en lite warm up inför radion :D
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Ett tips är att böraj lite smått med mikrokontrollers, när man väl kan lite av grunderna öppnas en hel värld av nya möjligheter som tidigare varit näst intill omöjliga...
Användarvisningsbild
Xerbee
Inlägg: 179
Blev medlem: 27 april 2004, 17:43:44

Inlägg av Xerbee »

Ok, hur "börjar" man med mikrokontrollers? Finns det byggsatser eller var börjar man? Och vad har mikrokontrollers för funktion? Ge exempel på vad man kan göra med dem? Som ni märker är jag inte direkt bra på det här men är öppen för ideer och tankar, vill gärna lära mig mer om sådant.
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

En mikrokontroller är en liten dator som man kan programera till att göra olika saker, de har några pinnar som kan användas som in och utgångar. dessa kan t.ex driva lysdioder och läsa av sensorvärden..

Gjorde för ett tag sen något som liknar det ni har kallatr Magic stick fast med en mikrokontroller istälelt för att koppla den via paralellporten.
Användarvisningsbild
Tony
Inlägg: 1038
Blev medlem: 9 november 2003, 16:08:47

Inlägg av Tony »

Mikrokontroller eller enkapseldator.

Den gör det du programmerar den att göra.

Till skillnad från en PC behövs inget operativsystem eller hårddisk.

Det du behöver för att börja: Programmerare och Assemblator/Kompilator.
Några Mikrokontrollers + kristaller + kondensatorer.

Programmeraren kan du bygga själv. Assemblator laddar du ned från tillverkarens hemsida.

Assemblatorn översätter assembler = lågnivå.kod till maskinkod.

Kompilator översätter högnivåkod t.ex Basic, C, Pascal till maskinkod.

www.atmel.com

Kretsfamiljen AVR t.ex 90s1200, 8515 ATmega128

www.microchip.com

PIC t.ex 16f84, 16f877


Edit: Mulle hann visst före...
Användarvisningsbild
Tony
Inlägg: 1038
Blev medlem: 9 november 2003, 16:08:47

Inlägg av Tony »

Kom på en sak som är enkel, billig & flashig: Rinnande ljus.

4017 dekadräknare driver 10 lysdioder.
NE555 ger pulser till 4017.

På nedanstående adress hittar du en bra beskrivning av 4017

http://www.doctronics.co.uk/4017.htm

Sen när du visat den för alla så bygger du in den i fronten på datorn.
Användarvisningsbild
Xerbee
Inlägg: 179
Blev medlem: 27 april 2004, 17:43:44

Inlägg av Xerbee »

Okej tack för tipset men av det jag ser på den länken så är det lite överkurs för mig.
Bild

Ser inte för lätt ut. Det kanske inte är en beskrivning av ett rinnande ljus utan bara av själv kretsen eller vad 4017 är ? Om du har en länk till en guide eller något där de bygger ett sådant rinnande ljus, kanske du kan posta den här ?
Det måste vara ENKELT inte bara enklet för dig utan enkelt för vem som helst att göra :D
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Det är värt att lära sig hur man programmerar enchipsdatorer. Det var lite svettigt, men det gör ibland att man slipper att få kretskort stora som dasslock. Och inte sällan blir det billigare också!
Användarvisningsbild
Xerbee
Inlägg: 179
Blev medlem: 27 april 2004, 17:43:44

Inlägg av Xerbee »

Okej, jag ska försöka lära mig enchipsdatorer, finns det några enkla tutorials/guider på hur man börjar finns det något lätt man kan tex bygga som nybörjar kurs, och hur började ni som kan det? Räkna med att jag är totalt ny på området så absoult "basic" är det som gäller.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

jag tror att man faktiskt först ska lära sig analog teknik och "enkel" digitalteknik. Tex logik och liknande för att sen gå till mikrokontrollers. Man har faktiskt mycket nytta av att kunna såna saker när man konstruerar något med en mikrokontroller.

Jag tycker att jag gjorde fel som började med µC innan jag hade lärt mig grundläggande kunskaper om transistorer och sånt och jag känner att jag fortfarande ligger efter på det området.

Något jag tänkte du kunde tänka på innan du börjar med mikrokontrollrar.

Synd att jag inte blivit klar med min pic programmerar sida än. Ska försöka skriva lite på semestern :)

Det Tony sa i sina senaste inlägg är mycket bra att läsa, sen kan du ju läsa lite på www.picprogrammer.tk men den är som sagt inte klar. Sök på google så hittar du mycket bra information
Skriv svar