Projektarbete: Godisautomat (nybörjare)

Berätta om dina pågående projekt.
crystal
Inlägg: 2
Blev medlem: 30 april 2007, 08:41:24
Ort: skövde

Projektarbete: Godisautomat (nybörjare)

Inlägg av crystal »

Här är lite av vad den ska kunna göra:

-Rymma tre sorters tablettaskar, alla av samma storlek.
-Rymma minst två askar av varje sort.
-Acceptera enkronor och femkronor
-Lämna växel på erlagd betalning
-Skydda godiset mot stöld (åtminstone i teorin)
- Leverera vald vara
- Visa hur mycket pengar som lagts i
- Visa vilka varor som kan väljas vid erlagd betalning
- Varna om användaren väljer en vara som inte betalats tillräckligt för
- Varna om en vara är slut
- Varna om växeln är slut

Det är så jag tänkt använda mig av fotoceller för att åtminstonde läsa av så att den vet hur många varor som finns kvar.

Det är bara det att jag har ingen aning om hur jag ska programmera fotocellen till den handyboard v.12 vi använder. :?: Systemet som vi använder är också interactive c 6.0.13, så det är väldigt basics.

Är tacksam för alla förslag för jag har idétorka på hur jag ska gå vidare med fotocellernas programmering. :cry:
Dennis_F
Inlägg: 383
Blev medlem: 8 januari 2007, 19:30:52
Ort: Piteå

Inlägg av Dennis_F »

Jag skulle inte kolla hur många askar som finns kvar utan endast OM det finns en ask kvar att mata ut. Maskinen har ju ingen större nytta av att veta om det är 1 eller 200 askar kvar.

Jag tror att du kommer att få mycket större problem med mekaniken än med programeringen. Om du inte har fått tag på ett färdigt växlande myntverk förstås.
Användarvisningsbild
Smoothmachines
Inlägg: 447
Blev medlem: 5 april 2007, 16:03:57
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Smoothmachines »

Du ger dig på ytterst krånglig mekanik, men du kanske är duktig på den fronten?
Fjäderbelastade varukolumner med lådsystem för att ta ut asken borde vara ok, en liten dragmagnet som lås på lådorna släpper och man kan ta ut varan.
Kolla även större automater med varorna i en styrd trådskruv, faller över kant ner till lucka (stöldskydd).
Äldre automater kunde ha både karusell med fall och även singelluckor med en vara i, ibland karusell i lucka.
Tror också myntgrejen bjuder på mardröm om du bygger själv.
maxxflow
Inlägg: 1150
Blev medlem: 17 mars 2004, 16:11:14

Inlägg av maxxflow »

Att mata fram askar borde väl inte vara något problem, man kan ju t.ex. göra såhär:
Bild
Den blå pinnen trycks in av en elektromagnet eller en liten utväxlad elmotor, beroende på hur våldsam utmatning man vill ha ;)

Myntfunktionen kan nog bli svårare, speciellt om man inte vill att den ska kunna luras.
Men det är naturligtvis inte omöjligt.
Det man bör kolla är väl myntets vikt, och om det leder ström.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

I det här fallet räcker det nog med att kolla storleken. diameter och tjocklek. Men visst kan kolla om det är magnetiskt och ledes ström också. Till att börja med kanske det räcker med att se skillnad på enkronor och femmor. Utan att kolla om det är något annat.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

Har ni inte missat att den ska skicka en order på vad som snart är slut så att operatören inte behöver besöka den mer än nödvändigt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Maxxflow's lösning fungerar även för att kolla hur många tablettaskar som finns kvar:

Bild


Man kanske inte behöver ha koll på exakta antalet, men åtminstone om det är fullt, några få askar kvar eller bara två askar kvar.

Sedan lite programsnuttar som gör ungefär såhär:

Om Sensor1 registrerar en tablettask: Antal = 11st.
Om Sensor2 registrerar en tablettask: Antal = 5st.
Om Sensor3 registrerar en tablettask: Antal = 2st.

Sedan när tablettasken försvinner från Sensor3 så skickas en rapport om att det behöver fyllas på.

Vill man spara in på sensorerna så räcker det med en sensor, Sensor1, som då registrerar när det är fullt. Sedan håller den koll på antalet genom att räkna hur många gånger en tablettask matats ut.

edit: Att Sensor3 inte sitter längst ner beror på två saker:
1) Den slipper trängas med utmatningsarmen.
2) Påfyllningsvarningen ska ju komma när det behöver fyllas på. När det är tomt så är det ju redan för sent. Finns det bara 1st kvar så kanske den hinner köpas innan man ens märkt att den behöver fyllas på. Man vill ju inte göra potentiella köpare besvikna. :)
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Myntverk finns på SP-Elektroniikka, de är inte så farligt dyra med tanke på vad en stor del av den andra mekaniken börjar kosta i din maskin.
crystal
Inlägg: 2
Blev medlem: 30 april 2007, 08:41:24
Ort: skövde

Inlägg av crystal »

Först av allt, TACK för alla tipsen!!

-> Macce: Myntverk finns på SP-Elektroniikka, de är inte så farligt dyra med tanke på vad en stor del av den andra mekaniken börjar kosta i din maskin.

Vad för hemsida är det?
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

SP-Elektroniikka. Klicka på Catalogue -06 och sedan sida 53 så får du lite info. På finska dock.
Sök lite på forumet efter SP-Elektroniikka så borde du hitta översättning, jag har översatt just den sidan minst en gång.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10678
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Inlägg av GeekJoan »

Behöver du myntsilar kan du även kolla på såna som sitter i arkad/flipperspel. Dom finns i olika varianter, mekaniska där man har en myntsil för varje valör och så elektroniska som tar tex 1, 5, 10 i samma myntsil. Gammla enarmade banditer har hoppers som delar ut enkronor för retur av mynt. Allt finns att köpa "nytt" och begagnat.
sebastiannielsen
Inlägg: 3662
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Tänk på att om du bygger själv så kan den bli klassad som spelautomat med vinst om man har returfunktion.

Då får man inte ens inneha den utan tillstånd.


Man får bygga det hela i "2 delar" så att man har försäljningsdelen i en, och knapppanel + myntverk i den andra.

Den andra delen får då inte innhålla några mikroprocessorer, utan enbart reläer, mekanik och grindar.

Sedan får den 2:a delen rapportera till den första delen med hjälp av optokopplare, eller IRdiod/mottagare (en för varje vara) vilken vara som ska matas ut.

(På så sätt räcker det inte att byta ut programvaran i en PIC för att det ska bli en spelautomat, och då kan inte hela maskinen klassas som spelautomat).


Ska dock maila iväg en fråga om detta till lotteriinspektionen.
Användarvisningsbild
Smoothmachines
Inlägg: 447
Blev medlem: 5 april 2007, 16:03:57
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Smoothmachines »

Lite OT men apropå myntverk och betalning...
Har någon av er fixat med online kreditkortbetalning i egenbyggd maskin?

Åhh tänk, en partymaskin med sprit-cola-musik-cigg-karaoke-jordnötter-diskoljusautomat!
Rulla in den bara, fram med VISAkortet!
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Sebastian: Kvittar troligtvis hur logiken är uppbyggd, du kan bygga exakt samma logik med relär som med en µC, bara att det kostar mera och tar lite mer tid.
Och så länge delarna kommunicerar med varandra så är det samma sak som om de var en del.

Här (samma gäller kanske inte i sverige) är tiggeri förbjudet, så du kan inte heller tigga pengar och som tack ge godis.
sebastiannielsen
Inlägg: 3662
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Ja, man kan bygga samma logik med reläer, men det krävs att man ändrar i själva hårdvaran för att göra automaten till något annat då. Med en PIC så räcker det ju att flasha in en ny HEX-fil så är automaten något annat.

En lottförsäljningsautomat får i alla fall inte innehålla "Slumpvalsgenerator eller elektroniskt minne". Kan tänka mig att något liknande gäller för vanliga försäljningsautomater också.

Och meningen med dioder/detektorer är att bygga en hårdvarubaserad envägskommunikation, så PIC:en på mottagarsidan inte kan programmeras om att börja återbetala en slumpmässig summa varje gång man stoppar in ett mynt.


Tiggeri defineras som när man tigger pengar för ingenting. Dvs ger man något tillbaka är det ju renodlad försäljning.
Skriv svar