Tjena forumet. Jag har ett kort med en D/A omvandlare inbyggd. Nu är det så att jag behöver styra ut två analoga signaler från en analog signal på kortet (behöver styra två proportionalventiler). Jag tänkte använda en 1:2 demux som styrs av en digital pinne (blir samma funktion som ett relä) följt av en hållkrets.
Så här är det typ: Jag lägger ut en spänning i cirka 25 ms som ska ut på den ena ventilen, sen lägger jag ut en annan spänning i cirka 25 ms för att styra den andra. Så spänningen behöver hållas konstant under tiden.
Tänkte använda en kondensator till att hålla spänningen med, men jag är lite osäker på hur stor den ska vara för att laddas upp/ur tillräckligt snabbt.
Det blir som figur 2.6, sidan 2.4 på den här länken: http://www.chl.chalmers.se/~svenk/dig_s ... k/kap2.pdf
Kortet har en utimpedans på 50 ohm har jag lyckats läsa ut. Frågan är alltså vilken kapacitans jag ska ha?
Hållkrets för att dela upp analog signal
Egentligen ska du ha 2 pinnar som styr då du inte bara kan växla mellan dom, du måste ställa den ena till "hålla"-läge, ställa DA-omvandlaren rätt, ge den tid att "komma rätt" och sedan slå på den andra sample-kretsen osv.
Men kondingernas storlek då? Det beror på.... självklart!
Då du ska ha en op-amp (eller liknande) som buffert efter kondingerna är kondensatornas storlek en avvägning av snabb respons kontra hålltid kontra in-impedans i op-amp'en kontra självurladdning.
Du måste alltså hitta en lagom op-amp först, kolla input bias och hålltid och bestämma maximal avvikelse och sedan välja kondensator men generellt kan man säga att du bör ha dom så små som möjligt, det ger minst självurladdning och snabbast inställning.
Välj högkvalitetskondensatorer (vilket utesluter elektrolytkondingar).
Men kondingernas storlek då? Det beror på.... självklart!
Då du ska ha en op-amp (eller liknande) som buffert efter kondingerna är kondensatornas storlek en avvägning av snabb respons kontra hålltid kontra in-impedans i op-amp'en kontra självurladdning.
Du måste alltså hitta en lagom op-amp först, kolla input bias och hålltid och bestämma maximal avvikelse och sedan välja kondensator men generellt kan man säga att du bör ha dom så små som möjligt, det ger minst självurladdning och snabbast inställning.
Välj högkvalitetskondensatorer (vilket utesluter elektrolytkondingar).
Har en liten (gammal) bok jag läser lite som ritar upp en sample/hold krets (liknanden den som du har i kap2.pdf)... med värden... Men den har klart hårda krav för att fungera... OP2 måste ha extremt hög ingångsimpedans som man inte lätt ordnar... om du ville att den skulle hålla nivån en stund...
Man skulle använda IGFET OP:s och koppla dem som "unitiygain" spänningsföljare. För att ge OP2 tillräckligt hög ingångs impedans (10 000 MOhm) behöver man "bootstrapa" ingången från utången med en "skyddsring" i PCB:n.
Dvs. rita en ring av koppar runt inpinnen som kommer från utgången.
Som brytare rekommenderades en CMOS switch (4016/4066?)
(Vad det nu heter på svenska... kan ingen terminologi på svenska inser jag)
Men det måste väl finnas kretsar för detta???
Man skulle använda IGFET OP:s och koppla dem som "unitiygain" spänningsföljare. För att ge OP2 tillräckligt hög ingångs impedans (10 000 MOhm) behöver man "bootstrapa" ingången från utången med en "skyddsring" i PCB:n.
Dvs. rita en ring av koppar runt inpinnen som kommer från utgången.
Som brytare rekommenderades en CMOS switch (4016/4066?)
(Vad det nu heter på svenska... kan ingen terminologi på svenska inser jag)
Men det måste väl finnas kretsar för detta???
4066 finns definitivt, är en ganska normal krets att använda till detta, det finns även 4051(/2/3) som kan vara värd att titta på. Op-amp med FET-ingång kan nog klara jobbet, hålltider på 30ms är inget speciellt svårt att åstadkomma med skaplig precision.
Men å andra sidan: har man redan ett par pinnar över på processorn kan denna sida kanske vara värd att kolla lite på? Det finns dubbla AD-omvandlare med spänningsutgång och SPI/I²C interface.
Maxim/Dallas har även S&H-kretsar.....
Men å andra sidan: har man redan ett par pinnar över på processorn kan denna sida kanske vara värd att kolla lite på? Det finns dubbla AD-omvandlare med spänningsutgång och SPI/I²C interface.
Maxim/Dallas har även S&H-kretsar.....
Senast redigerad av Icecap 24 april 2007, 16:26:42, redigerad totalt 1 gång.