LED-display med 18 cm höga siffror (Se resultatet på sid 3

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor
Inlägg: 1685
Blev medlem: 22 november 2005, 09:47:02
Ort: Jakobstad, Finland

Inlägg av maha »

Ähum...mjo tanken dök upp i huvudet för nån dag sedan men blev bortglömd innan jag gjorde något åt saken. Så jag har faktiskt ingenting att säga till mitt försvar... :wink: Och nu är det ju lite sent om man säger så...

squiz3r: :lol:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30019
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Äsch då. Leta reda på ett GÄNG gummipluttar att trä över all lysdioder, och spraya sen ;)

Det skulle ju faktiskt efter lödning av kablarna gå att doppa korten i färg, så bara lysdioderna sticker upp över ytan.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

Eller spraya allt och direkt ställa i en panna med thiner...
limpan4all
Inlägg: 8214
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Inlägg av limpan4all »

Sätt ett kontrastplexiglas framför så spelar det ingen roll att korten inte är svarta, dessutom så blir effekten väldigt mycket bättre. Dessutom ger dig den fördelen att beroende på avståndet mellan LED och kontrastmatterialet så förbättras läsbarheten (LED´arna "flyter ihop").
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor
Inlägg: 1685
Blev medlem: 22 november 2005, 09:47:02
Ort: Jakobstad, Finland

Inlägg av maha »

Kontrastplexiglas, det låter som dyra grejer? Måtten är ungefär 200x500.

Att spraya är nog helt klart ett alternativ. I och med att de är i fina rader går det ju ganska enkelt att tejpa in hela rader med målartejp och spraya lite snett uppifrån för att komma in under lysdioderna. Eventuellt passar jag på att lacka kopparsidan. Ska man använda någon speciell typ av lack för kretskort eller?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30019
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det finns ju kretskortslack som ska vara extra tät och inte släppa genom varken fukt eller syre, står det på iaf. Känns väl som om vanlig lackfärg gör ett lika bra jobb...
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor
Inlägg: 1685
Blev medlem: 22 november 2005, 09:47:02
Ort: Jakobstad, Finland

Inlägg av maha »

Nå nu är själva styrkortet också klart. Väntar bara på en MAX202 samt en till drivkrets för jag pajade den första (tur att jag bara satte dit en) då jag läst lite för slarvigt i databladet... Hade fått för mig att de klarade en matningsspänning upp till 15V...

Kommer bättre bilder vid ett senare tillfälle. Verkar vara lite småknepigt att fånga dessa på ett bra sätt. Ser man på dem mer framifrån lyser de GRYMT starkt. Testade att hänga upp en på balkongen igår och det gick att läsa siffran på cirka 100m avstånd och att något rött lyste syntes ju precis hur långt som helst...säkert 1km...

Bild
sebastiannielsen
Inlägg: 3662
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

squiz3r: Avlödningsfläta, som tar slut fort...? Är det inte bättre med tennsug (tar aldrig slut)?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30019
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det beror ju såklart på kretskortet. Är det små taniga lödöar är det mycket lätt att de lossnar när rekylen i sugen slår ner lödspetsen i kortet. Svårt att sära på de två ibland.
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor
Inlägg: 1685
Blev medlem: 22 november 2005, 09:47:02
Ort: Jakobstad, Finland

Inlägg av maha »

Tennsug, nej usch! Finns alltid risk att det ska falla lite tennsmulor ner på kretskortet man suger på. Inte så lätt att upptäcka en liten tennflisa som lagt sig mellan två ben på en ytmonterad IC.

Jag föredrar absolut avlödningsfläta och det tror jag 95% av folket på elektronikforumet gör.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30019
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nu menade jag iofs på hålmonterat, men men.
Får väl investera i ett vakuumsystem då, så faller inga smulor ut ;)
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Inlägg av v-g »

Tycker tennsug fungerar mycket bra för min del. Har aldrig sabbat kort annat än genom egen klantighet(& brådska).
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Imusukka är det ända som fungerar ordentligt, tycker tennsugarna lämnar alldeles för mycket tenn.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30019
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Hehe var tvungen att kolla vad det var. Inte helt oväntat lödfläta. Men google undrade om jag inte menade musakka... :P
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

aaah, musakka... Bild
Skriv svar