Sida 1 av 2
"Vattencykel" (Hjärnkontorsprojekt 6)
Postat: 11 april 2007, 09:58:43
av Olberg
Imorgon börjar mitt amfibiecykelbygge.
Hittat lite roliga bilder på nätet men är det någon som har erfarenhet av att sätta kapskivor i cyklar och svetsa ihop dem till nya konstruktioner.
Nått speciellt man tänka på?
OBS
MISSA INTE DEN MEKANISKA VÅFFELMASKINEN IKVÄLL PÅ HJÄRNKONTORET 18.30 SVT1
mvh
/Olberg
Postat: 11 april 2007, 11:21:05
av Icecap
1989 byggde jag en amfibiecykel! Den var till en tävling där man skulle cykla en bit på land och försätta ut på vattnet en bit, den fungerade skitbra.
Jag tog 3 st 200L fat, det ena kapade jag på längden och svetsade plåt så att jag fick 2 fathalvor som var täta, dessa svetsade jag sedan på var sin sida om framgaffeln så att hjulet satt mellan, de lutade även lite uppåt för att inte ha allt för stor motstånd.
De 2 kvarvarande fat svetsade jag ihop ända mot ända så att jag fick ett långt "rör". Då det inte var planerat att vara en långtidsgrej svarvade jag ett par plastbussningar som jag trädde på den rörbit jag svetsade fast i var sin ända, ett tips är att centrera dessa rörbitar! Byggde sedan en stor jävla "gaffel" som höll tag i dessa platsbussningar och svetsade denna fast på cykelramen.
Nu hade jag alltså en cykel med 2 liggande 200L fat i förlängning av varandra som bakhjul och ett vanligt framhjul med ett halvt fat på vardera sida.
Drivningen blev löst vid att montera ytterligare en rörbit (fick massor billigt på skroten) glidande i plastbussningar + ett par kugghjul så att ett kugghjul satt i ena ändan nära det ville ha suttit på ett "riktigt" bakhjul och det andra satt lite ut över ena sidan på faten bak. På samma sida svetsade jag ytterligare ett kugghjul, sedan 2 bitar kedja och det var klart!
Den kunde alltså köra på marken utan större problem (bara det var brett nog) men på vatten var det uselt, ingen drivning! Lösningen var 3 st "tantcykel"-fälgar, de är av järn, enkla att få tag i (skroten igen) ocs lagon stora. Jag gjorda då ett antal plåtremsor som jag svetsade på faten bak och satte en fälg på mitten samt en på var sida ung. mitt på varje fat.
När jag körde på land rörde jag cykeln sig (mest) på fälgarna (slang + däck möjligt) och i vattnet hade jag ett skovelhjul.
Och ja, det fungerade alldeles utmärkt..... men det var ju inte precis en racerbåt. Den klarade lätt mig + en kompis och var stabil i vattnet, på land var den som en MYCKET bred 3-hjuling.
Men kul hade vi!
Edit:
Jag har även byggt en cykel med lastflak mellan styre och framhjul, på lastflaket finns det plats och löstagbar ställning till 2 st cykelbarnstolar. Detta betyder att jag kan cykla med 2 barn + 3 matkassor, det fungerar helt fint men man behöver vändplan för att vända på en väg utan att kliva av och ta det i omgångar.
Postat: 11 april 2007, 12:17:34
av danei
Jag har byggt om två skrotare cyklar till en tandem. och en vanlig cykel till liggcykel. Men något amfibiskt har jag inte byggt. Men jag skulle nog sätta ett rör på var sida. frågan är om det inte är värt att plocka in en propeller.
Postat: 11 april 2007, 13:07:18
av Icecap
Jag har tankar på något liknande men det har fallit just på propellern och drivningen av den..... och sedan var det lite med att få tiden att räcka till....
Postat: 11 april 2007, 13:42:32
av Olberg
Propeller skulle vara coolt men blir det inte problematiskt kraftriktiningen... eller det jag skulle skrivit var: var får man tag i en bra snäckväxel...
Alt.. det allra coolaste vore att ha simfötter som på nått sätt var kopplade till pedaler... men hur får man det att fungera rent mekaniskt?
/O
Postat: 11 april 2007, 13:45:59
av Icecap
Just det..... problematisk med kraftöverföringen!
Man behöver ingen snäckväxel heller, en vinkelväxel duger bra till detta. Att göra simfötter eller liknande är nog en bra ide men även där behövs en vinkelväxel.
Postat: 11 april 2007, 15:47:45
av Dennis_F
För 10 år sedan byggde jag och en kompis en gocart av en gräsklipparmotor. Det största problemet vi hade var att utgående axel på motorn vertikal. Detta fungerar ju inte så bra med en axel som är horisontell
Det vi gjorde var att svetsa det bakre kugghjulet från en cyckel på motoraxeln och sedan kapade vi loss det stora kugghjulet komplett med lager och allt och svetsade detta så att det bildade en vinkelväxel med det lilla hjulet på motoraxeln.
Detta fungerade förvånansvärt bra, men det lät förjävligt

Postat: 12 april 2007, 15:52:11
av maxxflow
Simfötter borde väl gå att fixa om man har pedaler som trampas "upp och ner" istället för runt runt, tänk gaspedal..
Snabbskiss:

Från sidan och bakifrån.
Länken som går snett mellan pedalerna sett bakifrån är för att få upp den ena pedalen när man trampar ner den andra. Kanske kan vara lite svårt att få det att fungera bra, eftersom den trycker pedalen snett uppåt och inte rakt. Det lär bli en del "effektförlust" där.. Går antagligen att komma på något bättre sätt att lösa det på..
Dennis: Smart idé

Har själv byggt en del lådbilsliknande saker med gräsklipparmotorer och sånt, oftast har jag använt snäckväxlar från gräsklippare med bakhjulsdrift.
Postat: 12 april 2007, 16:16:24
av Andax
Kan man inte svetsa på en böjd bit på utsidan av pedalen som håller ett skovelhjul. (Tänk på en sån där svängborr där trampan sitter på den del man driver runt med så blir det kanske lättare att förstå hur jag menar)
Kod: Markera allt
-- --
|| __ ||
||_| |___ _|| <- Skovelhjul
|| |__| ||
|| ||
-- ^ ^ --
| |
Trampor
Postat: 12 april 2007, 21:19:42
av maxxflow
En annan variant med simfötter, om man vill behålla de vanliga tramporna:

Som exempel två halva oljefat fram och två bak som flyttankar, och roder mellan framtankarna. Bara det är djupt vid bryggan så..

Postat: 13 april 2007, 18:54:13
av Olberg
Tack snälla ni för all input!
Jag har nu något som liknar
http://www.kossan.se/dubbelcykel.htm
fast utan de övredäcken (man vill ju inte bli blöt).
Jag lyckades lokalisera en vinkelväxel och har nu en gammal bilkylarfläkt som propeller bak. På måndag ska jag svetsa ett undre ramverk för flyttygen.
Tips på hur flyttygen ligga för att få stabilitet?
har 8X10 litersdunkar med handtag och 2X20liters vattendunkar (runda källvattens ni vet).
mvh
/Oliver
Postat: 24 april 2007, 23:33:57
av Smoothmachines
Sådana avloppsrör med dito skruvlock på borde kunna göra fina flyttkroppar, lätta att sätta fast. Grejen med simfots-arrangemang är mycket lockande eftersom en propeller har så mycket sämre verkningsgrad.
Fast det ska verka "görbart" och då är vattendunkar och fläktblad lite "rakare på".
Är man fräck, behöver lite kraft och bygger något som bara ska hålla en stund finns det ju handdrillborrar som består av en sämre vinkelväxel (utväxling) o lite till.
http://www.jula.se/Butik/default.asp?Or ... _id=SE-189, "borrvinkel" (utan utväxling) kan även vara ngt
http://www.jula.se/Butik/default.asp?Or ... _id=SE-189
Gamla cykelramar är helt ok att kapa och svetsa i, det är vanligt stål.
Nyare ramar i krom-molybden eller förzinkat får man akta sig för att slipa/kapa hur som helst.
Svetsa är inte heller ofarligt då det också frigörs krom och annat skoj som kan göra en både livstidsallergisk och rejält akut sjuk.
Man bör skydda sig med riktig mask, helst med friskluftsmask (finns även för svetshjälm), heltäckande overall, handskar osv.
Våffelmaskinen var helskoj, barnen
skrek av förtjusning!
Heja Oliver!
Postat: 25 april 2007, 08:16:00
av danei
Jag tror inte på att simfötter skulle vara effektivare än propeller.
Avloppsrör är nog en bra modell för flytkroppar.
gamla vinkelslipar har en vinkelväxel som skulle kunna funka. Annars kan man ju vrida en rem eller kedja Men en vanlig cykelkedja behöver nog vara rätt sliten om man ska vrida den 90grader på rimlig sträcka.
Postat: 25 april 2007, 10:54:17
av Smoothmachines
Simfötter/Fenor har högre verkningsgrad än propellrar, speciellt vid låg hastighet, en bra båtpropeller har ca 70% verkningsgrad (sedan tar utombordarens vinkelväxel sitt lilla också...) och fiskar har fenor.
Hur mycket man förlorar på diverse anordningar och transmissioner som ska få fenorna att röra sig rätt är osagt
Oliver har ju ett fläktpropeller från en bil och det lär inte ge så mycket men funkar säkert.
Vriden rem är solklart om man har gott om kraft, används bland annat i trädgårdsmaskiner, mkt gott tips!
Postat: 25 april 2007, 12:08:51
av squiz3r
70% är väll lite väl mycket för en proppeler? En standard proppeler har väll strax under 50%. De nya framåtvända som ska vara 50% mer effektiva har väll då kanske 70%, så det stämmer kanske med de nya...
//Daniel A