Hur jag etsar mina kretskort (modemvarning).
Hur jag etsar mina kretskort (modemvarning).
Har kladdat runt med att etsa egna kretskort ganska länge och har testat mig fram till en metod som ger riktigt bra resultat (tillräckligt bra för QFP-kapslar med 0.5mm pitch och ledare på ~8mil). Tänkte dela med mig till de som är intresserade. Obs att jag inte på påstår att det här är den bästa tänkbara metoden, bara att det funkar bra för mig.
Det blev en del bilder, så om någon stackare sitter med modem tar det nog att tag att ladda. För den som vill slösa extra mycket bandbredd går det att klicka på bilderna för att se originalfilerna (1600x1200, c:a 750kB).
1. Utskriften
Jag gör mina layouter i Eagle och skriver ut på en HP deskjet 930C. Givetvis så skrivs mönstret ut spegelvänt så att den utskrivna sidan hamnar mot kortet vid exponeringen.
Jag har tidigare testat både helt vanligt skrivarpapper och OH-film. Papper är billigt men inte speciellt transparent så det blir lång exponeringstid och ganska dåligt resultat. OH-film är teoretiskt det bästa (kort exponeringstid och hög kontrast), men är väldigt dyrt (åtminstone för bläckstråleskrivare). Dessutom har jag haft en del problem med OH, bland annat pyttesmå "hål" i utskriften och att bläcket släppt från filmen och fastnat på kretskortet!
Det papper jag använder nu är ett slags mellanting mellan vanligt papper och OH-film. "Drafting paper" kallas det på engelska, har faktiskt ingen aning om vad det rätta svenska namnet kan vara...
Det är halvtransparent och ger skarpare utskrifter än vanligt papper, samtidigt som det håller kvar bläcket ordentligt och är mycket billigare än OH-film. Kortet som ska etsas innehåller en TFQP100, en stiftlist och lite småsaker. De flesta ledarna är 10mil breda.
Mönstret till undersidan skrivs förstås också ut men innehåller mest bara ett stort jordplan så det är inte så himla intressant
Om det är ett dubbelsidigt kort så passar jag ihop de båda utskrifterna och tejpar...
2. Exponering
Till exponeringen har jag en UV-låda med fyra lysrör. Själva lådan är byggd av två tidsskriftssamlare från IKEA, och reflektorn är insidan av en chipspåse.
För att hålla mönstret ordentligt tryckt mot kretskortet under exponeringen använder jag en vakuum-ram som helt enkelt består av två plex-bitar (8mm tjocka) med en gummilist mellan. Slangen kopplas till en dammsugare för att suga ut luften. En smidigare (och tystare!) vakuum-pump vore trevligt ibland
Exponeringen tar c:a fem minuter per sida. Har inget lock på ljuslådan, så en svart t-shirt får skydda den övre sidan av kortet från ljus...
3. Framkallning
Inget konstigt här... använder framkallaren från Elfa, helt vanlig kautisksoda tror jag men en sån där liten påse räcker länge och man får rätt koncentration...
4. Etsning
Etstanken har jag byggt av plexiglas, fräst några spår och limmat ihop med snabbepoxy. Kan rekommendera något bättre lim!
Tanken har doppvärmare och luftbubblare, båda akvariumprylar...
Etsmedlet är också samma som Elfa säljer, natriumpersulfat.
5. Resultat
Såhär ser det färdigetsade kortet ut:
Att borra alla tråkiga hål får nog vänta till en annan dag...
Det blev en del bilder, så om någon stackare sitter med modem tar det nog att tag att ladda. För den som vill slösa extra mycket bandbredd går det att klicka på bilderna för att se originalfilerna (1600x1200, c:a 750kB).
1. Utskriften
Jag gör mina layouter i Eagle och skriver ut på en HP deskjet 930C. Givetvis så skrivs mönstret ut spegelvänt så att den utskrivna sidan hamnar mot kortet vid exponeringen.
Jag har tidigare testat både helt vanligt skrivarpapper och OH-film. Papper är billigt men inte speciellt transparent så det blir lång exponeringstid och ganska dåligt resultat. OH-film är teoretiskt det bästa (kort exponeringstid och hög kontrast), men är väldigt dyrt (åtminstone för bläckstråleskrivare). Dessutom har jag haft en del problem med OH, bland annat pyttesmå "hål" i utskriften och att bläcket släppt från filmen och fastnat på kretskortet!
Det papper jag använder nu är ett slags mellanting mellan vanligt papper och OH-film. "Drafting paper" kallas det på engelska, har faktiskt ingen aning om vad det rätta svenska namnet kan vara...
Det är halvtransparent och ger skarpare utskrifter än vanligt papper, samtidigt som det håller kvar bläcket ordentligt och är mycket billigare än OH-film. Kortet som ska etsas innehåller en TFQP100, en stiftlist och lite småsaker. De flesta ledarna är 10mil breda.
Mönstret till undersidan skrivs förstås också ut men innehåller mest bara ett stort jordplan så det är inte så himla intressant
Om det är ett dubbelsidigt kort så passar jag ihop de båda utskrifterna och tejpar...
2. Exponering
Till exponeringen har jag en UV-låda med fyra lysrör. Själva lådan är byggd av två tidsskriftssamlare från IKEA, och reflektorn är insidan av en chipspåse.
För att hålla mönstret ordentligt tryckt mot kretskortet under exponeringen använder jag en vakuum-ram som helt enkelt består av två plex-bitar (8mm tjocka) med en gummilist mellan. Slangen kopplas till en dammsugare för att suga ut luften. En smidigare (och tystare!) vakuum-pump vore trevligt ibland
Exponeringen tar c:a fem minuter per sida. Har inget lock på ljuslådan, så en svart t-shirt får skydda den övre sidan av kortet från ljus...
3. Framkallning
Inget konstigt här... använder framkallaren från Elfa, helt vanlig kautisksoda tror jag men en sån där liten påse räcker länge och man får rätt koncentration...
4. Etsning
Etstanken har jag byggt av plexiglas, fräst några spår och limmat ihop med snabbepoxy. Kan rekommendera något bättre lim!
Tanken har doppvärmare och luftbubblare, båda akvariumprylar...
Etsmedlet är också samma som Elfa säljer, natriumpersulfat.
5. Resultat
Såhär ser det färdigetsade kortet ut:
Att borra alla tråkiga hål får nog vänta till en annan dag...
du har ett jordplan under ic-kretsen och i den är det några via-hål, stämmer det? hur ansluter du via-hålen till kortets baksida ?
brukar du förvara ets-vätskan i ets-tanken ? såg att du hade en flaska i bakgrunden, men är det inte jobbigt att hälla över vätskan ? jag har förstört en del dyra kläder så i skolan (klantigt av mig), är livrädd för det... Hemma brukar jag etsa i en big-pac förpackning, riktigt illa men det går ju... de senaste projekten har jag dock beställt färdiga kretskort till.
när det gäller att borra hål så har jag en fungerande datorstyrd borrmaskin, det tar iofs minst lika lång tid att konfigurera den som att borra manuellt men det är mycket roligare !
ditt resultat var väldigt bra tycker jag! nu saknas bara förtenning, genomplätering och lödmask+lack Särskilt bra är ju din vakuum-hållare !
/Johan
brukar du förvara ets-vätskan i ets-tanken ? såg att du hade en flaska i bakgrunden, men är det inte jobbigt att hälla över vätskan ? jag har förstört en del dyra kläder så i skolan (klantigt av mig), är livrädd för det... Hemma brukar jag etsa i en big-pac förpackning, riktigt illa men det går ju... de senaste projekten har jag dock beställt färdiga kretskort till.
när det gäller att borra hål så har jag en fungerande datorstyrd borrmaskin, det tar iofs minst lika lång tid att konfigurera den som att borra manuellt men det är mycket roligare !
ditt resultat var väldigt bra tycker jag! nu saknas bara förtenning, genomplätering och lödmask+lack Särskilt bra är ju din vakuum-hållare !
/Johan
Planet under chipet (på ovansidan av kortet) är VCC, och via-hålen går till kondensatorer på undersidan. Jag gör alla vias genom att löda trådar i hålen, under chip så använder jag bara en tunn tråd och löder den platt mot kortet.
Etsvätskan häller jag tillbaka, det går ganska lätt med en tratt...
CNC-borr vore riktigt nice! Dels för att man är lat men också för att få hålen mer exakt placerade... och för att det är coolt
Lödmask borde man egentligen kunna fixa, det ska finnas fotokänslig mask som kan sprayas eller lamineras på... vet inte var man får tag på det dock.
Genomplätera finns det också de som gör hemma (http://www.myhome.ch/mzingg/pcbstuff/tps/), men det är kanske lite överkurs.
Etsvätskan häller jag tillbaka, det går ganska lätt med en tratt...
CNC-borr vore riktigt nice! Dels för att man är lat men också för att få hålen mer exakt placerade... och för att det är coolt
Lödmask borde man egentligen kunna fixa, det ska finnas fotokänslig mask som kan sprayas eller lamineras på... vet inte var man får tag på det dock.
Genomplätera finns det också de som gör hemma (http://www.myhome.ch/mzingg/pcbstuff/tps/), men det är kanske lite överkurs.
-
- Inlägg: 14907
- Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
- Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)
var köper du laminatet? min uppfattning är att laminatet har stor betydelse för resultatet, kanske både p g a kvalitet och ålder (fotoresisten åldras)
elfa kretskort har gett bäst resultat enligt min uppfattning.
drafting paper är vanlig ritfilm. Har jag använt tidigare med bra resultat.
man kan om man vill superlyxa skicka layouten till en reprofirma som gör det till en layout med fotokänsligt film och emulsion. Kostar en del men ger absolut super resultat.
/rickard
elfa kretskort har gett bäst resultat enligt min uppfattning.
drafting paper är vanlig ritfilm. Har jag använt tidigare med bra resultat.
man kan om man vill superlyxa skicka layouten till en reprofirma som gör det till en layout med fotokänsligt film och emulsion. Kostar en del men ger absolut super resultat.
/rickard
Helt suveränt alltså, viken häftig utrustning för etsning!!!
Skulle det inte vara bättre om luftbubblorna var lit utspridda.
En sådan tank måste jag bygga, det är skit att stå med en hink och skvalpa fram och tillbaka.
Är det någon som känner för att bygga egen UV-låda så har jag samtliga delar och fyra UV-lysrör som jag inte har full status på.
Ge mig ett bud via privata meddelanden, inte i forumet för jag tycker det inte är av allmänt intresse.
Bert
Skulle det inte vara bättre om luftbubblorna var lit utspridda.
En sådan tank måste jag bygga, det är skit att stå med en hink och skvalpa fram och tillbaka.
Är det någon som känner för att bygga egen UV-låda så har jag samtliga delar och fyra UV-lysrör som jag inte har full status på.
Ge mig ett bud via privata meddelanden, inte i forumet för jag tycker det inte är av allmänt intresse.
Bert
Det är absolut sant att det är bättre med små utspridda bubblor, det hade jag också från början men luftstenen jag hade sprack sönder så jag har bara ett plaströr kvar som spottar ut sig den mesta luften på ett ställe.
En annan förbättring på tanken som vore bra är nåt system för att hålla fast korten. Som ni kanske ser så har jag bara en bit enledar-tråd lindad runt kortet. Egentligen skulle man ha någon slags ram som man fäste kortet i och som gjorde att man enkelt kunde rotera kortet för att få jämnare etsning...
En annan förbättring på tanken som vore bra är nåt system för att hålla fast korten. Som ni kanske ser så har jag bara en bit enledar-tråd lindad runt kortet. Egentligen skulle man ha någon slags ram som man fäste kortet i och som gjorde att man enkelt kunde rotera kortet för att få jämnare etsning...
"Genomplätera finns det också de som gör hemma ( http://www.myhome.ch/mzingg/pcbstuff/tps/ ), men det är kanske lite överkurs."
Någon som kan förklara hur de funkar?, för jag begriper inte riktit!.
Någon som kan förklara hur de funkar?, för jag begriper inte riktit!.
Det finns säkert någon bra site som visar med snygga bilder och allt, men principen är väl:
1. Ta ett vanligt laminat med koppar (men utan fotoresist).
2. Borra hålen.
3. Behandla med lite dyra kemikalier så att man får ett tunnt ledande lager inne i hålen.
4. Lägg på mer koppar på hela kortet (och i hålen) med elektrolys.
5. Lägg på fotoresist och etsa som vanligt.
1. Ta ett vanligt laminat med koppar (men utan fotoresist).
2. Borra hålen.
3. Behandla med lite dyra kemikalier så att man får ett tunnt ledande lager inne i hålen.
4. Lägg på mer koppar på hela kortet (och i hålen) med elektrolys.
5. Lägg på fotoresist och etsa som vanligt.