Sida 1 av 6

Fundering. Fartkontroll

Postat: 25 mars 2007, 23:13:39
av Hemavan
Hej

Jag funderar om det skulle vara möjligt att göra en så kallad tv dose testare fast som fungerar mot polisens laser? tex om några IR dioder känner av laserns våg längd och varnar i bilen.?

Det beror ju på vars de siktar på bilen med lasern.

Postat: 25 mars 2007, 23:21:36
av Micke_s
Blir lite svårt eftersom när du är varnad så har de redan läst av hastighten.

Postat: 25 mars 2007, 23:32:28
av Minus
många tror nog att lasern fungerar på samma sätt som radar men lasern är ju en koncentrerad punkt och de brukar sikta på fronten , lyktor ,regplåt och mätningen tar inte lång tid så en laservarnare är nog bästa affären för de som säljer dem

bättre o satsa på en matt o lurvig bil som inte reflekterar dessa våglängder så bra !

en lite anorlunda typ av stealth :)

radarsignaler går ju att lyssna av på längre avstånd men nu är det väl bara fartkameror och fotobussarna som använder radar.

Postat: 25 mars 2007, 23:45:16
av peter555
Annars kanske man kan ha några rejäla modulerade IR-strålkastare tillsammans med en IR-kamera för bättre säkerhet vid nattkörning. Som råkar ligga på samma våglängd som radarn. :)

Postat: 25 mars 2007, 23:47:18
av Hemavan
Haha Matt och lurvig bil det lät lite roligt. Jag förstår, Det går nog fort för laser apparaten att läsa av hastigheten.

Annars skulle det vara bra om man kunde bli varnad i tid.

Kan man inte störa ut lasern med ljus?

Minus skrev:många tror nog att lasern fungerar på samma sätt som radar men lasern är ju en koncentrerad punkt och de brukar sikta på fronten , lyktor ,regplåt och mätningen tar inte lång tid så en laservarnare är nog bästa affären för de som säljer dem

bättre o satsa på en matt o lurvig bil som inte reflekterar dessa våglängder så bra !

en lite anorlunda typ av stealth :)

radarsignaler går ju att lyssna av på längre avstånd men nu är det väl bara fartkameror och fotobussarna som använder radar.

Postat: 25 mars 2007, 23:48:39
av Hemavan
peter555 skrev:Annars kanske man kan ha några rejäla modulerade IR-strålkastare tillsammans med en IR-kamera för bättre säkerhet vid nattkörning. Som råkar ligga på samma våglängd som radarn. :)
Ja exakt det kanske fungerar.

Men då måste man nog ha bra linder och starka IR dioder för att lysa upp vägen mm.

Postat: 25 mars 2007, 23:52:02
av TomasL
Vill minnas att för många herrans år sedan i en tidning som antingen hette "Practical Electronics" eller "Practical Wireless" (nån gång i mitten på sjuttitalet eller så).
Fanns det en byggbeskrivning på en "radarvarnare".
Det roliga med denna var att den tog emot radarsignale, och sände sedan ut en radarsignal med rätt dopplerföskjutning, för att få polisens radar att tro att man körde i en helt annan hastighet.
Huruvida det fungerade i verkligheten torde vara osagt, men teoretiskt sett så fungerar det alldeles förträffligt.

Postat: 25 mars 2007, 23:53:44
av JimmyAndersson
Min fasters sambo kallades bland allmänheten för "Laser-Åke" när han jobbade på polisen och hade rekord i att sätta fast fartdårar. :) Nu är han pensionerad sedan någon månad tillbaka.

Det går inte att störa ut lasern. Den märker "dig" innan du har märkt den. Samma sak med radarn. Det är inte direkt någon billig eller enkel utrustning som sitter i de apparaterna, så ni kan nog glömma det här med att störa ut den. :)

Varför inte försöka köra lite vettigt istället?? :wink:

Postat: 26 mars 2007, 00:06:18
av ToB
Minus skrev:bättre o satsa på en matt o lurvig bil som inte reflekterar dessa våglängder så bra !
Låter som Harry och Lloyds bil i Dum Dummare :)

Postat: 26 mars 2007, 00:08:14
av zeus
Varnarna fungerar iaf, både förr och idag, och att störa ut den gamla typen fungerade mycket väl.

Fast bäst är väl som sagt att köra laglydigt. Något som jag aldrig klarar på fina vägar utan trafik, men då är det ju heller inte så troligt att polisen står och mäter.

Postat: 26 mars 2007, 00:33:41
av Hemavan
Då lägger jag ned med et här haha. Jag kör faktiskt ganska lugnt haha

Postat: 26 mars 2007, 00:37:42
av Marta
Opp med foten och av med blykängan! Köp en RoHS-kompatibel sko istället.

Om alla höll hastigheterna och dessutom var nyktra så skulle olycksantalet halveras.

Postat: 26 mars 2007, 00:45:18
av bonecrime
JimmyAndersson skrev: Varför inte försöka köra lite vettigt istället?? :wink:
Det vore ju alldeles för lätt, eller hur? ;)

Postat: 26 mars 2007, 02:44:29
av Dekor
Laservarnare.com har kanske något om du nu fortfarande var intresserad. Men vad ska det vara bra till egentligen? Måste ju va något som stör lasern/radarn.
OBS Det är olagligt att inneha en laser/radar-varnare!

Edit: Hittade en annan butik som hade allting. Här har du den.

Postat: 26 mars 2007, 03:03:09
av TomasL
Marta skrev:Opp med foten och av med blykängan! Köp en RoHS-kompatibel sko istället.

Om alla höll hastigheterna och dessutom var nyktra så skulle olycksantalet halveras.
Tror jag inte ett skvatt på.

Nykterheten är en sak.
Men att olyckorna minskar pga farten är en ren lögn.
Dagens hastighetsgränser sattes i mitten på 60-talet med utgångspungt av dåtidens väg-kvalitet och dåtidens bilkonstruktion.

Det är en skymf att ha 110/120 gräns på nya fina motorvägar.
Däremot är det riktigt att ha 30-gränser vid skolor osv.

Vill minnas att trafikdöda/skadade på de tyska frifartsvägarna är en hundradel jämfört med de svenska vägarna.
Vad som däremot skapar olyckor är folk som stirrar på hastighetsmätaren hela tiden och glömmer av att titta på trafiken, hastighetsgränserna har totalt ersatt sunt förnuft och förmågan att anpassa hastigheten efter väglag/intensitet.

Har aldrig upplevt så mycket incidenter på vägar tidigare som nu, efter div kameror blivit uppsatta, det är bara att vänta på en jättesmäll pga kameror, folk idiotbromsar så fort dem ser en kamera.

Vill man komma åt antalet skadade/förolyckade i trafiken så finns det betydligt effektivare metoder, men de är tyvärr inte politiskt korrekta.
Wire-räcken, 3+1 är bra exempel.
Fixa till alla spåriga landsvägar är ett annat bra exempel, asfalt som inte blir som en isbana vid lite duggregn är ett annat, omkörningsförbud för lastbilar med släp, och ett antal oerhört viktiga saker, säkerhetsbälten i bussar, framförallt skolskjutsar och omkörningsförbud, typ USA, vid skolskjutsar som släpper av/tar upp barnen.

Säger en som kör 4-6000 mil om året (även en hel del vänstertrafik)