Sida 1 av 2
Skiffer-generator
Postat: 6 maj 2004, 06:36:24
av sebbe
Tja
jag går i scouter och som alla vet så sitter ofta scouter och löser skiffer så nu tänkte jag bygga en skifft generator
tror ni det skulle funnka? typ att man skriver in den "krypterade" texten och sen får ut den "dekrypterad"
nu är jag sämst på picar och sån så jag tänkte lära mig
så jag undrar lite vad ska man andvända för picar eller om man andvänder avr? och vilket språk ska man köra som är enklast ?
sebbe
Postat: 6 maj 2004, 09:20:09
av Illuwatar
Sådana scout-schiffer brukar vara enkla - en bokstav byts till en annan. Detta skulle kunna lösas enkelt med en tabelluppslagning (om nu inte schiffret bygger på att man anväder en matematisk modell). Ett tecken in pekar ut motsvarande tecken i en tabell. Det stora jobbet är att få till ett tangentbord och display så att enheten blir lätt att använda.
Både PIC och AVR kan klara av detta - det är bara olika sätt att göra samma sak. Val av språk beror lite på vad du kan innan. Det finns olika högnivåspråk att välja på till båda processortyper. Annars finns alltid assembler - inte så svårt att lära sig, men det blir mycket skrivande för att få ett program som tål mänsklig behandling (GUI, felhantering).
PS. Skiffer är en bergart... blev lite konfunderad innan jag läste hela texten.
Postat: 6 maj 2004, 16:31:32
av sebbe
jag tänkte andvända 31 knappar och en lcd display är det nån som har nåt tips på en bra pic till detta och en programerare till den
jag kan lite asp, html och så har jag läst ungifär 3/4 i boken visual c++ .net i ett nötskal
det här picbasic är det ett språk eller är det ett program?
tror ni det är genomförbart som första projekt?? =)
sebbe
Postat: 6 maj 2004, 16:46:30
av danei
Jo det är nog genomförbart. Men räkna med att lägga en del tid på att komma in i grejerna. Tan en del itaget. Försök inte att få allt att funka samtidigt.
Postat: 6 maj 2004, 17:06:23
av Xyzzy
Låter som ett jättekul projekt (kanske främst för att jag själv är scout(ledare)
Hur har du tänkt det ska visas? (LCD?) på vilket sätt?, jag blir ju jättenyfiken!
Illuwatar: det finns fler schiffertyper än just byt en bokstav mot en annan, (men de borde vara hyffsat lätt att implementera, iaf på en grafisk LCD (eftersom många använder olika slags tecken som inte finns i numreriska LCDer))
Postat: 6 maj 2004, 17:09:03
av danei
En mer praktisk och fickvänlig variant är att skriva ut alfabetet på OHfilm. Sen kan man förskjuta det som man vill.
Postat: 6 maj 2004, 20:40:46
av sebbe
Xyzzy skrev:Låter som ett jättekul projekt (kanske främst för att jag själv är scout(ledare)
Hur har du tänkt det ska visas? (LCD?) på vilket sätt?, jag blir ju jättenyfiken!
Illuwatar: det finns fler schiffertyper än just byt en bokstav mot en annan, (men de borde vara hyffsat lätt att implementera, iaf på en grafisk LCD (eftersom många använder olika slags tecken som inte finns i numreriska LCDer))
Tänkte försöka göra en till scout skiffret
att man skriver in den "krypterade" koden och sen får den "dekrypterad" på displayen ska försöka få det så man kan göra det åt båda hållen sen kanske utvekla den med mer skiffer
men vad skulle ni rekomendera till det här bygget pic eller avr?
och vilken pic / avr ska man andvända?
sebbe
Postat: 6 maj 2004, 21:31:13
av Xyzzy
Okay, ja det borde ju gå bra (de andra chiffren blir man väl tvungen att stega fram tecknen (ahh typ "piltangenter"), eftersom de är så speciella (tänker på bl.a. "pagod")
Välj den CPU du har "lekt" med mest (eller om du nu vil lära dig den andra sorten är det ju ett utmärkt tillfälle), om du vill ha hjälp av mig föredrar jag AVR (eftersom det är de enda jag använder numera)
Angående språk föredrar jag C/C++ (personligen använder jag fränst CodeVision) men du bör nog iaf satsa på något "högnivåspråk" (C/c++/basic...) för det kommer bli lättare att editera i framtiden (iaf min erfarenhet), det är ju dessutom inget direkt krävande för processorn, så ASM är lite väl overkill
Postat: 7 maj 2004, 06:45:41
av sebbe
jag har aldrig "lekt" men någon pic/avr
men om vi säger att jag tänker andvända en avr vilken skulle du/ni rekomendera
Xyzzy: har du nån msn/icq så jag kan bomba dig med frågor =)
sebbe
Postat: 7 maj 2004, 08:37:54
av Illuwatar
Xyzzy skrev:Illuwatar: det finns fler schiffertyper än just byt en bokstav mot en annan, (men de borde vara hyffsat lätt att implementera, iaf på en grafisk LCD (eftersom många använder olika slags tecken som inte finns i numreriska LCDer))
När jag gick i scouterna var det "byta bokstavs"-schiffer som vi roade oss med. Man hade två runda pappskivor moterade på varandra, den ena större än den andra. I periferin var alfabetet inskrivet (på båda skivor). Genom att vrida skivorna relativt varandra fick man en förskjutning mellan de två alfabeten och på så sätt en enkel kryptering.
Självklart vet jag att det finns mer avancerade krypto-metoder och tekniker för att skapa schiffer på. Med olika nycklar och matematiska metoder kan man göra saker som är svåra att knäcka. Med det brukar ligga utanför scoutkårens ambitioner (om nu inte det har ändrats så att det är PGP som gäller när man skickar meddelande till varandra).
Postat: 7 maj 2004, 14:58:01
av Xyzzy
Samtliga chiffer som används i scouterna (vad jag stött på iaf) har ju varit av typen "byt x mot en bokstav" (x kan vara en eller flera bokstav/er, siffra/or tecken... eller vad man nu kan komma på) så nej det är inga "svårknäckta" system
Sebbe: jag tycker du ska satsa på en AVR i gruppen "mega", de har (oftast?) mer minne (EEPROM, FLASH och RAM) och det finns risk att det kommer gå åt en del, iaf om du kommer implementera flera olika slags chiffer, någon med tillräkligt många I/Os (går åt minst 7 till LCD (om du inte tänker köra med extra elektronik) ett antal för knappar (du nämnde 31 st => 12 I/Os skulle räcka (då får du 32 individuella knappar) utan extra elektronik (X-Y-matris)
kanske lättare fixa igång en PS/2-ingång så du kan koppla in ett vanligt datortangentbord? fast inte speciellt fickvänligt förståss...
-Jag skulle nog satsa på att mata in text på annat sätt
Och ja, jag har ICQ/MSN, men jag tror jag föredrar att bli bombad här (då jag själv lättare kan välja när jag vill hjälpa till
Postat: 8 maj 2004, 07:50:13
av sebbe
du nämnde 31 st => 12 I/Os skulle räcka (då får du 32 individuella knappar) utan extra elektronik (X-Y-matris
hur då?
funkar det med atmega162?
sebbe
Postat: 8 maj 2004, 11:02:24
av Xyzzy
Det har gåtts igenom ett antal gånger här på forumet men i princip:
koppla ex. 4 av in/utgångarna "horisontellt" (kallas här x och kommer användas som utgångar) (sett schematiskt) och de övriga 8 "vertikalt" (kallas här y och kommer användas som ingångar), i varje punkt där de korsas (32 ställen) sätts en strömbrytare, (så är de flesta knappsatser är kopplade).
-Det här kan ju verka knepigt att få fungera, men mjukvaran gör i pincip följande:
sätt en av bitarna på "sida x" hög (alla andra på sid x låga), kolla om någon/några av ingångarna på sida y är höga (isf är motsv. strömbrytare nertryckt)
lägg utgången låg, och sätt nästa hög... kolla ingångarna
...fortsätt så här tills alla är kollade och börja sedan om, så länge procsessorn inte har annat att göra (ex. skriva saker på LCD...)...
och ja, en microprocessor ÄR absolut tillräkligt snabb för att se om en knapp trycks ner, även om den bara "duttas till"
Postat: 8 maj 2004, 11:06:15
av danei
Montera knapparna i en matris. Sen kopplar du kolumnerna till en ingågn och radrena till en utgång. Lägg en rullande etta på utgången. dvs ett ben är högt i taget. Och så kollar du ingången, när du får en etta på en kolumn så vet du att knappen ligger i korsningen mellan den kolumn som har spänning och den rad du har etta på.
Postat: 20 september 2004, 20:18:40
av Volny
Tihi, jag går oxo på scouterna dock kan jag inget om sådant här =)