Vad är detta? nån form av likriktare??

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Elias

Vad är detta? nån form av likriktare??

Inlägg av Elias »

Hej. Hjälpte min mor att felsöka en gammal skinn symaskin som har gett upp livsgnistan. Hittade ganska snabbt felet, men vad är det för nått, och kan man hitta en ersättare?
Hade ingen kamera till hands men det är en aluminium aktig "tub" ca 25-30mm i diameter och ca 50-60mm lång.
På ena sidan är det två blåa ledningar ca 1,5mm2 och på andra sidan 2 svarta med samma diameter.

Nät spänningen går in på dom två blåa. Den ena svarta går direkt till motorn och den andra till en grön "korv" som jag tror är någon form av resistans för den har 4 anslutningar varav dom tre andra går till en serie av tre kontakter som läggs ihop fler och fler ju mer man trycker på pedalen och därifrån till motorn.

Ritade av vad som stod på den felande komponenten. Nät spänningen kommer in i den änden som är på den sidan av schemat som fanns på där det ser ut som spolar med streck bredvid. på understa text raden skall det vara ganska långt mellanrum mellan 563-3HQF och ICAR.p:ett i slutet av andra raden är jag inte 100% säker på att det är ett p för det var ganska kluddigt.

Motorn är av märket "Moretti"
Är det någon som har en aning om vad detta är och var jag kan hitta något att sätta dit istället?

/Elias

Bild
Senast redigerad av Elias 24 februari 2007, 18:16:57, redigerad totalt 1 gång.
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Ser ut som ett nætavstørningsfilter.
Liknande ett sånt hær
(det ær inte det filtret du ska ha men det kanske får dig på rætt spår)

EDIT: Førtydligade
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

ett helt vanligt avstörningsfilter, du kan lugnt prova att köra utan för att kolla om du känner för det, avstörningsfilter finns på många ställen , men brukar kosta några hundralappar, rekomenderar kolla skrotlådor eller en titt på ebay, sök under Industrial Electrical & Test på filter, brukar finnas ganska mycket som är annvändbart där,

annars kan man bygga själv med med lite spolar och kondingar men det brukar vara smidigast att ta en färdigbyggd
Skriv svar