Sida 1 av 2

Snabb DSP med flyttalsprocessor?

Postat: 18 februari 2007, 21:40:01
av bengt-re
Finns detta ?

minst 400MIPS
minst 3MFLOPS(32-bit)
minst 512kB ram

Eller är det bara en kompex dator som gäller?

Texas Instruments TMS320c30 klarar flyttalskraven
Blackfin klarar heltalsbitarna

Finns det någon på marknaden som klarar båda bitarna ?

Glömde jag att säga att 2,5W var max strömförbrukning.....

Postat: 18 februari 2007, 23:39:26
av Andax
TigerSHARC kanske?

Postat: 19 februari 2007, 07:55:04
av exile
3Mflops? Det är inte speciellt mycket, varför inte använda mjukare för floating point? Då skulle du enkelt kunna använda Blackfin, vilket skulle klara kraven som du har satt upp, ganska lätt... ^^

Postat: 19 februari 2007, 21:21:01
av bengt-re
Jo, men inte samtigt som allt heltalstuggande. Går åt över 500 instruktioner per flyttalberäkning och det ger ju inte mer än ungefär 2 MFLOPS sen tillkommer heltalstugget på det = går inte :(

Postat: 19 februari 2007, 22:03:33
av exile
500instruktioner?

Kan aldrig tänka mig att en optimerad floating point skulle ta 500instruktioner på en blackfin, en optimerad multiplikation på avr tar 150 instruktions cyklar. och där tas den största delen av multiplikation och additioner instruktioner (efter som den bara hantera 8bitar åt gången)

Jag skulle snarare kunna tänka mig 50instruktioner vilket skulle kräva ca 150mips... så ca 400+50*3~550mips...

Postat: 19 februari 2007, 22:19:37
av sodjan
> Jag skulle snarare kunna tänka mig 50instruktioner.....

Är det inte lite svårt att svara på det utan att veta det faktiska
flyttalsformetet ? Specen i första inlägget säger bara "32 bit",
men hur är det fördelat på mantissa och exponent (t.ex) ?

Postat: 19 februari 2007, 22:21:50
av bengt-re
Hmm.. jo, kanske finns bättre flyttalsbibliotek...

Postat: 20 februari 2007, 02:10:22
av funkis
Jo det finns, kolla Texas nyare C60xx, C30 är bra gammal nuförtiden
Texas har ju några skumma dubbel kärne DSP kanskle det kan vara nått?.

Postat: 20 februari 2007, 20:34:16
av exile
sodjan skrev:> Jag skulle snarare kunna tänka mig 50instruktioner.....

Är det inte lite svårt att svara på det utan att veta det faktiska
flyttalsformetet ? Specen i första inlägget säger bara "32 bit",
men hur är det fördelat på mantissa och exponent (t.ex) ?
Troligt vis syftar han på IEEE-754 Single precision floating point. Ja visst finns det andra "standarder", men den här är klart vanligaste...

Dessutom skulle det inte göra så stor skillnad om mantissa och exponeten skulle var i någon annan storlek, om du tänker efter.... ^^

Postat: 20 februari 2007, 21:29:09
av bengt-re
Skall leta vidare - jo texas C30 är kanske inte helt ny idag (fast Volvos C30 är rätt ny ;) ) Jag har aldrig kollat på C60 - skall göra min hemläxa och läsa datablad !

Postat: 28 februari 2007, 11:19:59
av grapetonix
_500 instruktioner_ för flyttalsberäkning?
Vad är det för exotiska funktioner? Sinus?

För 32-bitars IEEE tar A*B ett tiotal instruktioner för en microchip dsp30.
Sinus typ 500 instruktioner, fast det är väl för att det baseras på en lång taylorutveckling.

Postat: 28 februari 2007, 20:32:41
av gille
Behöver du verkligen flyttal?
Kan du inte göra allt som fixedpoint?

Postat: 28 februari 2007, 21:30:16
av bengt-re
Nix - tyvärr inte.

Postat: 28 februari 2007, 21:50:52
av ucadv
varför inte en FPGA?

http://www.opencores.org/projects.cgi/web/fpu/overview

Jag ska bygga en DIY synt och har funderat på att skippa DSPn helt. En ARM + en halvstor FPGA är både billigare och snabbare. och så kan jag använda samma plattform i en massa andra projekt...

Postat: 28 februari 2007, 22:02:20
av bengt-re
Beräkningarna lämpar sig inte riktigt för den layouten - inte som det ser ut nu iaf, men har tänkt tanken