Sida 1 av 2
Distpedal
Postat: 14 februari 2007, 16:21:53
av patricliljedahl
Som så många andra har jag valt att bygga en distortionspedal till elgitarr som pejektarbete under mitt sista gymnasieår.
Men..Nu undrar jag följande:
http://generalguitargadgets.com/index.p ... Itemid=118
Följ länken och kolla upp ITS808 Schematic / Parts Layout.
Undrar vad effekten skulle bli om man bytte ut R20 (Tone control) som skall vara en 20k EQ Taper pot ELLER en 25k Linjär pot, mot en 20k Linjär pot? Skulle det fungera eller bli pannkaka?
Lyckas mämligen inte hitta något 25k linjär som man kan sätta en liten snygg ratt på.. Och EQ Taper vet jag inte vad det är
Det hela är ett projektarbete under mitt sista gymnasieår och jag vill gärna att hela pedalen ser enhetlig ut, med likadana knappar på alla tre potar, ni hajjar säkert varför
Kan lägga upp lite bilder på hur arbetet fortskridit såhär långt om ett par dagar om någon är intresserad.
EDIT:
Vill gärna ha förslag på vart man kan köpa potar med följande värden och
likadana rattar till allihopa så att det blir snyggt:
500k Log
100k Lin
20k EQ Taper / 25k Linjär
Ursäkta nybörjarfrågorna och
Tack på förhand för hjälpen!

/Patric Liljedahl
Postat: 14 februari 2007, 16:31:28
av Fagge
Om tråden ska få ligga kvar i projekt forumet så är du tvungen att visa bilder, så bara fram med dom!.
Rattar hittar du blandannat här
http://www.trimlog.se/
Postat: 14 februari 2007, 17:58:26
av patricliljedahl
Okej, här kommer bilder på arbetet såhär långt;
http://img360.imageshack.us/my.php?imag ... entur5.jpg
http://img441.imageshack.us/my.php?imag ... entor5.jpg
så långt har jag kommit, sladdar, potar, plus en lysdiod, själva lådan, och telejacken är det som är kvar att köpa.
Jag har redan kollat trimlog, elfa, kjell, clas ohlsson, ingen av dessa affärer har potar i samma modell med de tre värden jag behöver
Det bästa skulle ju som sagt vara att alla var likadana, så att man kan ha likadana rattar på dom, och allt ser snyggt och prydligt ut.. Men det verkar skita sig
--
En till fråga dessutom, skulle jag kunna plocka bort DC-jacket helt, och bara köra på batteri, genom att koppla den svarta sladden direkt till batteriet som jag har försökt ilustrera på bilden med ett grönt streck, och skita i att koppla den andra, röda, sladden via jacket utan direkt till dioden? (som inte syns), förlåt om min förklaring är otydlig, jag suger på sånt här men vill gärna lära mig
Bild på vad jag menar:
http://img67.imageshack.us/my.php?image=namnlsys3.jpg
Postat: 14 februari 2007, 19:16:21
av Peterpall
Kolla ifall du hittar något här
Hit me
Där finns även de andra grejorna du behöver..
Postat: 14 februari 2007, 20:04:49
av JimmyAndersson
När det gäller DC-jacket så ser det rätt ut.
Det är inte så jättenoga med potarna. Ta de som har värden närmast de i schemat. Enda skillnaden blir att du får en liten aning mindre känslighet, dvs mindre utrymme mellan min/max. Kanske lite mer dist också iofs, men det gör ju inget.
Elfa och Trimlog har garanterat potar av olika värden men med samma sorts axel. Jag har köpt flera hundra därifrån...
När det gäller pot-rattarna så kan du försöka hitta de som har en liten skruv på sidan för att de ska sitta bra på pot-axeln.
Modellen på potarna behöver inte vara likadan på alla. Det räcker om axeln passar de rattar du tänkt välja. Dvs rätt diameter och antingen kantiga/räfflade eller helt runda.
Postat: 14 februari 2007, 20:27:07
av patricliljedahl
Tack för svaret Jimmy, då blir det nog en 20 kOhms linjär pot istället, beställning från tyskland verkar onödigt krångligt och jag har inte allt för mycket ti på mig att vänta på posten
Vad bra att det verkar funka utan DC-jack också, då slipper man ett störande hål som man ändå aldrig använder

Jobbigt att behöva släpa ytterligare en sladd liksom
--Edit--
Förresten, går rattarna på Trimlog att använda till t.ex. 64-253-00 på Elfa, vet du det?
Postat: 14 februari 2007, 21:41:18
av MadModder
Sökte efter bilder på taper potentiometer, och jag kan inte se någon skillnad på dem alls jämfört med vilken annan potentiometer som helst.
Kanske står det för att det är en bana av kol?
Tapered är avsmalnande, men det verkar inte ha med saken att göra.
Hittade både linjära och logaritmiska "taper pot"
Postat: 15 februari 2007, 17:33:00
av patricliljedahl
Okej, tack för svaret.
Men jag tror att jag ska ta en "vanlig" linjär så blir det nog bra

Postat: 2 mars 2007, 10:20:15
av patricliljedahl
alla delar inhandlade, allt ihopsatt, inget fungerande.. inget ljud rinner igenom, oavsett vilket läge switchen är i. ena läget blir det inget ljud alls, andra läget blir det massa brumm och sus, men inget gitarrljud. inte ens LEDen lyser. min första tanke var att det e något fel vid switchen.. tips på annat som är vanliga fel vid distpedalbygge ?

tack på förhand!
Postat: 2 mars 2007, 10:30:21
av Stuggi
Det finns ett bra verktyg när man felsöker effektpedaler, en avklippt gitarrkabel med en 0,1µF keramisk konding i serie med mittpolen. Sedan kopplar du bara jorden i kabeln till pedalens jord och använder kondensatorbenet som probe. Alternativt kan man löda fast en multimeterprobe efter kondensatorn så att det ser mera profsigt ut.
Iden är att man sedan kan kolla var signalen försvinner genom att trycka in proben lite hr och var i signalkedjan...
Postat: 2 mars 2007, 10:38:34
av patricliljedahl
Fan, asså tack för tipset som faan, men jag har varken kabel eller konding, speciellt inte kabel, till övers.. Men jag får luska reda på mulimeter hos fastighetsskötaren för hoppningsvis .. Men tack för tipset ändå! Får användas när man slitit ut kablarna så mycket så man köpt ny

Postat: 2 mars 2007, 11:00:06
av ensten
Spontant så ser jag en sak som verkar skum. På bilden som finns på sidan 2 i
det här dokumentet så ser det ut som det är en helt annan typ av kondensator längst ner till vänster på kortet än den som du har monterat. Vet inte om det spelar roll i det här läget eftersom jag inte sett ngt kopplingsschema.
Postat: 2 mars 2007, 11:05:20
av patricliljedahl
Hmm.. Har jag inte lagt märke till, kan vara det som är konstigt..
http://generalguitargadgets.com/pdf/ggg_its8_sc.pdf
Schema
då jag inte är någon superhaj på komponenter, vad är det för typ på bilden?
Postat: 2 mars 2007, 14:20:23
av ensten
Ser ut som en keramisk historia ...
Vet du vilket komponentnummer den har?
EDIT> Såg nu att verkar rätt. C11=10uF. Det du kan göra är att gå igenom alla lödningar (även kolla efter kortslutningar). Kontrollera alla komponenter som är polariserade så att dom är vända åt rätt håll.
Postat: 3 mars 2007, 21:47:13
av patricliljedahl
nu har jag kollat runt lite och isner nog att jag verkligen suger på det här. jag ser i kopplingsschemat en massa jordpunkter, men har ingen aning om hur jag ska göra för att få till det.
se den här bilden:
de röda ringarna, ska jag bara koppla från dessa till ex. chassit eller hur ska jag gå tillväga?
och vad betyder V+ och Vr? (I de gröna ringarna) är det något jag behöver bry mig om?
ni får ursäkta nybörjarfrågorna, men jag skulle verkligen uppskatta om någon kunde hjälpa ig, detta ska vara klart om 9 dagar! Tack på förhand!