Sida 1 av 1

Stegmotor fråga

Postat: 5 februari 2007, 23:01:54
av SmourF
jag vet att det finns par sådana ute så ska ni klaga gör er inget besvär :)

de jag undrar när jag söker runt är... och hoppas ngn sitter på svaret...

först... vad är hållmoment ? och hållmoment ex 3Nm vad står de för ? typ 300gr 1m ut på en axel ?

sen... när man ska välja ut en stegmotor vad är viktigt och tänka på... hållmoment... spänningen den drivs på... antal Ampere per lindring... hur hållmomentkurvan ser ut...

för jag såg en som drevs på 6V och 1-2A och hade högt hållmoment typ 12Nm och de tyckte jag var lustigt...

och sista frågan... om det står att en stegmotor drivs på 6V... kan man driva den på typ 24V ? för jag för mig ngn sa de här i forumet... sätt på mer spännig så går den bättre :lol: hehe

hoppas ngn finner sig tiden o besvara en eller flera frågor :)

tack i förhand

MVH SmourF

Postat: 5 februari 2007, 23:11:42
av bengt-re
Nja, tja, hmm....

3Nm är 3N (vilket av en tillfällighet är ungefär den kraft som en massa på 300gram utvecklar vid jordytan...) 1 meter ut - japp.

Motorval beror på hur mycket kraft du behöver! Sen är det bara att välja drivsteg så att dessa klarar av att driva motorn som du valt.

Jo, stegmotorer har induktans... rätt mycket induktans också - för att uppnå önskad ström vid annat än stillastående så måste spänningen höjas. Det enklaste sättet är att mata motorn med en högre spänning (säg 24-30VDC) och sedan sätta ballastresistorer som begränsar strömmen till max märkström vid stillastående. Det tråkiga med denna enkla lösning heter förluster.... Det drar lätt iväg till 10-tals watt per motor....

Den smarta lösningen är att ha en smart motorstyrning som PWM-ar motorströmmen och spar värme, med lite tur så ger dig din motorstyrning microsteg och annat trevlig också på köpet....

Postat: 6 februari 2007, 00:00:51
av jojje
http://www.allmotion.se/files/lib/8.pdf är alltid ett bra ställe att börja på.

Postat: 13 februari 2007, 19:19:45
av SmourF
jojje skrev:http://www.allmotion.se/files/lib/8.pdf är alltid ett bra ställe att börja på.
mycke bra sida :) gått genom den och den har gett mig många svar och däremot fler frågor med :) tack du
bengt-re skrev:Nja, tja, hmm....

3Nm är 3N (vilket av en tillfällighet är ungefär den kraft som en massa på 300gram utvecklar vid jordytan...) 1 meter ut - japp.

Motorval beror på hur mycket kraft du behöver! Sen är det bara att välja drivsteg så att dessa klarar av att driva motorn som du valt.

Jo, stegmotorer har induktans... rätt mycket induktans också - för att uppnå önskad ström vid annat än stillastående så måste spänningen höjas. Det enklaste sättet är att mata motorn med en högre spänning (säg 24-30VDC) och sedan sätta ballastresistorer som begränsar strömmen till max märkström vid stillastående. Det tråkiga med denna enkla lösning heter förluster.... Det drar lätt iväg till 10-tals watt per motor....

Den smarta lösningen är att ha en smart motorstyrning som PWM-ar motorströmmen och spar värme, med lite tur så ger dig din motorstyrning microsteg och annat trevlig också på köpet....
tack för svaret :)

så man ska ha så mkt matspänning som möjligt... även om motorn går på 6v ? "restspänningen" mste hamna ngnstans ? de e säkert jag som tänker konstigt...

chopperdrivning e de typ PWM eller switchad drivning istället för det traditionella motstånd grejen ? stötte på de begreppet när jag kollade på par drivkretsar

nu till min huvudfråga :) jag läste att man har mer torque hållmoment ju högre upplösning man har... jag visste man hade mer hållmoment i halvsteg än i helsteg men har man mer o mer ju högre upplösning man har... 1/4, 1/8, 1/16, 1/32, 1/64 - steg ?

de e nog allt för tillfället :) lite klydigt allt detta... trodde jag förstod det en gång men nääääääädå

tack i förhand

MVH

Postat: 13 februari 2007, 22:00:11
av bengt-re
"restspänningen" brinner upp i motstånden när motorn går långsamt eller står still - vid högre fart går spänningen åt för att bygga och bryta ner magnetfältet snabbare (så att du kan bibehålla momentet även vid lite högre varvtal), Chopper eller PWM är en mer sofistikerad och på alla sätt en bättre lösning bortsätt ifrån att det gör drivsteget mer komplext. Hur det förhåller sig med momentet med microsteg är inte helt självklart. I princip så bör halvsteg (och microsteg) ge högre moment, men det är inget som jag skulle våga konstruera efter - för närmare beskrivning /förklaring på hur detta förhåller sig med olika motorer och med olika typer av design på drivstegen får du fråga någon som kan mer om det än jag.

Jag räknar alltid med att motorn inte skall belastas mer än 50-70% av statiska momentet - går man över det så ökar risken för missade steg. Problem nummer två är att veta exakt hur mycket moment man behöver. Friktion, statisk samt dynamisk, fräskrafter samt tröghetsmoment är svårt att uppskatta noggrannt.... Välj hellre en storlek för stor motor än en storlek för liten.... Trist att behöva överdimmentioner, eftersom motorer och drivsteg är dyra saker, men bra maskiner har bra motorer...

Postat: 13 februari 2007, 22:28:17
av SmourF
bengt-re skrev:"restspänningen" brinner upp i motstånden när motorn går långsamt eller står still - vid högre fart går spänningen åt för att bygga och bryta ner magnetfältet snabbare (så att du kan bibehålla momentet även vid lite högre varvtal), Chopper eller PWM är en mer sofistikerad och på alla sätt en bättre lösning bortsätt ifrån att det gör drivsteget mer komplext. Hur det förhåller sig med momentet med microsteg är inte helt självklart. I princip så bör halvsteg (och microsteg) ge högre moment, men det är inget som jag skulle våga konstruera efter - för närmare beskrivning /förklaring på hur detta förhåller sig med olika motorer och med olika typer av design på drivstegen får du fråga någon som kan mer om det än jag.

Jag räknar alltid med att motorn inte skall belastas mer än 50-70% av statiska momentet - går man över det så ökar risken för missade steg. Problem nummer två är att veta exakt hur mycket moment man behöver. Friktion, statisk samt dynamisk, fräskrafter samt tröghetsmoment är svårt att uppskatta noggrannt.... Välj hellre en storlek för stor motor än en storlek för liten.... Trist att behöva överdimmentioner, eftersom motorer och drivsteg är dyra saker, men bra maskiner har bra motorer...
tack du :)

fann precis en hemsida tänkte jag kunde dela med mig för nya som funderar på samma sak men du förklarar de mkt bra :)

jupp... jag minns en siffra att man har 80% av hållmomentet i drift... så du har en bra poäng med 50-70% mkt bra underlag :)

http://www.anaheimautomation.com/intro.htm

om ngn kan styrka de med halvsteg och microsteg ska ge högre hållmoment eller moment i drift vore jag glad :) för jag stötte på det och de är halvt avgörande vad för steg man ska ha tycker jag :)

tack för ditt svar du!

nu ska de sovas :)... gonatt

MVH

EDIT:

fann en hemsida där de visar att ju högre upplösning ju lägre hållmoment vilket jag tycker är logiskt :) men dock så trodde jag alltid att halvsteg gav högre hållmoment/moment vid drift än helsteg

http://www.machinedesign.com/ASP/strArt ... rticle.asp