Senaste kretskortet

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
opampen
Inlägg: 1785
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av opampen »

Snyggt kort!

Är det den här temperatur givaren du jobbar med nu?
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3856
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av Mickecarlsson »

Glöm inte att köra ERC (Electrical Rules Check) på schema och PCB.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32805
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Marta skrev: 18 april 2024, 11:06:37 Lite smått kvar, KiCAD är så förbaskat motsträvigt och det skulle behövas lite tweaks här och där.
VA???!! Inte smd?! :vissla:
Ser väl bra ut. Undrar lite vad du har för standardbredd på ledarna? Jag har vågat köra 0.3mm på sistone.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6955
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av Marta »

Kortet är en "elbug" för morsetelegrafi. Den är byggd med 4000 CMOS för minimal strömförbrukning och skall drivas med ett 9V batteri. Det finns medhörning på kortet och drivsteg för både positiv och negativ spänning, tillräckligt hög för att hantera gamla rörradio. N/P-MOS som jag bara hittade i TO220 med önskad tålighet.
Den är omkopplingsbar mellan iambic A/B och självkompletterande mellanrum av/på. Den läser av ingångarna när nästa teckendel börjar, inte när föregående slutar. Som gammal trött invalid behöver jag de extra millisekunderna.

Det finns inget schema, kortet är ritat från hur trådarna sitter i labplattan. Får hoppas det kommer räcka med några små extra trådar för att det skall fungera... Drivstegen är ännu otestade. Det positiva är bara in på gate via ett motstånd. Det negativa är ännu oprovat. Det får inverterad signal och har en liten lyting i serie och diod som låser nivån till GND så pulserna till PMOS blir negativa.

Har testat logiken på labplatta och allt fungerar fint i "tomgång". Hur det fungerar med drivsteg och en hyfsat kraftig sändare utan jord och antenn med alldeles för mycket reflekterad effekt återstår att se...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32805
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av HUGGBÄVERN »

:tumupp: :)
ToPNoTCH
Inlägg: 4892
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av ToPNoTCH »

Marta skrev: 18 april 2024, 11:06:37 Lite smått kvar, KiCAD är så förbaskat motsträvigt och det skulle behövas lite tweaks här och där.
Finns det någon tanke med blandningen av 45 & 90 gradiga hörn ?

Försöker se ett mönster i hur du gjort men misslyckas.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6955
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av Marta »

Du har helt rätt. Hur linjernas hörnor blivit är tämligen godtyckligt.

Huggis Frågade om linjebrdden. Den är 0.25mm, den skall klara att dras mellan pinnarna på en IC. En del linjer skall breddas till 0.5mm innan det är klart.
opampen
Inlägg: 1785
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av opampen »

Marta skrev: 18 april 2024, 19:11:03 Kortet är en "elbug" för morsetelegrafi. Den är byggd med 4000 CMOS för minimal strömförbrukning och skall drivas med ett 9V batteri. Det finns medhörning på kortet och drivsteg för både positiv och negativ spänning, tillräckligt hög för att hantera gamla rörradio. N/P-MOS som jag bara hittade i TO220 med önskad tålighet.
Den är omkopplingsbar mellan iambic A/B och självkompletterande mellanrum av/på. Den läser av ingångarna när nästa teckendel börjar, inte när föregående slutar. Som gammal trött invalid behöver jag de extra millisekunderna.

Det finns inget schema, kortet är ritat från hur trådarna sitter i labplattan. Får hoppas det kommer räcka med några små extra trådar för att det skall fungera... Drivstegen är ännu otestade. Det positiva är bara in på gate via ett motstånd. Det negativa är ännu oprovat. Det får inverterad signal och har en liten lyting i serie och diod som låser nivån till GND så pulserna till PMOS blir negativa.

Har testat logiken på labplatta och allt fungerar fint i "tomgång". Hur det fungerar med drivsteg och en hyfsat kraftig sändare utan jord och antenn med alldeles för mycket reflekterad effekt återstår att se...
Så trevligt! Hederlig CMOS-logik!

Ska bli intressant att se hur det hela utvecklar sig! :)
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6955
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av Marta »

Det går så sakteliga framåt. Jag startar en projekttråd, det här är off-topic.
opampen
Inlägg: 1785
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av opampen »

:tumupp:
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3856
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av Mickecarlsson »

Ett kort till den nya RT-datorn. Kallar det 836, det är ett epromkort på stereoider :D
Det epromkort som fanns till RT-datorn kallades för CÅ-816, det hade plats för 16 st 2532 för att få 64k. Kortets adress var E0B0, men kunde byglas om till E0C0 och E0D0 för att få maximalt 192k eprom-utrymme i datorn.
Jag tog designen och gjorde om kortet till att ha 3 st 27512 och adresserade dessa tre direkt på kortet. En artikel i en MPU-laren (1983-2) har en bra beskrivning på hur man kan lägga in FLEX-program i eprom och kalla upp dem direkt via FLEX, lite av minnesresidenta program.
Programmet (PROM) var tänkt för den gamla RT-datorn och använde minnesarean E800 för lagring av tabeller och anrop för detta. E800 används som bildminne i nya RT-datorn. Men, det finns en 1k reserverad minnesarea på adressen E400 som kan användas i stället. Så jag slängde in det på kortet också.
Kortet fungerar perfekt med minnet, och jag har gjort lite tester med att läsa eprom, tyvärr har jag inga blanka 27512’or och ingen epromraderare, detta löser sig troligtvis i veckan och mer info postas i projekttråden.
I alla fall, här är bild på kortet:
IMG_4983.jpeg
IMG_4999.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32805
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Med en dåres envishet, om du inte hittar 27512 någonstans UTOM hos Unicorn-Electronics kan hustrun ta hem en handfull till dig i sommar.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3856
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av Mickecarlsson »

Tack, men jag har så jag klarar mig :D
Jag har ca 10 st 27512'or, 5 st raderade är på väg hem, och 5 st här hemma som ska tömmas.
Användarvisningsbild
petertub
Inlägg: 398
Blev medlem: 21 september 2022, 15:59:11
Kontakt:

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av petertub »

Under tiden kan du lägga dem i solen, det är nog bara fråga om några dagar i direkt solljus.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5467
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av anders_bzn »

Ett litet kort som passar i en Elko dosa. HAN porten från elmätaren i en ändan, sen en RJ45 där det skickas RS485 över ett av paren i en CAT6 kabel. I andra ändan sitter det en Raspberry PI men en RS485 HAT.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar