Senaste kretskortet

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6971
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av lgrfbs »

Ytterligare ett mj projekt:
DCCkeypad.jpg

Naturligtvis lyckades jag med att vända signalbilden på J1 180 grader fel mot verkligheten. :doh:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
xmag
Inlägg: 92
Blev medlem: 15 mars 2022, 18:38:02
Kontakt:

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av xmag »

Jag får väl bidraga till detta åxå!

Min mikrofonförstärkare som är den hittills bästa jag byggt med 4,5 Volt biasström (för elektret-kapslar likt WM61) :
Bild

Bild

Kan läsa mer om det här: https://www.xmag.se/mikrofonforstarkare-ema2204/

Gerberfiler för att få eget kort tillverkat finns här: https://www.xmag.se/sdm_downloads/mikro ... e-ema2204/
,
,
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av Janson1 »

Hej, är precis på gång att göra ett mönsterkort igen. Det var ganska längesedan sist så jag undrar vad som är billigast (tiden är inte så kritisk denna gången) totalt sett. Jag kan tänka mig 5 st och måttet 100x210 mm 2 lagers FR-4 kort med normalt isolationsavstånd (>8 mil). Jag tittade åt kina men frakten blev mer än 60 % av totalen... Det finns väl fortfarande möjlighet att göra korten i Sverige? Förslag?
Skogen
Inlägg: 901
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av Skogen »

JLCPCB tar ung €25 för 5st kort 100x210 inkl långsam frakt (ung 3 veckor) och moms (IOSS).
Att frakten är en stor del av priset har väl ingen betydelse, vad som är intressant är totalkostnaden per kort.
Har svårt att tro att det skulle vara billigare i Sverige, eller Europa för den delen.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8412
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av AndersG »

Har du kollat AISLER?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av Glenn »

Ska du ha lite flera så brukar DirtyPCBs "protopack" (i.e "ca 10 st", sist fick jag 12) vara billigast, dom har även många val som många av de billigare saknar. (laminat och koppartjocklek tex, och fler än 4 lager mm)

https://dirtypcbs.com/store/pcbs

Har beställt från dom flera gånger, dock aldrig efter att posten började agera naz..ordningsman i klassen.
Skogen
Inlägg: 901
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av Skogen »

Aisler tar €22,13 för 3st kort 100x100. Verkar vara fri frakt, men man måste logga in för att få mer info och det har jag ingen lust med.
Alltså lär dom vara betydligt dyrare än exempelvis JLCPCB. Man kan ju ha andra anledningar till att beställa från Europa men det kan knappast vara priset.
JLCPCB sköter momsinbetalning, IOSS, så man ska slippa extra kostnad vid leverans. ALLPCB gör inte det, t.ex.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8412
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av AndersG »

Aisler är dock betydligt snabbare. Brukar ta ca 1v för den billigaste frakten. De levererar momsfritt till oss och vi betalar momsen här så det blir inga extra kostnader. nackdelen är att antalen går i multipler på tre. Jag kan kolla vad 100x100 kort blir.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av opampen »

xmag skrev: 22 juli 2022, 11:53:13 Jag får väl bidraga till detta åxå!

Min mikrofonförstärkare som är den hittills bästa jag byggt med 4,5 Volt biasström (för elektret-kapslar likt WM61) :
Bild

Bild

Kan läsa mer om det här: https://www.xmag.se/mikrofonforstarkare-ema2204/

Gerberfiler för att få eget kort tillverkat finns här: https://www.xmag.se/sdm_downloads/mikro ... e-ema2204/
,
,
Snyggt bygge! Roligt att se OPA2134! Riktigt fina mikrofon op-ampar. Med mycket låg dist. Har använt dom till ett linje steg!
Skogen
Inlägg: 901
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av Skogen »

Janson1 skrev: 25 oktober 2022, 06:29:24 Hej, är precis på gång att göra ett mönsterkort igen. Det var ganska längesedan sist så jag undrar vad som är billigast (tiden är inte så kritisk denna gången) totalt sett. Jag kan tänka mig 5 st och måttet 100x210 mm 2 lagers FR-4 kort med normalt isolationsavstånd (>8 mil). Jag tittade åt kina men frakten blev mer än 60 % av totalen... Det finns väl fortfarande möjlighet att göra korten i Sverige? Förslag?
AndersG skrev: 25 oktober 2022, 11:31:50 Aisler är dock betydligt snabbare. Brukar ta ca 1v för den billigaste frakten. De levererar momsfritt till oss och vi betalar momsen här så det blir inga extra kostnader. nackdelen är att antalen går i multipler på tre. Jag kan kolla vad 100x100 kort blir.
Nu är ju det Janson1 som är ute efter kort i storlek 100x210, och tiden är inte så kritisk den här gången.
Att jag jämförde kort i storlek 100x100 beror på att det var ett av dom större korten jag hade gerberfiler på.
Man kan ju inte få pris hos Aisler annars om man inte loggar in.

JLCPCB tar ung €25 för 5st kort 100x210 inkl långsam frakt (ung 3 veckor) och moms (IOSS).
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av Janson1 »

Tackar alla för input. Skogen:: Ditt förslag verkar helt ok! Tyvärr så har mina filer drabbats av nåt, helt plötsligt innehåller dom 0 byte = allt väck... Så jag får göra en ny prototyp!
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av Janson1 »

Nu är en ny prototyp gjord och jag provar nu med JLCPCB Efter lite meck med fraktalternativen stannade kalaset på under 250 kr i svenska pengar. Nu lär det väl ta ett par veckor innan jag kan se nåt resultat. Skall väl fota av alstret sen, en trefas inverter.
Skogen
Inlägg: 901
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av Skogen »

Jag har faktiskt ett litet kort som just är färdigt hos JLCPCB och väntar på att hämtas av fraktbolag.
Billigaste frakten, får se när det dyker upp.

Edit:
Och i morse låg det i lådan levererat av den tidiga fågeln.
Beställt 24/10
Skickat från Kina, billigaste frakt 27/10
Anlänt i brevlådan 3/11
Inte så illa pinkat :)
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av lond »

Fick en leverans av kretskort från JLCPCB:

Först ett kort för att göra 7-segment displayer av filament lysdioder:
BildBild
En koppartråd på 1,5mm2 agerar stöd på baksidan..

En ny laddning av ESP8266 P1-läsare (elmätare), med uppdateringar från input av kollegorna på jobbet. Beställde 15st, men fick 32 :)
Bild

Sedan ett kort för att transplantera "hjärnan" den automatisk rengörande kattlådan, för att lösa problemet med att original "hjärnan" + närvarosensor har svårt att hanterar mina katters skillnad i vikt och att en av dom gärna flyttar sanden, så att sensorn konstant detekterar att en katt är på lådan (enkel vippa med en fjäderbelastad brytare på ena sidan)..
Så det blev ett kort med en ESP8266:a med en I2C-expander för extra IO:s, en motordrivare, en HX711 modul + en modifierad badrumsvåg för att ersätta "närvarosensorn" och 3st WS2818 lysdioder.
Så nu triggas närvaron av vikt (över 250g) och förflyttning av sand i lådan påverkar inte detekteringen längre, dessutom är den uppkopplad och skickar data till Grafana/influxdb via MQTT, så att jag kan se exakt vilken katt som gick på lådan när och om det är dags att tömma uppsamlingslådan :vissla:

Bild
Bild
Bild

/// Marcus
Användarvisningsbild
xmag
Inlägg: 92
Blev medlem: 15 mars 2022, 18:38:02
Kontakt:

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av xmag »

Jag utvecklar en mätapparat för högtalare mm. Så här ser kretskortet ut:



20221214 204155 Kretskort översida.png



20221214 204254 Kretskort undersida.png



Synpunkter?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar