Senaste kretskortet

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Melkutt
Inlägg: 1151
Blev medlem: 3 september 2007, 02:02:39
Ort: Gotland/Stånga
Kontakt:

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av Melkutt »

Senaste blev en uppdatering av mitt RF reläkort till raspberry kort för styrning av SDR radio beroende av band.
Första försöket med lödugnen utan stencil och med org FW, det gick, men inte bra :lol:
0A2C7AD8-F563-43BE-8B0A-4CECC9DDF8B8.jpeg
Nästa kort är ett switchat spänningsagg!
Grunden är plankat direkt från LT Journal.
Jag har justerat lite värden och lagt till en 12V regulator för framtida kretskort.
Det mesta är 0402 som är bakad i lödugn, årets dyraste projekt då man vart tvungen att skaffa lödugn och massa nya komponenter :)
Märkte att man är visst skakigare än vad man trodde, blir nog att gå upp ett hack i storlek tills nästa kort.
Har redan lyckats blåsa Q301 (negativ reglering) som är till för att sänka 8mA på utgången för att lyckas komma ned till 0V.
Fungerade i säkert 30 sekunder, tills jag började experimentera med strömregleingen :vissla:
Men det är ännu första upplagan, säkert massa missar som jag inte har hittat än.
439F7CA9-7789-44B7-B830-DCA270857DCF.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8469
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av AndersG »

En adapter från 50-pol IDC till DIL. För labbdäck.
IMG_20230313_184418.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6921
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av Marta »

Tredje gången gillt, någotsånär. Blev väl sådär. Igår klabbade allt. Idag tappade jag filmen, besvärligt att lägga på den exakt nu när jag är invalid med en stenhand. Blev några större prickar och något ställe som behöver rensas. Dessutom känns hela ytan sträv av pyttesmå prickar. Snart dags för nästa kort, då skall det bli perfekt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8469
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av AndersG »

Snyggt! Vad skall det bli?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6921
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av Marta »

Dunderkortis, men det kan fixas med en hobbykniv... Fick några markeringslinjer i fel skikt, så de skrevs ut.

Avläsning av 18B20 temperaturgivare. Ganska långa slingor. Drivkretsen är från en Maxim appnote. En PIC skall styra själva avläsningen, som är tidskritisk. Sedan skall en RPi 0W bearbeta det och skicka vidare. En HCT00 används för att nivåomvandla 3.3 till 5V samt välja om UART sänder till PIC eller en utgång. In till RPi en enkel spänningsdelare. Där är också en 7805 med kylplåt.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av Mizzarrogh »

Kul! Det är en rolig komponent att bygga med! Jag tycker också att det blev riktigt snyggt! :tumupp:
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8469
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av AndersG »

Fick några markeringslinjer i fel skikt, så de skrevs ut.
På mitt HP1000 backplane hade jag ett helt omotiverat hål på 4-lagerskorten från Aisler. Visade sig vara den nollpunkt jag markerat för att få alla mått rätt som jag glömt ta bort. Som tur var var där inga viktiga ledarbanor.
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1786
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av toffie »

Har inte tittat i denna tråden sedan 2016 märkte jag idag.. hade ett prenumerations-mail från sista gången jag tittade i tråden, daterat 2016.. :shock: :D

Va många roliga kretskort ni har gjort, riktigt skoj när ni allihop delar med er av era projekt! :D
Användarvisningsbild
Melkutt
Inlägg: 1151
Blev medlem: 3 september 2007, 02:02:39
Ort: Gotland/Stånga
Kontakt:

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av Melkutt »

Fick en leverans med lite nya kort idag :D
Tråkigt bara att beställningen från Mouser inte har kommit än bara efter en vecka av väntan, men det visade sig häromdagen att dom ville ha några dokument ifyllda för att skicka orden med en ESP32-S3 :humm:
Vilket fall som helst så hade jag i alla fall material för att få ihop 18650 laddaren.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 908
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av mankan »

Har länge velat testat bygga något med Analog Devices nedskalare HMC447 och HMC862A och har nu chansat med 4-lagerskort från JLCPCB och det funkar bra, lite mer förluster än vad databladet säger när man kryper över 20GHz men det är inte så konstig då de specar Rogers 4350-laminat och inte FR4. Totalt 3 varianter, en på HMC447, en med single-ended in/ut på HMC862A och en single-ended in, differentiell ut på HMC862A.
small_01_HMC862A_build.jpg
small_03_HMC447_components_placed.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
H.O
Inlägg: 5703
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av H.O »

Snyygt!
Mäter du 20GHz med PCBite-proberna 20GHz? :D
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 908
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av mankan »

Oh, nej. Det var bara för att spänningssätta HMC862A-korten innan jag fått själva kretsarna. HMC447 fick jag köra med stencil. 25GHz var det mesta jag fick igenom på ett par av korten.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3818
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av Mickecarlsson »

Ett adapterkort för att reparera ett antal PKCB-104 radioaktivitetsmätare.
Den LCD som sitter där läcker, och det går inte att få tag på några NOS, hittade en kille som gjort detta i KiCad, men han släppte inte filerna så jag gjorde det själv i KiCad 7.
Hämtade dom idag, ska se om jag hinner reparera en, i så fall kommer det i en projekttråd.
IMG_4640.jpeg
Här är en bild på en med trasig display:
IMG_4641.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
N3M0
Inlägg: 135
Blev medlem: 2 januari 2011, 21:03:44
Ort: Lund

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av N3M0 »

Efter felsökning på en Amiga 500 Rev 6a konstaterade jag att 2 av 4 minneskretsar var kass, tyvärr hade jag inga i reserv.
Det verkar även som om 256K x 4 bit DIL20 DRAM kretsar har blivit svårare och dyrare att få tag på, medans 256K x 16 bit ytmonterat minne var både billigare och lättare att få tag på.
Så jag ritade lite snabbt ihop ett kort för att ersätta 4/8st DIL20 minnen med 1/2st ytmonterat minne.
A500ChipRamKort.jpg
Här är en bild på kortet monterat och (chip)minnet fullt expanderat och fungerande.
A500ChipRamMonterat.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3509
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av lond »

Snyggt :tumupp: :tumupp:

Lever upp till ett av mina devis: Dom flesta problem kan lösas med ett kretskort...

/// Marcus
Skriv svar