Sida 1 av 2

Digital hastighetsmätare till volvo 740

Postat: 4 april 2004, 08:40:51
av sebbe
Tjean Grabbar och tjejor(om det finns nåra här)

Jag såg för ett tag sen nån ritning på digital hastilhetsmätare till en volvo 740 och jag har för mig att det var här
nu undrar jag om det är nån som vet vart det finns en sån ritning

sebbe

Postat: 4 april 2004, 13:57:39
av danei
Det här är nog det närmaste du kan hitta här. Jag har inte minneav att jag har sett någon annan.
http://www.geekjoan.com/forum/viewtopi ... e%2A#12926
Men det är väl bara att sätta någon tp av krans på kardanaxeln som kan ge pulser till en räknare. En mikrokontroller är nog en smidilg lösning för att omvandla pullser/tidsenhet till siffror.

Postat: 4 april 2004, 20:54:59
av Sparkz
Det sitter redan givare i bakaxeln på 740. 12 eller 48 pulser per hjulvarv beroende på årsmodell och om du har ABS.
Har för mig att det ska finnas en buffrad utgång bak på instrumentet också.

Postat: 5 april 2004, 06:51:46
av sebbe
jag tror det är en 88a och den har inte abs
jag slet ur hastighetsmätarn i går och jag tror det bara är 3 sladdar till mätarne plus minus och jord

sebbe

Postat: 5 april 2004, 12:17:29
av tusse
:?: plus minus och jord :?:

Du menar väl PULS minus och jord.

Står det inte något på mätare, pulser per kilometer

Postat: 5 april 2004, 16:46:21
av sebbe
nej det ända som står är +, -, jord

sebbe

Postat: 5 april 2004, 18:20:26
av danei
Är hastigetsmätaren ett vanligt visarinstrumen. Typ magnet på nål varianten. Kommer inte ihåg vad de heter.

Postat: 5 april 2004, 18:54:19
av sebbe
vet inte

sebbe

Postat: 5 april 2004, 19:22:39
av tusse
Jag vet bara hur Fords hastighetsmätare såg ut, där hade man monterat en motor där normalt wire gick ut, man bestämde varvtalet med dom pulserna som man fick från givaren i växellådan. Att man hade den lösningen var bara för att få trippmätaren som är mekanisk att fungera.
Kan tänka att det ser liknande ut på Volvo, dom använder nog VDO mätare dom också.

Volvo 740 88 Blackline

Postat: 5 april 2004, 22:11:43
av Sparkz
Kabeln från givaren är grönvit har jag för mig. Hastighetsmätaren är ett vridspoleinstrument (tror jag) och vägmätaren drivs av en stegmotor.
Ska kolla kopplingsshemat på jobbet imorgon, det ska gå att ta ut en signal nånstans, farthållaren använder den.

Postat: 6 april 2004, 15:33:12
av sebbe
men är det nån som vet hur man bygger en lätt digital mätare då?

Postat: 6 april 2004, 15:36:52
av danei
om det är ett vridspole instrument är det en anlog signal det handlar om. Antingen tar du ett panelinstriument eller också smaplar du med en mikrokontroller. Men om det ska vara helt digitalt får man fixa fram en pulsad signal.

Postat: 7 april 2004, 19:12:43
av Sparkz
Om du kan fixa en bild på baksidan på ditt instrument kan jag peka på utgången, min digitalkamera är skrot...

Det finns två fabrikat på 740-instrument, VDO och Yazaki. Skillnad syns på trippmätaren, Yazaki har ett "fönster" för varje siffra, på VDO har de tre första siffrorna ett fönster och 100m-siffran ett eget.

Men signalen kommer från mätaren så ska du byta ut den mot en digital så får du gå direkt på givaren ändå...

Postat: 7 april 2004, 22:50:57
av tusse
Kablarna till hastighetsmätaren sitter på en trepolig kontakt med en grönvit kabel som är pulserna från givaren, en blåröd som är plus från tändningslåset och en brun som är jord.
Givaren är en induktiv givare kopplad mot jord.

Postat: 8 april 2004, 21:04:44
av sebbe
Sparkz skrev:Om du kan fixa en bild på baksidan på ditt instrument kan jag peka på utgången, min digitalkamera är skrot...

Det finns två fabrikat på 740-instrument, VDO och Yazaki. Skillnad syns på trippmätaren, Yazaki har ett "fönster" för varje siffra, på VDO har de tre första siffrorna ett fönster och 100m-siffran ett eget.

Men signalen kommer från mätaren så ska du byta ut den mot en digital så får du gå direkt på givaren ändå...
tyvär har jag ingen digital kamera med jag ska kolla det där med sifrorna i morrn

sebbe