Sida 1 av 1
Hjälp med att läsa "teknisk specifikation".
Postat: 24 november 2006, 18:14:02
av Perrx
Tja!
Nu när det börjar bli vinter är det även dags att ladda batteriet på min mc. Då dom underbara (:roll:) konstruktörerna har placerat batteriet
under tanken på mc så måste man tömma tanken (vilket inte kommer inträffa) innan man kan komma åt batteriet. SMART!
Jag kom då på den smarta (?) idén att man kanske kunde koppla in laddaren via tex någon lampa. Problemet då är att strömmen från laddaren måste passera en säkring på 10A.
Tillfrågan!

Jag tror redan att jag har svaret, men hur mycket ström går det max
till batteriet?

Postat: 24 november 2006, 18:17:19
av sebastiannielsen
max laddström = 3.3 A....
Frågan är dock om påslaget av laddaren leder till att max 25 A går in i batteriet...
Postat: 24 november 2006, 18:17:38
av Zyxel615
Tömma tanken är väl inte så svårt? Leta upp bensinslangen, ha en dunk redo och låt det rinna.
Postat: 24 november 2006, 18:44:23
av Mindmapper
sebastiannielsen skrev:max laddström = 3.3 A....
Frågan är dock om påslaget av laddaren leder till att max 25 A går in i batteriet...
Inrush current är den största stötström du kan få under värsta tänkbara fallet. När batteriet är helt urladdad kommer laddaren att lämna hög ström under en kort tid. Så fort batteriet börjar ta emot ström så ökar EMK'n i batteriet snabbt och strömmen minskar då.
Backströmmen tycker jag är hög. Koppla bort laddaren från batteriet när du inte laddar.
Postat: 24 november 2006, 19:08:07
av Perrx
Tack för alla svar!
När jag kollade batteriet idag låg det en spänning på 12,42V över det. Alltså borde det inte vara någon risk att det går 25A när jag kopplar på laddaren?!
Den dagen säkringen flyger för att det går för mycket ström blir det till att plocka av tanken.

Postat: 24 november 2006, 20:16:29
av prototypen
Hejsan
Dessa 25A inrush kopplar jag ihop med nätanslutningen. Om dert sitter en ringkärna så kan den vara ganska elak med nätet och orsaka 25A inrush.
Prototypen
Postat: 24 november 2006, 22:01:51
av xxargs
Perrx skrev:Tack för alla svar!
När jag kollade batteriet idag låg det en spänning på 12,42V över det. Alltså borde det inte vara någon risk att det går 25A när jag kopplar på laddaren?!
Den dagen säkringen flyger för att det går för mycket ström blir det till att plocka av tanken.

Är det 'våt' eller sluten batteri - är det sluten batteri så är spänningen defintivt för låg och bör snarats laddas om du inte vill att det skall sulfatisera. även för 'våt' batteri så ligger den i underkant.
Ladda aldrig mer än 12-24 timmar per gång och helst med MC-laddare om det är batterier under 10-15 Ah, då oreglerad billaddare gärna ger lite för mycket ström även när det är fullt för att det skall vara riktigt bra (batteriet blir för varmt under laddning med hög ström)
Använd gärna en MC-laddare med uttalat underhållsladdningsfunktion (viktigt). Biltema har en liten som ger 2 ampere, storlek som en laptopadapter och kostar inte särskillt mycket. Med den så kan laddaren vara ansluten till batteriet hela vintern igenom utan risk för sönderkokta batterier eller tomma dito.
Postat: 24 november 2006, 22:44:04
av danei
Nu är det ju en trestegs hel automatisk laddare som är specad för den batteristorleken. Så det är nog inget problem.
Varför ska slutna batterier har högra spänning. Är det någon skillnad i konstruktion? Bortsett från katalysatorn om återbildar vatten.
Postat: 24 november 2006, 22:57:06
av Perrx
Det är ett slutet batteri som sitter i hojen. Den laddaren som jag funderar på är
http://www.ctek.com/SE/zafir90/tot_info.asp vilket jag har hört ska vara en bra laddare. Imorgon blir det till att dra till Clas Ohlson och införskaffa en.
Sen får det bli ett mail till ctek på måndag och frågas vad dom menar med start ström.
Är 12,42V lågt för ett 12V-batteri?
Postat: 24 november 2006, 23:08:12
av Perrx
Hittade ett datablad för en trafo 230V -> 24V DC. Där är inrushen specad för 230V. Detta borde ju betyda att det är den strömmen som dras från nätet.
EDIT:
"Definition
The inrush current is the waveform of the input current I i,
measured immediately after the input voltage is connected."
Postat: 25 november 2006, 13:02:24
av danei
Det är nog en beskrivning för folk utan elkunskaper. Det borde vara efter en halvperiod när man ansluter de vid nollgenomgång. Dvs högsta möjliga ström. Om man mäter som de skriver så blir strömmen noll.
Postat: 26 november 2006, 17:41:21
av xxargs
danei skrev:Nu är det ju en trestegs hel automatisk laddare som är specad för den batteristorleken. Så det är nog inget problem.
Varför ska slutna batterier har högra spänning. Är det någon skillnad i konstruktion? Bortsett från katalysatorn om återbildar vatten.
ja, slutna batterier har något högre syrahalt för att i viss mån kompensera den mindre rörligheterna som syran och dess joner har i glasflosset/gelatinet.
Kom ihåg, svavelsyran impregerad i själva blyplattat förbrukas vid urladdning och förväntas ersättas med syran som finns i vätskan/glasflosset/gelatinet utanför själva blyplattorna, och den processen (diffusionen) tar lite olika tid beroende på vilken form syran är i mellan plattorna.
Därför kan man säga att 12.6 Volt för våt batteri är ganska ekvivalent med 12.8 Volt för ett slutet batteri när det är laddat.
kataysatorn i slutna batterier är blyplattorna själva, då glasflosset och sprickorna i gelen tillåter gaserna att gå direkt till motsatt platta och omsättas - fungerar inte vid våta batterier då bubblorna aldrig kommer till motsatt platta utan blandas först vid ytan - därför måste man ha separata katalysatorer i propparna på våta batterier..
Slutna batteriers 'proppar' får aldrig under några omständighetr öppnas, luften eller snarar syret i luften utifrån oxiderat upp den negativa plattans blysvamp till icke reaktiv form - samma mekanism som dödar plattorna när syranivån blir för låg i 'våta batterier, den delen som har varit i luften utan syra omkring för länge är 'dött'.
Postat: 26 november 2006, 19:12:22
av danei
Finns det inte våta batterier som är slutna?
Postat: 26 november 2006, 21:42:38
av xxargs
jo moderna batterier till bilar med fönster som visar grönt,svart eller vitt är samt skvalpar när man flyttar runt dessa är traditionella 'våta' batterier med katalysator - dom kan man öppna utan risk för platthaveri - men avsikten är just att användaren aldrig skall behöva det