Sida 1 av 2

Strömförsörjning till ett micro ATX moderkort (båtdator)

Postat: 12 november 2006, 21:54:50
av wirre
Hej

Jag håller på med ett båtdatorprojekt, en egentillverkad låda och microATX,
P4 (2.0Ghz) Jag har beställt strömmatningskort som ska ha 12v in länk:
http://www.icd.se/default.aspx?aSa=Vp&Pi=981. Vad jag funderar på är vad händer när jag startar motorn och laddspänningen går upp till ca 14v ?
(jag har inte vågat prova!)
Jag har läst om aggregatet, men det framgår inte om det klarar upp till 14v.
Måste jag skicka tillbaka denna och istället köpa den här:
http://www.icd.se/default.aspx?aSa=Vp&Pi=1261
Har ni några svar på problemet?

m v h Wirre

Postat: 12 november 2006, 22:37:19
av gunne
En spänningsregulator?

Sen skulle jag använda en VIA c3 istället för att minska strömförbrukningen dramatiskt.

Postat: 13 november 2006, 12:36:55
av netrunner
"wide input" betyder troligen att den fixar en "fin" 12V till hårddisk m.m.

Det är troligen billigare att bara lita på att det den får är exakt 12V DC och släppa det vidare.

Mycket dyr sida detdär, är det mycket du har köpt /ska köpa där?

Jag har endel saker som är mycket biligare.

Observera att en P4 2Ghz är bara är lite snabbare än en CeleronII 1000MHz. Leta efter en beg. Celeron II med inbygt brafikkort så har du en bra start.

Postat: 13 november 2006, 21:04:18
av wirre
Hej igen

Jag håller på / har köpt: MSI 661FM2 (MS-7060) micro ATX
(inbyggd grafik, Lan, ljud) CPU:n P4 2,0 (passiv kyln) (ev nerklockning)
512Mb ram, Hdd 100Gb Uata, och strömförsörjningen blev
"ITX Nätaggregat DC DC 200W Micro ATX" från ICD, den verkar inte klara 14-14,5v inspänning som jag kan få med motor igång, så jag får nog sätta en spänningsstabb (12v) före.
Rostfri låda blir det med förhoppningsvis lite "skorstensverkan"
Jag funderar att köra med en lite kraftigare spänningsstabb för att kunna mata en TFT (15tum) på "ren" 12v.
Vad tror ni? kom gärna med förslag på en strömsnålare variant, alla tips är bra.

wirre

Postat: 13 november 2006, 21:17:05
av sodjan
Det är lite svårt att sätta en "stabb" på en spänning
på 12-14.5 V för att få en stabil 12V ut. De flesta (vanliga
linjära) stabbar vill ha flera volts diff mellan in och utgång.

Men enligt manualen (du kanske skulle kolla den) :

"12V input tolerance = 11V 14V, 11-16V can be achieved with a
simple trace cut. Consult the website for more information.
Warranty is void after this alteration."

Postat: 13 november 2006, 21:30:01
av wirre
"12V input tolerance = 11V 14V, 11-16V can be achieved with a
simple trace cut. Consult the website for more information.
Warranty is void after this alteration."

Vad betyder det egentligen? Kan någon förklara..

wirre

Postat: 13 november 2006, 21:48:55
av sodjan
Den tål 12-14V "as-is".
Om du gör en liten modifikation så tål den 12-16 V.
*Vad* som ska ändras har jag inte en aning om...
Och garantin gäller inte heller.

Var det något mer oklart ?

http://www.mini-box.com/PW-200M-DC-DC-power-supply

Postat: 13 november 2006, 21:57:22
av Mindmapper
Netrunner: Problemet med P4 och Celeron är att de är nästan lika bra som kaminer som cpu'er. Att få ut 250W/350W från en bil/båt med 12V är inte så lätt eftersom spänningen varierar; (mycket) lägre än 10V när startmotorn körs - mer än 14V vid laddning, sen tillkommer alla transienter från reläer m.m. Enklast att få det att fungera är det om datorn drar så lite ström som möjligt.

Som vanligt är det en fråga om vad datorn ska användas till och vilken budget som finns. Ska den vara TV/video eller något annat som kräver mera datakraft är det nog bäst att leta en pentium M dvs dom strömsnåla varianterna som används i visa mobiler. En mobil dator med 12V laddare är då ett alternativ.

Annars är Gunne's förslag att att använda ett ITX-kort med C3-cpu ett strömsnålt alternativ där 160W nätdelen med wide input 6-24V är ett bra alternativ. Nackdelen är att Celeron 1000MHz är snabbare.

Wirre: Nu har du redan skaffat grejor så ovanstående råd är jag lite sent ute med. Ett alternativ när det gäller skärmen är i varje fall att satsa på en 230V skärm och en 12V till 230V omvandlare. En liten sådan omvandlare är inte så dyr och drar inte heller så mycket ström från batteriet och kan vara bra att ha till annat också.

Men naturligtvis blir det mest energieffektivt med en 12V lösning. Sätt i så fall in transientskydd som tar bort transienter över 15V.

Postat: 13 november 2006, 22:52:36
av Mindmapper
sodjan skrev:"12V input tolerance = 11V 14V, 11-16V can be achieved with a
simple trace cut. Consult the website for more information.
Warranty is void after this alteration."
Tycker att det verkar lite konstigt att de inte gjort modifieringen redan på fabriken. 11-16V är vad många vill ha till bilar/båtar. De skulle gjort modifieringen på fabriken och ta minst 100kr mer för kortet och dessutom fått sälja många flera kort.

Frågan är varför de inte gjort så?

Postat: 13 november 2006, 23:21:12
av netrunner
Mindmapper:

Om du tittar på "knuff"/watt så är Celeron II mycket bra. Den drar bara ca 25-30Watt. Då har den nästan samma "knuff" som P4 2GHz.

På jobbet fick jag byta min Celeron II 1000MHz mot en P4 1500MHz bara för att märka att den var 30% sämre i benchmark.

P4 och Athlon drar 75-100Watt.

C3 drar färre watt än Celeron II men är otroligt slö, du kan inte tex titta på DVD.

Det är ju kul om han slipper ha flera spänningsadprer i följd och dom han har är effektiva. 12V PSU:n han länkar till är ju mycket bra.

Postat: 14 november 2006, 01:31:57
av Mindmapper
Låter fantastiskt med en Celeron II 1000MHz som är snabbare än en P4 1500MHz dessutom så strömsnål. Vet du vad Intel gjorde när dom upptäckte att så var fallet? Förmodligen fick den sluta sin bana ganska fort för att inte konkurera ut P4'an!

Kan den ha varit avsedd för mobila marknaden och dyrare än andra Celeron?

Med en så strömsnål CPU och ett mb med integrerad grafik skulle 160W PSU:n varit ideal. Men det räcker knappast till en 15" skärm på 12V dessutom. Jag var för något år sedan på gång att göra en liknande lösning med ett ITX-kort men la då ner, pga svårighet att få någon video som var något med ITX-lösningen. De andra korten som orkade dra runt video drog så mycket ström att 12V psu (för bil) till dessa kostade mer än allt annat tillsammans.

Jag började då att bygga en egen psu Har fortfarande kvar en del grejor, men har ej avslutat. Det finns ganska bra kretsar för att göra step-up och step-down lösningar. Men eftersom inspänningen i bilen ibland är lägre och ibland högre än utspänningen blir det lite svårare än så att få till det. Insåg till slut att jag förmodligen hade fått offra ett antal moderkort innan jag fått till en fungerande psu. Är fortfarande intresserad av att få till ett sådant system men har inte tid och resurser att få till det själv.

Postat: 14 november 2006, 17:53:01
av wirre
Hej igen
Har snackat runt lite om strömaggregatet (ITX Nätaggregat DC DC 200W Micro ATX) Man kanske kan komma runt problemet genom att sätta en diod på matningen till kortet som tar ner spänningen 0,6 - 1V. Det löser kanske risken med överspänningar till kortet när jag kör motorn. Men med motorn stoppad är det ju risk att kortet får för låg spänning. En variant är att sätta ett växelrelä som drar med motorn igång = spänning genom dioden, när motorn stoppar växlar reläet och bypassar dioden. vad tror ni ?
Krånglig lösning...
"trace cut" som det står i manualen till nätaggregatet är vad jag förstår att man gör en enkel modifiering på kortet (öppnar upp eller byglar någonstans) Men VAR.... ingen verkar veta
Snart blir det nog att jag skickar tillbaka kortet och köper det andra
(ITX Automotive 160W nätaggregat) tyvär verkar det vara större (och dyrare)

wirre

Postat: 14 november 2006, 18:40:10
av wirre
har hittat ett engelskt forum om pw-200-m, det verkar som om jag nästan har blivit lurad! Ska nog genast skicka tillbaka kortet och köpa M2-ATX istället. (läs forumet så förstår ni varför)

wirre

Postat: 14 november 2006, 18:41:12
av wirre

Postat: 14 november 2006, 20:37:14
av lgrfbs
Sidan kan inte visas hos mig.