Sida 1 av 1

Komponenter till batteri.

Postat: 17 mars 2004, 20:12:10
av Chrille
Plockade sönder ett batteri till en bärbar dator idag men där är två komponenter som jag undrar över vad dom gör för nytta. Var en till men den tror jag är en termometer så inte batteriet blir för varmt, ser ut som en tråd som går upp och vänder och längst upp är det en klick svart plast.

Men dessa två undrar jag över:

Är en liten rektangulär behållare i metall.
Står "IP305AFC-B 70C ISUZU 7B3" ifall det skulle underlätta.
Bild

Den andra står det "Microtemp EG:AAF G445 250V~" på så detta kanske är någon temperaturkontroll också?
Bild


Bild

Det hela är kopplat som på bilden under, kanske inte den snyggaste bilden men hoppas ni fattar.
Bild

Postat: 17 mars 2004, 20:21:05
av matseng
Jag slet sönder ett batteripack från en Dell-laptop för några månaders sen, det såg lika dan ut som din.

Där var det en temperaturgivare (=din ISUZU-pryl) som gick till laddningskortet som var inbyggt i batteripacket. Den andra som sitter längsmed batterierna är en termosäkring som bryter all ström om packet blir för varmt vid ur- eller uppladdning.

Postat: 17 mars 2004, 20:38:08
av Chrille
Min ISUZU är dock inte ansluten till kortet direkt men den kanske känner av det genom batterikontakterna?

Här är en bild på kortet och den där sladden med en plastbit på, det kanske inte är en tempkontroll ifall ISUZU:n är det istället?
Lägger upp en liten bild på den också.
Bild

Postat: 17 mars 2004, 21:33:23
av matseng
Nje, den som går till kortet är ju definitivt tempsensorn.

Vad ISUZU'n då är ju en bra fråga...

Postat: 17 mars 2004, 22:05:12
av Robert Nielsen
Din iZUZZU är en slags termostat den bryter vid kortis.
Prova att kortsluta batteriet, om det säger klick är det en kortslutningsskydd

Den andra är en termosäkring den bryter ifall batteriet blir för varmt. Den är inte återställningsbar.

Postat: 17 mars 2004, 22:42:39
av Tony
Som Robert säger är det en termostat.

Titta på http://www.elfa.se art.nr. 69-379-81

En fulladdad NiCd/NiMh cell har en temp på 45´C

Så man kan använda en sådan termostat för automatisk laddning om man kompletterar med en krets som hindrar laddningen att starta om när batteriet svalnat.

Eftersom det finns både tempsensor, termosäkring och termostat gissar jag:

* Tempsensorn styr laddningen.

* Termostaten bryter laddningen vid överhettning eller om tempsensorn havererar.

* Termosäkringen bryter vid en högre temperatur och skyddar mot brand om något går riktigt galet, troligen är inte termostaten godkänd som brand/kortslutningsskydd.

Postat: 18 mars 2004, 19:44:32
av Chrille
Man tackar för hjälpen.