Sida 1 av 3
Svindyra högtalarkablar.
Postat: 8 november 2006, 11:30:48
av Radiohead
Hej
Jag fascineras över hur mycket man kan ta betalt för högtalarkablar i Hi-Fi-världen. Ett par tio laxar är ju inget probelm att spendera på kablar.
Nu undrar jag om någon vet ifall det finns någon anledning till attt man skulle köpa en så dyr kabel? Går det att motivera teoretiskt?
Jag har läst en del transmissionsledningsteori och elfältteori. Som jag ser det så är det linjära felet det viktigaste och det man tittar på oftast (utanför hi-fi-världen alltså). Alltså hur mycket en given frekvens dämpas innan den når andra änden. Av detta kan man sedan göra ett snyggt diagram. en ideal transmissionsledning borde då ha ett rakt streck i dett diagram, samma dämpning på alla frekvenser.
Som jag ser det finns det egentligen ingen annan hemlighet i det hela. Icke-linjära fel har jag svårt att se anledning till. Det skulle ju t ex innebära att en signal dämpades olika mycket beroende på hur stark den är eller att förekomsten av en frekvens B påverkade hur en frekvens A dämpades. Eftersom Maxwells ekvationer är linjära och superpositionerbara så torde detta vara uteslutet. Den enda förklaringen som jag ser skulle vara att ledaran kom i mekaniks svängning och därigenom dynamisk ändrade sin överföringsfunktion, men en sådan effekt borde vara helt försumbar eller i alla fall lätt att åtgärda.
Vad tror ni?
Postat: 8 november 2006, 11:37:29
av Fagge
Postat: 8 november 2006, 12:42:49
av gille
Det stora felet här är att du förstår teorin bakom kablarna.
Postat: 8 november 2006, 13:22:43
av rikkitikkitavi
apdyra högtalarkablar är oftast en väldigt dålig last för förstärkaren, ökar dist o risken för självsvängning mm i förstärkaren, kort sagt försämrar signalen, och den subjektiva bedömningen att det låter bättre med dessa dyra kablar kan kanske häröras till att signalen degraderas
vi känner inte riktigt till hur det fungerar mellan uppfattat ljud o uppmätt signal utom i väldigt grova drag. mycket är säkert också ren inbillning, det är sällan man kan höra skillnad då man inte vet vad som sitter i kabelväg.
handlar om marknadsföring bland entusiaster... blir ofta rätt extremt då.
observera att själva högtalarna är dock en annan sak. olika frekvensgång har extrem påverkan på ljudet och rumsliga uppfattningen osv. här är det mera utforskat.
/rickard
Postat: 8 november 2006, 13:38:52
av Radiohead
"vi känner inte riktigt till hur det fungerar mellan uppfattat ljud o uppmätt signal utom i väldigt grova drag"
Men två likadana signaler kan ju inte uppfattas på två olika sätt, och det är ju huvudpoängen.
Postat: 8 november 2006, 13:42:23
av papa
Ska precis löda 2 RCA kablar till polarn och oturligt nog hade han surfat på ett Hifi-forum innan där det var väldigt viktigt att använda silverlod
Förstod det som att det var någon form av lödtenn?
Hursomhelst så är jag ingen förespråkare av dyra kablar. Vid obalancerad överföring så får man tänka på god skärmning osv, men annars känns det mer som ett säljknep med alla "fina" finesser som just deras kablar för x tuse kr/m har.
Postat: 8 november 2006, 13:50:31
av MicaelKarlsson
Radiohead skrev:Men två likadana signaler kan ju inte uppfattas på två olika sätt, och det är ju huvudpoängen.
Är det för samma person du menar. Eller är det hur två olika personer uppfattar samma signal?
Personligen tycker jag att det är lite "knas" att lägga 5000:- (eller vad de nu kostar) på kablar. Jag skulle i så fall lägga det på högtalarna istället.
Men det är klart viss musik låter alltid så att det gör ont i öronen.

Postat: 8 november 2006, 18:16:17
av Henry
papa: silverlod innehåller några få % silver och silver leder ju ström bäst av alla metaller så det är kanske därför som det rek. Om det sedan skulle ge en förbättring som överhuvudtaget ens går att höra jämfört med vanligt 60/40 tenn låter jag vara osagt, men är nog rätt så uppenbart.
Postat: 8 november 2006, 21:37:33
av Isoz
hade inte tidningen Elektronik världen ett "blind test" för en herrans massa år sedan på just kablar? har ett svagt minne av att det var någon gång på 80 eller början av 90 talet.
Där dom lät "audiofiler" lyssna på sin stereo, sedan så bytte dom mellan ett par riktigt billiga och "orginal" kablarna för att se om det kunde höras någon skillnad (självklart visste inte ägarna vilken kabel som satt i när . Resultatet var att ibland så tyckte dom att den billigare kabeln gav ett bättre ljud...
/Isoz
btw ni vet väl om att ljudet på en CD inte är helt perfekt...det finns ett brus pålagt för att det skall låta behagligare

Postat: 9 november 2006, 09:22:35
av papa
Henry skrev:papa: silverlod innehåller några få % silver och silver leder ju ström bäst av alla metaller så det är kanske därför som det rek. Om det sedan skulle ge en förbättring som överhuvudtaget ens går att höra jämfört med vanligt 60/40 tenn låter jag vara osagt.
Ok bra då var jag inte ute och cyklade. Men känner inte för att köpa nytt lödtenn, ska vara till hifi-anläggning så ingen kommer höra någon skillnad på lödtenn.
Tack för infon Henry.
@Isoz:
Pålagt brus?
Du kanske menar
dithering som sker när man samplar ner från tex 24-bitar till 16-bitar?
Postat: 9 november 2006, 12:43:01
av Meduza
papa. säg att du lödde det med silverlod, ser han skillnad på silverlod och vanligt 60/40 så borde han veta att det inte är någon större skillnad...
Postat: 9 november 2006, 13:09:06
av papa
Jag pratade lite med han igår och förklarade lite vad jag tyckte och han verkade lyssna.
Ville även köpa några kontakter från något engelskt företag för 100:-/st - Jag tycker dock det räcker med några kvalitéskontakter från tex ELFA. Har själv bara plastiga kontakter från Kjell och de är faktiskt riktigt sunkiga.
Men ljudmässigt lär det vara samma BS som för kablar, dock så går de billiga sönder lättare.
Hane
Postat: 9 november 2006, 14:56:12
av Mizzarrogh
Om han nu absolut envisas med silverlod i allafall hittar du nog sådant hos närmsta VVS firma...

Postat: 9 november 2006, 15:02:52
av rikkitikkitavi
Radiohead skrev:"vi känner inte riktigt till hur det fungerar mellan uppfattat ljud o uppmätt signal utom i väldigt grova drag"
Men två likadana signaler kan ju inte uppfattas på två olika sätt, och det är ju huvudpoängen.
två likadana signaler kan uppfattas väldigt olika av dig och mig.
vi hör inte samma saker , mycket av vad vi hör är avancerad signalbearbetning i hjärnan.
det är en i allra högsta grad av subjektiv bedömning. min utgångspunkt är att jag har aldrig hört skillnad på olika kablar givet att de inte rent tekniskt försämrar funktionen hos anslutna apparater.
och för många kablar av dyrare slag är dessa tekniska skäl inte där.
det är min utgångspunkt, om någon vill lägga 100 kkr på kablar, fine. Jag kommer aldrig att göra det. Its a free world...
/rickard
Postat: 9 november 2006, 17:21:16
av JimmyAndersson
Det här med om olika sorters lödtenn eller andra pyttedetaljer påverkar ljudet är bara fjantigt. Jag har jobbat med många artister och stora studios och har aldrig hört någon påpeka detta. Det är bara wannabees i "värstinghemstereo-området" som försöker imponera på varandra som påstår att det gör någon skillnad. Ni vet; "öh, kablarna måste kosta en månadslön per meter, annars låter det skit". Snälla nån....
Min mentor Michael B Tretow (han som spelade in Abba) berättade att han körde med samma prylar som fanns i var och varannan studio (plus en och annan hemmabyggd grejj). Men varför lät det då så bra? Jo, för att han inte ägnade månader åt att löda med silverlod eller att byta till MonsterCables eller liknande. Han exprimenterade istället med det han hade. T.ex startkablar för bil som högtalarkablar. Låta kören sjunga inne på toa, gitarrförstärkar snett till vänster om bastuaggregatet (hos Bruno Glennmark), osv.
Själv kör jag med vanliga "230V-nätspänningskablar" från Domus som högtalarkablar. Kostar knappt en tia per meter. Vill inte ägna mig åt någon "namedropping", men det är iallafall ingen som har klagat över det jag har mixat.
Mina största högtalare är förresten helt vanliga hemmastereohögtalare, köpta på Siba. Varför? Jo av den enkla anledningen att de som lyssnar på musik inte har dyra studiohögtalare. Mixar jag så det låter bra i mina studiohögtalare, hemstereohögtalare och i bilen så låter det garanterat bra hos slutkonsumenten!!
Så: Ska du köpa kablar som ska användas till ljud och inte är mer än 10 meter långa så duger det utmärkt med billiga kablar där ledarna är nånstans runt 3-4mm tjocka. Det duger alldeles utmärkt för hemmabruk (och i flertal studios också för den delen). Vill man sedan få bättre ljud så är det inte kablarna man ska snegla på utan istället dämpningen av stomljud, resonanser och andra ljudreflektioner i rummet. Låter det fortfarande inte bra: Rensa öronen och ta en promenad.