Sida 1 av 1
Har jag tänkt rätt??
Postat: 6 november 2006, 23:58:16
av bara_hence
Okej har en kompis som köpt en ny bil å nu skulle han byta till dioder i sidomarkeringar å dylikt. När han fått dit dioder varnar bilen för att lampan är trasig jag fick iden att koppla ett effektmotstånd parallellt som bara ska dra effekt för att "lura" bilen att en lampa sitter där.. Jag räknade att bilen har en spänning på 13,8V och tar man (13,8^2)/5W och fick ut att motståndet skulle vara ca 38Ohm det närmsta är på 39 tror jag.. Kompisen åkte till den lokala elektronikbutiken som blev förvånad när han sa vad han skulle ha motståndet till och när snubben på elektronikbutiken hade räknat färdigt så sålde han ett motstånd på 33Ohm till honom... Motståndet luktar bränt så fort han kopplar in det och så... men men.. Det viktiga i frågan har jag tänkt rätt med allt?? Skulle det kunna funka som jag sagt eller har jag missat något i min räkning?? Vad för spänning ska man räkna i en bil egentligen har hört allt från 12-14.4V jag..
Postat: 7 november 2006, 00:33:25
av Henry
Batteriet laddas väl vid 13.8V eller så tror jag så du kan nog räkna på den spänningen, tror inte det är så värst noggrant. 33 eller 38 ohm gör inte så mycket mer än att det blir varmare med 33. Räknar man på 33 ohm och 13.8V så ger motståndet runt 5.7W i från sig vilket ju är en hel del så visst kan det lukta bränt om den då den kanske kan bli över 100 grader varm beroende på hur stort det är.
Fungerar det med 38 ohm så kan du ta det i stället då det inte drar lika mycket ström vilket gör att det inte heller blir lika varmt. Jag vet dock inte hur systemet fungerar som detekterar en söndrig lampa men en gissning är att det mäter spänningsfallet över lampan och då lampan går sönder så ökar spänningen vilket detekteras som en söndrig lampa, så går det med ett högre värde så går det om inte så är det bara att ta det lägre.
Postat: 7 november 2006, 03:05:46
av Biker
Det blir ju inga stora skillnader men 13,8 är ju för lågt -för en bil med motorn igång.
14,4 och uppåt 14,8 - vissa bilar temperaturkompenserar laddningen vintertid och kickar ut 14,8 som laddningspänning.
Med avstängd motor 12,7 c:a och med motorn i gång 14,4 är ganska normala värden.
Postat: 7 november 2006, 05:15:24
av Henry
Oj så högt, tycker man nästan skulle förkorta livslängden på batteriet.
Postat: 7 november 2006, 05:24:33
av Biker
Seså,galopp o tebacks o lek me "lilla elektrikt kittet" o 1,5 volts batterier - här snackas de högspänning.
Postat: 7 november 2006, 08:05:49
av prototypen
Det finns ett "tröskelvärde" för glödtrådsvakten, prova med allt högre värden på motståndet till dess att vakten larmar och sänk värdet på motståndet ett snäpp utifrån det. Att bränna bort 5 W både här och där känns dumt när man använder LED som ska vara så strömsnåla.
Prototypen
Postat: 7 november 2006, 08:42:54
av Snabelost
Är det inte enklare att skruva ur kontrolllampan till glödtrådsvakten? Med LED's behöver han ju ändå sannolikt inte byta några ljudkällor på väldigt länge.
/Magnus
Postat: 7 november 2006, 11:09:13
av bara_hence
Det där med att prova högre å högre värden var ju smart kanske man kan få ner tempen något... ibland ser man inte de enklaste lösningarna... Nej de går inte att ta bort någon kontrollampa varningsmeddelanden kommer som text i skärmen på bilen.. De där med att bränna bort energi ser jag inte som något problem han är ju inte ute efter att det ska vara strömsnålt bara lite annorlunda å snyggare än alla andra så att säga..
Postat: 7 november 2006, 12:29:12
av Samot
Istället för att lura 'vakten' vore det inte bättre att bygga om den så den varnar
när en lysdiod är trasig?
Postat: 7 november 2006, 14:43:37
av bara_hence
hmm för mig (han) är ju det med att det drar samma W som innan inget problem eftersom det är utseende han är ute efter och att hålla på i bilens elektronik finns det något sätt att koppla framme vid dioden så kretsen bryts om dioden går sönder kanske ett relä som tar styrström efter dioden och öpnnar kretsen för effektbrännaren på så sätt när dioden går sönder öppnar inte heller den kretsen och bilen varnar för ett avbrott eller har jag fel någonstans...??
Postat: 7 november 2006, 18:32:19
av Mindmapper
Vad jag vet mäter man strömmen till lampan. Första typerna av glödtrådsvakter använde tungelement. Nu använder man förmodligen hallgivare. Lista ut var dessa givare sitter och försök flytta dom till en kabel som för ström till en annan lampa. Annars så skulle jag nog göra som prototypen föreslog.
Postat: 7 november 2006, 19:08:10
av Zyxel615
Använd gärna skiljetecken... Så långa meningar som uppenbarligen inte ska vara en mening är rent jobbiga att läsa.