Sida 1 av 2

Frågor angående 2t-trim (flödesmätare, magnetventil, etc

Postat: 31 oktober 2006, 20:23:34
av chille
Har fått för mig att jag ska börja trimma tvåtaktare lite mer seriöst. Fick 3st små motorer från typ nån häcksax och liknande, dvs väldigt små motorer. Tänkte det kunde vara en perfekt början. Vet inte hur stora de är, men vad kan de vara, typ 10-30cc? :) Hade inte tid att kolla upp något innan jag åkte.

Nu till frågan, vad finns det för olika typer av flödesmätare? När man snackar bilar finns det ju luftmängdsmätare, luftmassemätare osv. Vad är det som skiljer dessa?

Det som är intressant att veta är väl luftflöde och även bensinförbrukning. Dvs en för vätska med väldigt bra upplösning och en för luft med helt okänd luftförbrukning. Självklart ska de ju ha bra responstid och precision. Det vore ju fint om man kunde gasa på lite på neutralen och se hur det påverkar luftflöde och bensinförbrukning. Eller vet någon hur man räknar ut luftförbrukningen? Borde ju vara cylindervolym*varvtal , förutsatt att luften är okomprimerad.

Sen har jag även funderat lite på det där med avgassystem. Finns det någon bra info/bok/tips om hur man beräknar/införskaffar dessa? Till exempel sägs det att avgassystem från moppar ska funka bra till gräsklipparmotorer. Men vad har man för avgassystem till häcksax-motorer? :D Guld vore ju om man kunde svetsa avgassystemet själv. Med tanke på att jag ska lära mig att svetsa snart så är det ju en bra utmaning. Problemet är ju då att man måste kunna beräkna avgassystemet, och det vet jag inte ett smack om. Eller finns det några datorprogram för sånt?

Har även funderat lite på vad man ska ha för lämplig magnetventil för att justera lustgasen. Kommer köra patroner från små gräddsifoner, införskaddade 30st igår 8) Frågan är vart man hittar en pytteliten magnetventil för att styra gasflödet. I första hand är det ju on/off som gäller, men det vore ju bra om man kunde köra typ off/half/full eller något sånt.

Införskaffade boken "Two stroke performance tuning" idag. Får se om det är är något att hänga i granen. Den verkar iaf väldigt bra. Någon som har denna?

Dyker säkert upp fler frågot allt eftersom. Så hav tålamod! :roll:

Btw, sa jag att jag funderat på om man skulle sätta en av motorerna på en radiostyrd bil? :evil: 8) :lol:

Postat: 31 oktober 2006, 21:17:42
av bearing
Jepp, jag har den boken, den är bra. Dock har vetenskapen kommit lite längre än när den boken skrevs. Bell skriver bl.a. att time-area är en "useless method". Blair har senare visat att den inte alls är det. BMEP har visat sig vara en linjär funktion av motorns time-areor.

Tänk på att du måste tillföra bensin i rätt mängd i förhållande till lustgasen. Går den snålt finns det risk för att kolven smälter. Har jag läst.

Såg du mitt inlägg i Övrigt för ett tag sen? Länkade till ett program som du kan använda för att få fram en bra expansionskammare.

EDIT:
Luftmassemätare mäter massflödet. Det är detta värde man vill ha eftersom det är proportionellt mot antalet syreatomer och därmed bränslemängden som bör tillföras.

Luftflödesmätaren mäter flödet. Luftmassan fås genom att multiplicera med densiteten, som är en funktion av temperaturen.

Flödet kan som du är inne på även fås genom att multiplicera varvtalet med cylindervolymen. Dock varierar V.E. (fyllnadsgraden), så man får kompensera för det, t.ex. med en tabell som innehåller olika VE-värden beroende på gaspådrag och varvtal. En tvåtaktsmotor behöver nog kompenseras för avgastemperatur också tror jag.

Postat: 31 oktober 2006, 22:28:15
av grym
vet du vilket tryck du har på lustgasen?

jag har nog någon liten tryckluftsventil liggandes i garaget

Postat: 31 oktober 2006, 22:41:17
av MNorrgren
Sen för att trimma dem lite enkelt men för att får ett sjuhelvetets drag i dem är att plana dem. Eller genom att öka kompet på ett annat sätt t.ex att fylla igen toppen lite. Så expansionsutrymmet blir bra mycket mindre.

På en 25 cc motor som jag ahr i min båt som ligger på 1,5 kW så kan man plocka ut 17 kW om man ökar kompet tillräckligt mycket.

Hur jag vet detta?? Jo jag har en polare som jobbar emd motorer, trimning av dessa motorer...etc.

Postat: 31 oktober 2006, 22:57:15
av bearing
Hehe, nej så enkelt är det inte. Kompets betydelse är liten jämfört med vad som kan åstadkommas genom att ändra portarnas utformning och expansionskammaren.

Det går inte att få ut 17 kW ur 25 cc med vanlig bensin som bränsle.

Postat: 31 oktober 2006, 23:17:36
av MNorrgren
jodå.. det är helt sant, man måste ändra portar osv med. Men, kompet är ju det primära, ju mer luft/bränsleblandningen kompirimeras desto högre effekt får du ut när det väl smäller.

Ändrar du portarna vilket man ska med så för du in mer bränsle /luft med.

Men ja...

Du kan plocka ut otroliga effekter ur små motorer. Menar, säg att du har din 2 cc stora metanolmotor, du får ut 3 hk ur den... visst det är metanol/nitro men, det går utmärkt att göra det ändå.

Bara det att du inte kan köra lika länge innan allt går åt He nä du har så pass högt komp...

Postat: 1 november 2006, 10:07:02
av PHermansson
Kan inte så mycket om detta själv, mer än erfarenheterna från moppetiden :)
En som vet mer är Niklas Enander: http://www.classicsaabracing.com/trimning.htm

Riktigt kul att läsa om hur mycket man egentligen kan trimma en gammal Stallbackamoped :)

Postat: 1 november 2006, 18:10:31
av BMI
Vilken motor plockar man ut 3Hk ur 2cc ?? Exempel tack
Behöver en sådan

Postat: 1 november 2006, 18:27:12
av BMI
Det fattar jag också att vi pratar om!!!
Men jag vill veta vilket märke el tillverkare som tillhandahåller någon
motor som är specad 3HK 2cc.

Postat: 1 november 2006, 18:31:29
av bearing
Alltså, när man trimmar en motor lägger man sig i regel på så hög kompression som man kan ha med bränslet man tänkt använda. Den lilla variation som man ändrar för att anpassa till olika bensiner ger en skillnad i effekt på kanske 10%. Kompressionsförhållandet påverkar motorns verkningsgrad.

Olika portkonfigurationer och expansionskammare däremot påverkar fyllnadsgrad, varvtal för maxeffekt och en hel massa annat. Det är detta som gör en stor skillnad.

EDIT: BMI: Jo, jag såg att det redan var skrivet så jag tog bort mitt inlägg. Jag tror inte det går att få ut 3 hk ur 2 cc. Det är väl 3.5 cc motorerna som brukar ha 2-3 hk.

Postat: 1 november 2006, 20:00:54
av MNorrgren
Okay, 3 hk ur en 3,5 är nog mera sanning. Men iaf, du kan plocka ut otroliga effekter ur riktigt bra trimmade små motorer.

Ska skicka en länk.

http://butik.miniracingteknik.se/html/m ... c.580.html

kan fixa fler om du vill???

Postat: 2 november 2006, 00:04:46
av chille
Tack för alla tipsen. Kul att så många här har koll på motorer.

grym: Vet inte riktigt, men vad ska du ha for ventilen/erna?

Höja komp vettefan om det är så bra, jag ska ju köra lustgas. Kanske inte så bra att öka komp för mycket då :)

BTW, hur får man tag I nitrometan? Eller kan man framställa det själv hemma i garaget?

EDIT: Passar på att förtydliga lite nu när jag har tillgång till en riktig dator istället för en PDA. :)

Postat: 2 november 2006, 16:11:09
av MNorrgren
Hehe nä kör du med lustgas ska du inte höja kompet så mycket. blir inte bra. Sen kan du även för att höja effekten lite så kyl ner bränslet så mycket du kan innan det åker in i förgasaren. Samt kyl cylindern kraftigt. Då får du ut lite mer effekt faktiskt. Inte mycket men lite.


Nitrometanol kan du köpa i de flesta hobbyaffärer som säljer radiobilar. Hobbex t.ex. Annars kan du beställa från t.ex. http://www.miniracingteknik.se , http://www.modellmarin.com, http://www.airmedia.se. Men du ska absolut inte försöka på dig att framställa det själv.

Då måste du först få tag i ren Nitro, vilket du har mycket stora problem med som privatperson för det första. Sen är det rent ut sagt livsfarligt att handskas med.

Annars innehåller nitrometanolen bara metanol, ricinolja samt nitro.

Men du gör bäst i att beställa färdig. Det kostar ja, men du kan itne få tag i så mycket billigare.


Jag körde t.ex min båtmotor på ren nitrometanol. Gick fint, men man är tvunegn att ändra tändtider så den förtänder nåt o det grövsta, sen måste du ändra munstyckena i förgasaren till något större så du får in en fetare blandning. Annars kommer motorn inte hålla eller gå vidare bra.

Annars kan jag tipsa omatt du kör din motor på E-85 plus 10% ricinolja, ställer in den för det så den går bra på det.
Sen kan du plaska i en skvätt stark nitrometanol. Då får du en motor som går som faaan.

Jag fick upp min 25cc motor till kanske 15000 rpm med rätt inställd förgasare samt nitrometanol...

O sen, den går otroligt rent på just nitrometanol. Med bensin knackar den lit men med nitrometanolen går den helt perfekt. Kan inte förklara varför riktigt..

Postat: 3 november 2006, 15:37:16
av chille
Oj då, du verkar ha koll. 8)

Kollade runt på sidorna, kunde dock inte hitta någon info om nitrometan(ol). Eller måste man kontakta dem?

grym: Har forskat lite angående trycket. Mosa kör 900psi/60bar i sina patroner. Verkar som om det kan vara upp till cirka 1000psi i andra patroner iaf. Har du någon sådan magnetventil? 8)

Har kikat på motorerna, två av dem var på 22cc och identiska. Den andra var lite mindre och på 23cc. Dock verkar det som om de två likadana har någon form av växellåda som man troligtvis kan montera bort då den inte lär behövas. Sen fanns det ju även ett handtag som inte gör så mycket nytta nu. Ska ta farsans kamera och fota lite sen så kan ni få se.

Verkar även som om den "lilla" (den med högst cylindervolym), dvs den jag ville använda, har någon form av elektroniskt tändsystem. Det satt nämligen en liten klump (CDI-box?) där det stog något om transistor-styrd tändning. Verkade vara kabel in från generator och en pulsledare, så de är ju perfekt. 8)

Föresten... om man ska labba med insprut, hur kommer man igång då? Första steget måste väl vara att få tag i en pytteliten spridare och sen bygga om den för ännu lägre flöde!? Vore kul att leka lite iaf. 8)

Postat: 3 november 2006, 16:02:16
av grym
ingen aning om vilket tryck dom tål, många pneumatikprylar ska tåla 40 kg, men dom jag har är sådanna som man plockat från skrotade saker

jag ska kolla lite mera på dom i helgen