En UV-Box här med!

Berätta om dina pågående projekt.
spufuz
Inlägg: 704
Blev medlem: 15 september 2006, 00:00:39
Ort: Tanum

En UV-Box här med!

Inlägg av spufuz »

Fick så blodad tand av "maha"s UV-Box-idé så jag letade upp den gamla scannern som inte funkade och gjorde en egen "scanner-UV-box".

Byggde in UV-rören jag hade i den tidigare och mer oseriösa boxen.
Det hela tog ca 45 min, och resultated är bättre än förväntan, även fast det inte finns något reflekterande material under UV-rören.

Tog en bild på ett etsat resultat. Blev väl hyfsat, då linjerna endast är 0.25mm breda.

Bild

Bild

Himla smart maha!
//dave
Användarvisningsbild
papa
Inlägg: 222
Blev medlem: 20 juni 2006, 10:15:55
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av papa »

Flott Dave! :D
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor
Inlägg: 2570
Blev medlem: 29 mars 2004, 23:09:55

Inlägg av björn »

Snyggt, börjar bli en del som byggt scannerbelysning nu :) I min scannerlåda med uv-rör är det tyvärr en uddhöjning i golvet på ena sidan (där har strömförsörjning och en del styrelektronik suttit) som är i vägen för att sätta i fler lysrör. Tror att jag får byta golv i den någon dag...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Fint resultat!

björn: Jag hade problem med höjden även i min scannerlåda.
Byggde ut den "lite":
Bild
(Den är långt ifrån färdig)

:)

Det sitter ganska mycket elektronik på insidan, så jag var tvungen att göra den såhär stor. Det kommer en tråd om det projektet senare.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor
Inlägg: 2570
Blev medlem: 29 mars 2004, 23:09:55

Inlägg av björn »

Hehe, ja den var ju lite högre än jag hade tänkt mig :) jag nöjer mig nog med att skära ut botten och ersätta den med en plywood skiva.
Användarvisningsbild
Kezo
Inlägg: 711
Blev medlem: 28 november 2005, 19:53:12
Ort: Linköping

Inlägg av Kezo »

Måste också ta och bygga en uv-box snart...
Ungefär hur mycket kan det kosta?

EDIT: Inlägg nr 256 :whoho:
spufuz
Inlägg: 704
Blev medlem: 15 september 2006, 00:00:39
Ort: Tanum

Inlägg av spufuz »

för min del kostade det ca 3-400 kr tror ja, alltså för lysrör, reaktor, rör-hållare samt glimtändarhållare. (kjell.com)

Sen scannern tror jag att ja bytade till mig billigt för längesen. (när den fungerade)

//dave
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor
Inlägg: 1685
Blev medlem: 22 november 2005, 09:47:02
Ort: Jakobstad, Finland

Inlägg av maha »

spufuz: Schysst box! Ser nästan precis ut som min. (Fast hur olika kan det bli egentligen...)

Jepp, jag hade också problem med att min botten var ojämn. Tog morakniven och en rejäl avbitare och några minuter senare var det problemet ur världen...

Har inte testat min ännu... :oops:
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor
Inlägg: 2570
Blev medlem: 29 mars 2004, 23:09:55

Inlägg av björn »

300-400 kr bör stämma för minkostnad med, handlade också från kjell nämligen. Dock fick jag fel glimtändare och fick därmed lägga någon tia för nya glimtändare på Obs.
Den gamla scannern fick jag med för många år den när jag köpte 300(?)MHz dator av en polare.

EDIT: är det någon som har gjort något schysst lock till sin scanner-uv-box? Tänkte att det är dags att bygga det med snart, originalet satt det arkmatning och sånt "skit" i, men gångjärnen tror jag att jag skall kunna använda.
G-man
EF Sponsor
Inlägg: 1368
Blev medlem: 21 december 2005, 20:04:36
Ort: Lkpg

Inlägg av G-man »

Vad får man för belysningstider med en sån här? jag har 3 (18w tror jag de var på) rör liggandes hemma och en gammal(jätte) scanner som jag tänkte slänga ihop!

Ska man satsa på att sätta dem så långt ner mot botten som möjligt?
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor
Inlägg: 2570
Blev medlem: 29 mars 2004, 23:09:55

Inlägg av björn »

Jag belyser oftast ca 4 min med två rör(8 watt styck).
Användarvisningsbild
Adis
Inlägg: 1373
Blev medlem: 26 augusti 2003, 19:57:03
Skype: adis1987
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Adis »

4min :shock: dock hälften än det som står på kjelles hemsida...
Själv kör jag max 1min50sek.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor
Inlägg: 2570
Blev medlem: 29 mars 2004, 23:09:55

Inlägg av björn »

Hur ser din box ut? Avstånd till rör, mellan rören och har du något reflektor under rören?
1.50 räcker nte för min tyvärr :(
G-man
EF Sponsor
Inlägg: 1368
Blev medlem: 21 december 2005, 20:04:36
Ort: Lkpg

Inlägg av G-man »

Oj! så kort tid! är det stor skillnad på en 300w lampa och lysrör? jag som trodde detta skulle bli i klenaste laget.... jag belyste korten i 8 min under 300w lampan...

och nu ska vi då räkna in att det är 18w rör jag har... hmmm och hmm iofs så har man ju sällan så stora kort som ska belysas så att man igentligen skulle ha nytta av alla 3 samtidigt.
Användarvisningsbild
Adis
Inlägg: 1373
Blev medlem: 26 augusti 2003, 19:57:03
Skype: adis1987
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Jag har ca 80mm från röret upp till glaset och bara med två rör från kjelle. Första gången när jag belyste så provade jag på 3min... då var inte ens fotoresistansen kvar så jag är nere strax under 2min.

Här är min låda
Skriv svar