Sida 1 av 2

LED-snurra tankar

Postat: 24 oktober 2006, 18:22:36
av Ekstream
Tänkte försöka bygga en enkel LED-snurra för första gången som ett litet projekt. Jag undrar lite allmänna saker. Programmeringen blir nog inget problem, däremot är jag inte vidare duktig på mekaniken/elektroniken.

Något tips på vilken motor man kan använda? Hur kopplar jag bäst alla sladdar till själva snurran (från datorn osv). Sladdar lär ju inte funka så bra? Vilken typ av kontakter finns det för sånt?

Hur avgör jag när jag ska börja visa min "bild". Ska jag ha nån liten sak som slår emot snurran precis då och genererar ett avbrott?

Undrar även vad denna konstruktionen brukar kallas på engelska (inte lyckats googla nåt vidare)

Postat: 24 oktober 2006, 18:29:33
av Tony
En läsgaffel på snurran och en skiva på stativet blir bra.

Du behöver släpkontakter.
Tänk dig en axel av plast med två kopparrör på, sen har du två metalltungor som går emot varsitt rör.

Små kullager (typ från hårddiskar) fungerar oxo.

Postat: 24 oktober 2006, 18:45:31
av strombom
Engelska sökord:

Propeller Clock
Spinning LED

Postat: 24 oktober 2006, 19:02:46
av Ekstream
Förstod inte riktigt vad som skulle användas till vad i svaret :-) Ursäkta min okunskap :)

Postat: 24 oktober 2006, 19:04:19
av jack
Kolla nån av mina gamla trådar också. Jag använde bland annat en halleffektsensor till en av mina snurror. Funkade kalas.

Postat: 24 oktober 2006, 23:05:45
av mullemeck
Till min snurra använde jag en ir-diod och en phototransistor för att få ett avbrott en gång per varv.

Som motor använde jag en rubust varvtalsreglerad 120mm 12V datorfläkt.

För att få över ström till kortet byggde jag släpkontakter av fjädrar och lödfläta
som jag släpar mot kortet.

Kommunikation till snurran medans den snurrar är inte det lättaste, jag använde mig av 3 ir-dioder som lyste på en rund bit ljusledande fönster som snurrade runt med snurran, dock maxhastighet på 2400baud iom att jag bara modulerar signalen med 38khz.

Postat: 25 oktober 2006, 01:47:31
av Ekstream
Tackar!

Går det inte bra att sätta micro-processorn på själva snurran? Så är det bara strömförsörjningen man behöver oroa sig över (så slipper man tänka på att ha bra kommunikation mellan snurran och de övriga delarna)

Jag kan i princip 0 om elektronik, detta är mer som ett project för att lära sig mer om microprocessorer. Men tyckte det vore häftigt att ha något mekaniskt.

Vad är enklaste sättet att generera någon typ av avbrott när snurran ska börja lysa varje varv? Hur gör ni för att bestämma när ni ska ändra dioderna inom varje "frame". Räknar ni bara ut hur många klockcykler det tar för snurran att förflytta sig en viss sträcka eller? (t, ex när man vill rita upp andra kolonnen)

Postat: 25 oktober 2006, 07:31:22
av strombom
Ang. uppdateringshastighet av lysdioderna. Du kan ju räkna varvtiden för varvet innan och antaga att varvtiden inte ändrat sig särskilt mycket.

Att ha mikrodatorn på snurran är en bra idé.

Postat: 25 oktober 2006, 14:39:32
av gunne
På min snurra använde jag en läsgaffel (IR) för att ge en signal varje varv. När kontrollen fick en signal från den började den rita ut bilden från början. Jag räknade inte varvtider utan anpassade tiden mellan varje kolumn ritades ut så att det blev lagom för den hastigheten som snurran hade. ÖÄkade man spänningen till motorn så ritades kolumnerna ut långsammare etc.

Jag använde en 120mm datorfläkt. Men ta en med högt varvtal! Se till att bygga snurran balanserad oxå.

Det enda du behöver koppla till snurran är en läsgaffel och 16 (oftast) lysdioder, förutom strömmatning etc.

Mitt råd om du inte kan mC än är att koppla upp 16 dioder på en labbplatta först och lära dej hur man tänder/släcker dem. När du har gjort det är det bara att bygga en snurra sen är du hemma!

Här finns min snurra. Tyvärr är min server nere så bilderna syns inte så du får inte ut mycket av den tråden...

Postat: 25 oktober 2006, 19:01:33
av Ekstream
Tack för alla svar!

Har börjat förstå detta nu :) Har dock två små frågor. Jag har tänkt att ha PIC:en på snurran för att kunna tända dioderna på ett bra sätt (direkt från CPU:n). På samma sätt slipper jag överföra information till PIC:en. Men om jag hade valt att Inte ha PIC:en på snurran. Hur hade jag då kommunicerat med dioderna? Känns som att släpkontakter hade givit upphov till väldigt mycket brus. På samma sätt, hur hade jag kommunicerat med PIC:en om den var på snurran (om jag exempelvis passade data medan den snurrade)

Postat: 25 oktober 2006, 19:12:34
av JimmyAndersson
"Men om jag hade valt att Inte ha PIC:en på snurran. Hur hade jag då kommunicerat med dioderna?"

Släpkontakter. Det ger inte sådär jättemycket brus, men annars går det att filtrera bort.

"hur hade jag kommunicerat med PIC:en om den var på snurran"

Någon här på forumet använde IR-sändare/mottagare. Minns tyvärr inte vem, så jag har inte kunnat hitta tråden.

Postat: 25 oktober 2006, 20:02:34
av Ekstream
Tack!

Tänkte ha 8 stycken RGB dioder, blir det inte lite mycket då med 24 släpkontakter (om jag inte har PIC:en på snurran)?

Postat: 25 oktober 2006, 20:17:19
av JimmyAndersson
Ska man vara petig så blir det 25, du glömde nog GND. ..hm, eller om man sätter GND på centrumpinnen, då blir det 24. :)

Men det låter väldigt mycket som sagt. Då är det nog lättare att sätta PIC-kretsen på snurran. Annars blir det ett väldigt släpande.. :)

Postat: 26 oktober 2006, 23:34:33
av Ekstream
En sak undrar jag (har inte fått någon hårdvara än). Med vilken frekvens snurrar snurran? Altså hur många varv per sekund osv är normalt.

Postat: 27 oktober 2006, 00:29:02
av mullemeck
har för mig jag räknade att min snurrade med 10varv/sekund, lite snabbare är nog att föredra men risken för flygande delar var för hög för att jag skulle våga dra upp hastigheten mer på mitt bygge.