Ev. Projektarbete: Joe 2006 CNC

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Ev. Projektarbete: Joe 2006 CNC

Inlägg av Meduza »

Ja.

Jag har nu börjat fundera på ett projektarbete, och då jag ändå vill
bygga det förr eller senare, varför inte satsa på en CNC-fräs redan nu?

Har fastnat riktigt för modellen Joe 2006 från cnczone.com

Men jag har flera saker jag har funderat på som jag tänkte att det
säkert finns folk här som kan svara på mycket bättre än vad jag kan.

1.) är jag inne på ett vettigt spår eller ska jag lägga av?

2.) Många av delarna är såpass komplicerade att det krävs en CNC-fräs
för att kunna tillverka dom, det är totalt över 80st delar, det mesta i MDF, men även en hel del i någon lämplig plast.

Bild på ett komplett kit:
http://www.laddaupp.nu/bilder/Complete% ... 4-2-06.JPG

DWG och E-Drawings-filer för modellen.
http://mail.lumenlab.com/~joe2000chevy/ ... _2006_R-1/

Jag skulle teoretiskt sätt kunna beställa allt detta från joe2000 som har
designat det då han säljer kit, men frakten för ett paket som är
122cm*38cm*38cm och väger 47kg från USA...
.
.
...kommer att kosta mer än resten av bygget.

Finns det någon med cnc-fräs här på forumet som skulle kunna göra det här jobbet för ett någorlunda humant pris, eller om det är en bättre lösning så skulle jag kunna komma till er och lära mig lite och sedan göra jobbet vid eran fräs under en dag eller så i vår?

Eller finns det något företag man kan flirta med och kunna få att göra delar för ett hyfsat pris?

3.) Skulle dom starkaste motorerna från jojje och kontrollerkorten därifrån fungera ?

Tidsbegränsning:
Redovisningen ska ske i januari 2008.

Det kommer komma upp flera frågor, detta är bara en initiell post...

Jag är villig att lägga en hel del pengar på detta (en hel del för mig som ungdom).
Har möjlighet att handla genom företag och gör helst på det viset med delarna. (dra av momsen).

EDIT:

4.) Såg just att jojje här på forumet har i solidworks gjort en modell av fräsen med europeiska dimensioner på virket och sånt... ska ta och pma honom...
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Om du frågar mig så är jag inte så mycket för en cnc i trä... speciellt en byggsats, tänker på IKEA där allt bara faller sönder efter ett tag.
Användarvisningsbild
gurgalof
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gurgalof »

IKEA äger! 5 spänn för en korv och för en tia får man en korv + en dricka som man får refilla hur mycket som helst.

Dagens ord: Refilla
det blev en aning OT här sorry.

Åter till ämnet. trä känns inte sådär jättestabilt...

EDIT: Stavning
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Vilka krav ställs på maskinen skall den cnc'a hjärtklaffar eller göra imponerande smycken till tjejjer? :D

Bättre testa på billigt först så man vet vad man vill ha nästa gång.

Skadar ju däremot inte att ta ett öga på närmsta skrothandlare/återvinningsgård etc om där finns något användbart.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Så ni säger att det är en dålig ide att jobba med trä som stomme ?

Konstruktionen känns ju ändå rätt stabil i sig,,,
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Tänk på detta: Du ska bearbeta lite alu kanske och det behöver du kyla. Det är inte så poppulärt att stänka massa kylvätska på träet som gör att det svället och spricker pga de stora påfrästningarna, speciellt det där, MDF. Kika på någon skrot som tidigare nämt och du kommer billigare undan och du kan använda samma kulskruvar du tänk använda till den i trä.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag har tänkt på det, hade tänkt lösa det genom att täta allt trä med lackfärg eller någon "sealer" som tränger in i trät och hindrar vätska från att ta sig in...

Jag funderade också på om det skulle gå att bygga i typ 12mm "oljeplywood", den där med svart yta... känns mycket stabilare än MDF.

Funderade även på att lägga arbetsbord i 10mm alu i stället för mdf...

Men jag ska ta och tänka på det...

Någon som vet om någon skrot i västra delen av stockholm som inte är en återvinningsstation med väldigt sura personer som jobbar där (som den här på ekerö)?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

ang återvinning

Har man en gång lämnat in nåt där så får man inte plocka nåt därifrån, har du otur blir du polisanmäld för stöld. Så va det i Fittja i varje fall.

Visst kan du ge dig på att försegla MDF:en men det blir nog inte så bra då du alltid måste tänka på att den ska stå torrt mm mm.

Välj alu istället, typ en byggsats från metallstore.de, kolla på mitt portalbygge som är delvis byggt på delar från tysken.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Jobbigt om man skulle få husbock i maskinen. :D
Nä, ska det va så ska det va redigt, annars är risken att man ångrar sig när man lagt ner massvis med pengar på alla runt om kring prylar.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Kan inte vi som bor i och nära Stockholm träffas och utbyta erfarenheter och tankar? Ev. starta en fräs-junta :lol: Nu när jag har flyttat till egen verkstad i Kungsängen, så skulle vi kunna träffas där. Finns det något intresse?

Jepp Meduza, jag har ritat om Joe's fräs till mm och även gjort lite förbättringar. :) Så fort jag har byggt ihop min långa fräs, så ska jag börja fräsa ut delar till den. Ev. fråga en kompis om hjälp med dom längsta bitarna.

Det med att det ska vara problem med trä har jag liten förståelse för, iaf till det vi använder dom till. Ska man fräsa i metaller innehållande järn så får man väl fråga någon annan om hjälp dom få gångerna.
Som Meduza säger så lackar man fräsen, och torkar man bara av det värsta efter användning, så blir det inte heller problem med vätskan. Tom i badrummet/duschen finns det gott om träprodukter och dom tar ingen skada av lite vatten. Man kan ev. byta ut lite flera delar till alu eller plast.

En av dom första kompletta fräsarna jag sålde var till att fräsa ut högtalare. Arbetsområdet var ca 750x750mm men bara 50mm i Z. Den funkade skitbra och jag använde dubbla parallella motorer till X, på samma kontroller. Höjer man spänningen, så kan man sänka strömen, för att få samma moment ur motorn. (Om vi träffas, så kan vi hjälpas åt att utvecka min "nya" kontroller tillsammans också.)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Det finns absolut intresse av något sådant, jag är garanterat med på en sådan träff.

Jag har väl mest planerat att köra Trä, plast och tunnare alu-projekt med fräsen.

En fördel är ju att materialpriset sjunker drastiskt med trä vs alu, samt att det är enklare att bearbeta...
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Bor i gävle ja så långt till sthlm tycker jag inte att det är. Vad mer konkret är meningen med träffen?
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Jag bor i stockholm och är gärna med och snackar lite CNC nån dag!
Användarvisningsbild
funkis
Utsparkad, på semester

Re: Ev. Projektarbete: Joe 2006 CNC

Inlägg av funkis »

>2.) Många av delarna är såpass komplicerade att det krävs en CNC-fräs
>för att kunna tillverka dom, det är totalt över 80st delar, det mesta i MDF,
>men även en hel del i någon lämplig plast.

>Bild på ett komplett kit:
>http://www.laddaupp.nu/bilder/Complete% ... 4-2-06.JPG

Jösses, det där ser ju ut som en fräs gjord i kartong och frigolit!!
Ja då lär du inte kunna fräsa kraftigare saker änn ankdun! :D

Funkis!
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

funkis har nog inte hört Hasse och Tage's - Spik i foten :lol:
Skriv svar