Ev. Projektarbete: Joe 2006 CNC
Ev. Projektarbete: Joe 2006 CNC
Ja.
Jag har nu börjat fundera på ett projektarbete, och då jag ändå vill
bygga det förr eller senare, varför inte satsa på en CNC-fräs redan nu?
Har fastnat riktigt för modellen Joe 2006 från cnczone.com
Men jag har flera saker jag har funderat på som jag tänkte att det
säkert finns folk här som kan svara på mycket bättre än vad jag kan.
1.) är jag inne på ett vettigt spår eller ska jag lägga av?
2.) Många av delarna är såpass komplicerade att det krävs en CNC-fräs
för att kunna tillverka dom, det är totalt över 80st delar, det mesta i MDF, men även en hel del i någon lämplig plast.
Bild på ett komplett kit:
http://www.laddaupp.nu/bilder/Complete% ... 4-2-06.JPG
DWG och E-Drawings-filer för modellen.
http://mail.lumenlab.com/~joe2000chevy/ ... _2006_R-1/
Jag skulle teoretiskt sätt kunna beställa allt detta från joe2000 som har
designat det då han säljer kit, men frakten för ett paket som är
122cm*38cm*38cm och väger 47kg från USA...
.
.
...kommer att kosta mer än resten av bygget.
Finns det någon med cnc-fräs här på forumet som skulle kunna göra det här jobbet för ett någorlunda humant pris, eller om det är en bättre lösning så skulle jag kunna komma till er och lära mig lite och sedan göra jobbet vid eran fräs under en dag eller så i vår?
Eller finns det något företag man kan flirta med och kunna få att göra delar för ett hyfsat pris?
3.) Skulle dom starkaste motorerna från jojje och kontrollerkorten därifrån fungera ?
Tidsbegränsning:
Redovisningen ska ske i januari 2008.
Det kommer komma upp flera frågor, detta är bara en initiell post...
Jag är villig att lägga en hel del pengar på detta (en hel del för mig som ungdom).
Har möjlighet att handla genom företag och gör helst på det viset med delarna. (dra av momsen).
EDIT:
4.) Såg just att jojje här på forumet har i solidworks gjort en modell av fräsen med europeiska dimensioner på virket och sånt... ska ta och pma honom...
Jag har nu börjat fundera på ett projektarbete, och då jag ändå vill
bygga det förr eller senare, varför inte satsa på en CNC-fräs redan nu?
Har fastnat riktigt för modellen Joe 2006 från cnczone.com
Men jag har flera saker jag har funderat på som jag tänkte att det
säkert finns folk här som kan svara på mycket bättre än vad jag kan.
1.) är jag inne på ett vettigt spår eller ska jag lägga av?
2.) Många av delarna är såpass komplicerade att det krävs en CNC-fräs
för att kunna tillverka dom, det är totalt över 80st delar, det mesta i MDF, men även en hel del i någon lämplig plast.
Bild på ett komplett kit:
http://www.laddaupp.nu/bilder/Complete% ... 4-2-06.JPG
DWG och E-Drawings-filer för modellen.
http://mail.lumenlab.com/~joe2000chevy/ ... _2006_R-1/
Jag skulle teoretiskt sätt kunna beställa allt detta från joe2000 som har
designat det då han säljer kit, men frakten för ett paket som är
122cm*38cm*38cm och väger 47kg från USA...
.
.
...kommer att kosta mer än resten av bygget.
Finns det någon med cnc-fräs här på forumet som skulle kunna göra det här jobbet för ett någorlunda humant pris, eller om det är en bättre lösning så skulle jag kunna komma till er och lära mig lite och sedan göra jobbet vid eran fräs under en dag eller så i vår?
Eller finns det något företag man kan flirta med och kunna få att göra delar för ett hyfsat pris?
3.) Skulle dom starkaste motorerna från jojje och kontrollerkorten därifrån fungera ?
Tidsbegränsning:
Redovisningen ska ske i januari 2008.
Det kommer komma upp flera frågor, detta är bara en initiell post...
Jag är villig att lägga en hel del pengar på detta (en hel del för mig som ungdom).
Har möjlighet att handla genom företag och gör helst på det viset med delarna. (dra av momsen).
EDIT:
4.) Såg just att jojje här på forumet har i solidworks gjort en modell av fräsen med europeiska dimensioner på virket och sånt... ska ta och pma honom...
Tänk på detta: Du ska bearbeta lite alu kanske och det behöver du kyla. Det är inte så poppulärt att stänka massa kylvätska på träet som gör att det svället och spricker pga de stora påfrästningarna, speciellt det där, MDF. Kika på någon skrot som tidigare nämt och du kommer billigare undan och du kan använda samma kulskruvar du tänk använda till den i trä.
Jag har tänkt på det, hade tänkt lösa det genom att täta allt trä med lackfärg eller någon "sealer" som tränger in i trät och hindrar vätska från att ta sig in...
Jag funderade också på om det skulle gå att bygga i typ 12mm "oljeplywood", den där med svart yta... känns mycket stabilare än MDF.
Funderade även på att lägga arbetsbord i 10mm alu i stället för mdf...
Men jag ska ta och tänka på det...
Någon som vet om någon skrot i västra delen av stockholm som inte är en återvinningsstation med väldigt sura personer som jobbar där (som den här på ekerö)?
Jag funderade också på om det skulle gå att bygga i typ 12mm "oljeplywood", den där med svart yta... känns mycket stabilare än MDF.
Funderade även på att lägga arbetsbord i 10mm alu i stället för mdf...
Men jag ska ta och tänka på det...
Någon som vet om någon skrot i västra delen av stockholm som inte är en återvinningsstation med väldigt sura personer som jobbar där (som den här på ekerö)?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
ang återvinning
Har man en gång lämnat in nåt där så får man inte plocka nåt därifrån, har du otur blir du polisanmäld för stöld. Så va det i Fittja i varje fall.
Visst kan du ge dig på att försegla MDF:en men det blir nog inte så bra då du alltid måste tänka på att den ska stå torrt mm mm.
Välj alu istället, typ en byggsats från metallstore.de, kolla på mitt portalbygge som är delvis byggt på delar från tysken.
Har man en gång lämnat in nåt där så får man inte plocka nåt därifrån, har du otur blir du polisanmäld för stöld. Så va det i Fittja i varje fall.
Visst kan du ge dig på att försegla MDF:en men det blir nog inte så bra då du alltid måste tänka på att den ska stå torrt mm mm.
Välj alu istället, typ en byggsats från metallstore.de, kolla på mitt portalbygge som är delvis byggt på delar från tysken.
Kan inte vi som bor i och nära Stockholm träffas och utbyta erfarenheter och tankar? Ev. starta en fräs-junta
Nu när jag har flyttat till egen verkstad i Kungsängen, så skulle vi kunna träffas där. Finns det något intresse?
Jepp Meduza, jag har ritat om Joe's fräs till mm och även gjort lite förbättringar.
Så fort jag har byggt ihop min långa fräs, så ska jag börja fräsa ut delar till den. Ev. fråga en kompis om hjälp med dom längsta bitarna.
Det med att det ska vara problem med trä har jag liten förståelse för, iaf till det vi använder dom till. Ska man fräsa i metaller innehållande järn så får man väl fråga någon annan om hjälp dom få gångerna.
Som Meduza säger så lackar man fräsen, och torkar man bara av det värsta efter användning, så blir det inte heller problem med vätskan. Tom i badrummet/duschen finns det gott om träprodukter och dom tar ingen skada av lite vatten. Man kan ev. byta ut lite flera delar till alu eller plast.
En av dom första kompletta fräsarna jag sålde var till att fräsa ut högtalare. Arbetsområdet var ca 750x750mm men bara 50mm i Z. Den funkade skitbra och jag använde dubbla parallella motorer till X, på samma kontroller. Höjer man spänningen, så kan man sänka strömen, för att få samma moment ur motorn. (Om vi träffas, så kan vi hjälpas åt att utvecka min "nya" kontroller tillsammans också.)

Jepp Meduza, jag har ritat om Joe's fräs till mm och även gjort lite förbättringar.

Det med att det ska vara problem med trä har jag liten förståelse för, iaf till det vi använder dom till. Ska man fräsa i metaller innehållande järn så får man väl fråga någon annan om hjälp dom få gångerna.
Som Meduza säger så lackar man fräsen, och torkar man bara av det värsta efter användning, så blir det inte heller problem med vätskan. Tom i badrummet/duschen finns det gott om träprodukter och dom tar ingen skada av lite vatten. Man kan ev. byta ut lite flera delar till alu eller plast.
En av dom första kompletta fräsarna jag sålde var till att fräsa ut högtalare. Arbetsområdet var ca 750x750mm men bara 50mm i Z. Den funkade skitbra och jag använde dubbla parallella motorer till X, på samma kontroller. Höjer man spänningen, så kan man sänka strömen, för att få samma moment ur motorn. (Om vi träffas, så kan vi hjälpas åt att utvecka min "nya" kontroller tillsammans också.)
- funkis
- Utsparkad, på semester
Re: Ev. Projektarbete: Joe 2006 CNC
>2.) Många av delarna är såpass komplicerade att det krävs en CNC-fräs
>för att kunna tillverka dom, det är totalt över 80st delar, det mesta i MDF,
>men även en hel del i någon lämplig plast.
>Bild på ett komplett kit:
>http://www.laddaupp.nu/bilder/Complete% ... 4-2-06.JPG
Jösses, det där ser ju ut som en fräs gjord i kartong och frigolit!!
Ja då lär du inte kunna fräsa kraftigare saker änn ankdun!
Funkis!
>för att kunna tillverka dom, det är totalt över 80st delar, det mesta i MDF,
>men även en hel del i någon lämplig plast.
>Bild på ett komplett kit:
>http://www.laddaupp.nu/bilder/Complete% ... 4-2-06.JPG
Jösses, det där ser ju ut som en fräs gjord i kartong och frigolit!!
Ja då lär du inte kunna fräsa kraftigare saker änn ankdun!

Funkis!