Distortionspedal till Elgitarr hjälp!!

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
patricliljedahl

Distortionspedal till Elgitarr hjälp!!

Inlägg av patricliljedahl »

Tja!

Har precis bestämt mig för att jag ska snajda ihop en distortionspedal till min elgitarr som projektarbete då jag går sista året på gymnasiet..
Problemet är bara att jag inte kan nåt speciellt mycket om elektronik eller så :shock:

Och därmed behöver jag lite hjälp. Har hittat den här sidan: http://www.generalguitargadgets.com och luskat runt lite där, och hittat: http://www.generalguitargadgets.com/ind ... Itemid=249
och jag tänkte bygga Ibanez TubeScreamer 808 Replican i mitten på sidan.

Det jag undrar är om jag skulle tjäna på att köpa allt löst och slänga ihop det själv? och hur jag i så fall skulle få tag på ett kretskort som ser likadant ut?!
Plus att jag undrar om svårighetsgraden på ett sådant här projekt, hur lång tid kan själva ihoplödningen ta om man aldrig har gjort det förut, och vad ska man tänka på och så vidare.

Tacksam för seriösa svar :)
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Om du satsar på ett schysst betyg i Projektarbete är det tveksamt om det är tillräckligt att bygga ihop en byggsats (?). Det är mycket roligare och mer lärorikt att göra allt själv :). Bocka till en snygg låda eller köpa en, etsa kretskort, handla komponenter m.m. Givetvis måste man ju veta vad man håller på med dock..

En simpel distpedal är inte jätteavancerat att bygga och kan du lätt ro i hamn med under 100 spänn i komponentkostnad. Allt hänger nog på hur mycket du kan och klarar av att göra själv. Om du inte kan gå efter ett schema och inte har lust att kolla upp fakta/hitta data på komponenter m.m eller är allmänt ambitiös är det såklart lättast med en byggsats..

Jag byggde den här för ett par år sedan med ganska schysst resultat. Kanske inte direkt nån tube-screamer med distorerat blev det iallafall 8).
patricliljedahl

Byggsats kanske var lite för mycket lågstadiet, men jag var ju tvungen att ha en plan B :P

Problemet är just att jag inte kan speciellt mycket överhuvudtagen om ämnet, jag valde det mest för att det verkade som en kul och lagom svår grej...

Men det är klart att jag kan köpa sakerna själv och smälla ihop, problemet är nog etsning av kretskort som jag inte har den blekaste om hur man gör :P Då kanske man kan köpa bara det färdiga kretskortet, och komponenterna för sig?

Att följa ett schema kan omöjligt vara svårt att lära sig, inte till en specifik grunka iaf :P

En låda är nog det minsta problemet(?) Snälle farfar kanske kan fixa till en om inte annat :P

Tack för svaret iaf :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"problemet är nog etsning av kretskort som jag inte har den blekaste om hur man gör"

Om du lär dig det och gör ett eget kretskort så lär betyget bli högre än om du bara bygger en byggsats.

Först måste man ju ha ett schema. Detta ritar man av (eller laddar in direkt) i t.ex Eagle, som är det vanligaste programmet för sådant. I Eagle kan man sedan göra om schemat till en kretskortslayout, dvs hur banorna ska se ut på kretskortet och var de olika komponenterna ska placeras. När det är klart så är det dags att etsa själva kretskortet. Det finns massor med olika metoder för detta. Den här metoden (se lite längre ner på den sidan) är både enkel och bra. Använder den själv med några små modifieringar. Det viktigaste du behöver är framkallningsvätska, etspulver, någon uv-lampa (fungerar även med t.ex ansikts-solarie) och en bra skål. Skrivare behövs också. Det går att rita för hand, men det kan vara knepigt om man inte är van vid avstånden mellan komponentbenen. Men allt du behöver finns hos bl.a www.elfa.se och www.kjell.com .

Kan tillägga att det är ganska lätt att lära sig göra kretskort, även om man aldrig gjort det tidigare. Det enda som är lite knepigt är att lära sig Eagle och att inte vända den utskrivna kretskortslayouten åt fel håll, så allt blir spegelvänt.

Lycka till!
patricliljedahl

Jimmy Andersson:

Tack så hemskt mycket för ditt svar!!
Väldigt uppskattat med länkar med mycket information på!!!
Det verkar inte vara så svårt att lära sig etsa kretskort, hoppas bara att skolan betalar åtminstone en del av kostnaderna :P

Tack än en gång för väldigt bra länkar, allt verkar finnas där! :)
Skriv svar