RGB Ledsnurra verison 2

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Maze

RGB Ledsnurra verison 2

Inlägg av Maze »

Har lite funderingar på att bygga en ny version av min RGB ledsnurra. Förra versionen fick en del brister i form av dålig drivförmåga till dioderna och otillräcklig datakraft för att kunna visa nåt roligt.

Iden är att bygga små moduler med 16 ytmonterad RGB leds tillsammans med leddrivers till dessa. Totalt blir det 48 eller 96 pixlar på höjden med en pitch på 5-6 mm dvs 3 eller 6 moduler.

Modulerna styrs sen av ett styrkort som monteras i mitten på snurran. På detta kort får en FPGA i uppgift att kontrollera PWM och ta emot och buffra data som ska visas. Målet är att kunna visa video på snurran från en VGA signal vilket en FPGA har kraft nog att klara av.

Frågan är hur jag ska lyckas överföra data till snurran ? Och hur många varv per sekund krävs för att få en flimmerfri bild ? Min förra snurra kom aldrig upp i nån högre hastighet så jag har ingen direkt koll på vad som krävs. Ni som byggt egna snurror, vad har ni för varvtal på dem ? Blir väl till att bygga en liten prototyp och mäta lite varvtal annars.

Utanför snurran hade jag tänkt ha en till FPGA och en video ADC. FPGAn styr och tar emot data från ADCn och scalar bilden mot snurrans upplösning innan den skickas upp till den.

En tanke är att använder fiber för dataöverföringen som dras i snurrans mittaxel. Men hur funkar det om man inte har en hel fiber hela vägen, blir ju tvungen att göra en skrav nånstans. Eller skulle en IR länk fungera bättre. Med en upplösning på 128 x 96 pixlar och en uppdateringsfrekvens på 30 Hz blir det 8,8 Mbit rådata som ska över.

Vad tror ni om ett sånt här bygge ? Skulle det kunna gå att lösa en vettig dataöverföring på ett enkelt sätt ? Tacksam för tips och förslag på vad som kan göras bättre.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Ojdå, slå på stort! :D

Kolla om det går att överföra data med induktiv koppling, en bärvåg på någon MHz? :shock:
Optiskt kanske går med en kraftig sändare iofs.

För att få en helt flimmerfri bild ska du upp i ganska hög hastighet, vilket ger krav på en välstabiliserad konstruktion. Kan det inte vara ett alternativ att ha två armar som gör samma sak? Rotationshastigheten behöver ju då bara vara hälften, dessutom är det lättare att balansera hela kalaset p.g.a. symmetrin.

Tänk på fägbalanseringen och prova med några LEDs innan du börjar göra det riktiga kortet, annar står du där i slutändan med bara några bitar upplösning på en av färgerna för att du måste kompensera för det den digitala vägen.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Fiber borde inte vara några problem alls då det ju inte kommer att handla om flera km tråd så att det blir dämpning i det hela. Är bara mellanrummet i skarven så litet som möjligt, eller säg kanske någon mm eller så som max så att tillräckligt med ljus kommer fram, så kan jag inte se några direkta problem med det.

Kan dock ev kanske bli lite jobb med att få ytorna i skarven tillräckligt plana och jämna så att inte ljuset sprids för mycket, men det är ju beroende på hur dom kapas. Sedan vet jag inte heller hur petigt det skulle vara när det handlar om så väldigt korta sträckor.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

helt klart hadde jag provat optisk överföring först

plockade upp lite gamla fibergrejjor från ett kasserat nätverk, där satt det en del hp fibersändare och mottagare som klara upp mot 100Mhz överföringshastighet (ungefär som elfas75-362-53 75-362-61)
kanske skulle kunna vara lämpligt att prova med

hadde en sådan länk för att överföra en 20Mhz signal för många år sedan och dom var enkla att handha
Användarvisningsbild
Maze

Inlägg av Maze »

$tiff skrev:Ojdå, slå på stort! :D

Tänk på fägbalanseringen och prova med några LEDs innan du börjar göra det riktiga kortet, annar står du där i slutändan med bara några bitar upplösning på en av färgerna för att du måste kompensera för det den digitala vägen.
Tänkte köra med leddrivers som har inbyggd PWM på 12 bitar och 6 bitars korrektion för varje kanal. Då kan jag vitbalansera alla dioderna i 64 steg och sen ändå ha 4069 nivåer kvar för att gammajustera från 8 upp till 12 bitar.

Får ta och labba lite med fiber tror jag. Det hela hänger ju på att få över datan till snurran.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Om man har vanliga fiberoptiska kablar till stereo för tex surroundljud så är det inga problem att hålla isär dessa flera mm detta har jag själv testat så det fungerar. (detta i en skarv då) Faktist tål de lite vinkling också.

Roligt projekt och som vanligt måste vi belönas med bilder!
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Tänkte också föreslå toslink, väldigt billiga och enkla fibergrejer...

Om du ska ha en FPGA på själva den snurrande delen så behöver du väl inte några externa kretsar för PWM? Drivkretsar behövs visserligen ändå, men inte något mer avancerat än en transistor/LED-chip.

Ska bli kul att se vad det blir av detta bygge iaf!

edit: eller var det inte så det var tänkt? En FPGA tar emot video och skickar över fiber till den andra som sitter på den snurrande delen?
Användarvisningsbild
Maze

Inlägg av Maze »

Jo så var det tänkt. Visst kan man lägga alla PWM kanaler i FPGAn och bara köra med vanliga on/off ledddrivers med konstantströmsgeneratorer. Har däremot hittat ett par drivers med inbyggd PWM som även har en extra justering på varje kanal. Då slipper man offra en massa PWM nivåer för att vitbalansera. Även bättre att kunna justera varje diod individuellt i mjukvaran istället för att ha en potensiometer för varje färg och ledkort. Sen blir det lägre hastighet på styrsignalerna som ska ut till ledkorten också med dessa drivers.
beavy-o

Inlägg av beavy-o »

Jag såg för ett tag sedan en datorfläkt som inte hade någon överföring till snurran, utan hämtade kraft från en inbyggd generator..
lite väl svårt att genomföra kanske, men helt klart fränt :P

Bild
Skriv svar