Ledarbredd på hemmagjort kretskort

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
v_jocke
Inlägg: 80
Blev medlem: 27 maj 2003, 17:10:22
Ort: Göteborg
Kontakt:

Ledarbredd på hemmagjort kretskort

Inlägg av v_jocke »

Jag tänkte etsa ett kretskort med hjälp av OH-film och UV-ljus. Jag har aldrig gjort det förr och funderar på hur små ledarbredder och isolationsavstånd jag bör ha för att inte risken att etsa för mycket eller för lite skall bli för stor.

För närvarande använde jag minst 15 mil (ca 0,4mm) ledarbredd och minst 12 mil (0,3 mm) mellan ledarna.
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Det beror på...

Jag kan göra ner till 8mil ledare med 8mil avstånd utan problem, men det kräver att allt går precis rätt. Lite luft mellan kortet och mönstret vid exponeringen kan lätt förstöra ett sånt kort t.ex. Om kortet inte kräver tunnare ledningar så brukar jag använda 12-16mil.
Användarvisningsbild
v_jocke
Inlägg: 80
Blev medlem: 27 maj 2003, 17:10:22
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av v_jocke »

Tack, då är det bara att köra...
Användarvisningsbild
janne66
Inlägg: 473
Blev medlem: 10 juni 2003, 09:25:40
Ort: Blekinge
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Sen beror det lite på vad det används till.
Gäller det höga strömmar så får det inte vara för tunna linjer.
Se ELFA-katalogen t.ex för riktvärden.

Gäller det HF (radio) så är det också vissa saker att ta hänsyn till för att inte få oönskade effekter.
Användarvisningsbild
v_jocke
Inlägg: 80
Blev medlem: 27 maj 2003, 17:10:22
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av v_jocke »

Den biten har jag full koll på, det är bara själva "hemmapulandet" som är nytt för mig.

Tack för tipset i alla fall :)
Michel
Inlägg: 436
Blev medlem: 3 februari 2004, 18:08:04
Ort: Stockholm

Inlägg av Michel »

Finns ett par saker jag skulle vilja säga:

1. Kom ihåg att det är alltid är lättare att producera ett avbrott, än en kortslutning.
2. Alla metoder och utrustning ger olika resultat - prova dig fram.
3. Se till att filmen har bra kontrast och att utskriften är på den sida som är närmast mot kortet. Ibland får man spegelvända utskriften.
4. Försök att hålla så breda ledare som konstruktionen / kortytan tillåter. Minska den endast där så behövs. 0,2-0,3-0,5-0,7-1,2mm är vanliga mått.
5. Minimera den yta som skall etsas bort (med t.ex. ett jordplan) om kortet innehåller tunna ledare. Då kan man minimera tiden som kortet behöver ligga i badet samt risken att man etsar bort de tunna ledarna på kortet.
6. Försök att gruppera långa smala ledare. En ensam lång ledning kan man lika gärna göra med en tråd.
7. Om du inte har speciella krav på signalintegritet eller isolation kan ledarbredden få öka på kostnad av isolationsavståndet.

Jo, just det...

8. Tjockleken på kopparen (17u / 35u) avgör den med. Tunnare koppar gör det lättare att göra tunna ledare.

0,15 / 0,15 med laser / overhead har i.a.f. jag lyckats med.

Bara mina 3 öre
Skriv svar