Sida 1 av 1

Golf 95 fläktreglage fel. [Löst]

Postat: 16 september 2006, 17:36:50
av Adis
Köpte en fin golf 95 GL men som vanligt på alla WV bilar så funkar inte lampan bakom värmeregalget, blås hastigheten osv...

Så jag plockar bort front panelen så att jag kommer bakom allt och kopplar ut kabeln för lampan som var trasig och kabeln för fläktreglaget. Visst fan är inte det något problem utan jag sliter fram en lysdiod och fixar till det där. Ja nu lyser det när jag satte i kontakterna igen, även för fläktreglaget. Men nu funkar ju inte fläktreglaget :!: :?:

Av någon jävla anledning. Den snurrar inte vilken än hastighet jag har den på. Har mätt på kontakten och jag får 12V på några pinna och andra ska väl inte vara något på. Även säkringen är hel för så kallade "Blower". Har inte tittat på alla säkringar än. Men innan så fungerade det fint förutom på 3 då det finns upp till 4 hack för fläkten.

Någon som har en aning vart jag ska kolla nu, är utom idéer. Så konstigt, det ända jag gjorde var att jag koppla ut kontakten och när jag satte in den så fungerade det inte. :S

Postat: 16 september 2006, 22:35:46
av DalaErik
Jag skulle lägga in problemet på www.gtiklubben.nu om jag vore i din sits. Det finns mycket hjälp där man kan få med VW-bilar.

Annars tycker jag du ska köpa/låna en rep-handbok och studera kopplingsschemat.

Postat: 16 september 2006, 22:44:17
av Adis
ska testa där, och någon rep-bok är inget för mig och kopplingschema säger du? det är nog inte en sak man hittar bara sådär just den specifika saken utan det är nog mer erfarenheter och eget pill :)

Postat: 17 september 2006, 20:47:59
av DalaErik
med kopplingsschema + eget pill = 1 timme
utan kopplingsschema + eget pill = 10 timmar

det är mina erfarenheter

Postat: 18 september 2006, 13:32:10
av PHermansson
Ja det är ingen sport att läsa manualer :)
Skämt åsido så kan en rep-bok och rätt internetforum spara många timmars svärande och pill.

Postat: 18 september 2006, 14:12:04
av björn
Nyare bilar är totalt hopplösa att felsöka utan ett kopplingsschema, systemen är ofta komplicerade vilket gör att man inte når ända fram med bara sunt förnuft och elektronik kunskap.
Nej, fixa ett schema (vilket brukar finnas i Haynes böcker) direkt istället för att gissa dig fram.

Postat: 18 september 2006, 15:26:43
av Adis
kricka på forumet kunde fixa databland på sakerna åt mig :wink:

Postat: 19 september 2006, 15:40:54
av Adis
sååå! stort tack till kricka, "bilschemaguden" för problemet är löst nu. Hittade problemet direkt... ;)

Postat: 19 september 2006, 16:06:11
av danei
Kan du inte säga vad det var? Sånna där inlägg blir man ju bara nyfiken av.

Postat: 19 september 2006, 18:56:22
av Adis
Tittade på schemat och på hårdvaran och märkte något underligt, nämligen att vridomkopplaren som man glider på en platta skog på en 12V skena till ingen nytta. Enligt schemat så skulle det finnas fyra stycken kontakter för olika hastigheter. Dessa kontakter låg väldigt mycket gömt under skenan som den där kontakten gled på. Det den var avsedd vad att den skulle glida på undersida och nudda 12V skenan och i visst läge även nudda den valda hastigheten. Denna kom då av på någon höger och inte fan var det synligt med ögat att den skulle vara där :S Vilken luring.